Nogle af de tidligere og nuværende firmaer vi har hjulpet

Vi samarbejder med mindre iværksættere til større virksomheder

norriq

dansk sundhedssikring

Hvorfor skal jeg annoncere på Facebook ?

Det åbenlyse svar på hvorfor du skal annoncere på Facebook er selvfølgelig fordi at du i forvejen godt ved at du gerne vil have nye kunder, hvis du er en virksomhed.

Hvis du for eksempel er offentlig organisation, eller en non-profit, så kan du annoncere på Facebook for at få relevante besøg på hjemmesiden.

Flere gode grunde

Det lidt mere avancerede svar er at i Danmark er der cirka 74% der aktivt bruger Facebook, hvilket er mere end 3,7 millioner danskere. På verdensplan er tallet omkring 2,1 milliarder mennesker.

Af disse 2.1 milliarder aktive brugere på Facebook, er de 1,66 milliarder aktive hver dag

Så der er mere end gode muligheder for at netop din målgruppe er at finde på Facebook.

Det der med data

Og ikke nok med at der er så mange mennesker aktive på Facebook, så er der jo også alt det der med Facebooks data, og hvordan de “overvåger” folks adfærd.

Den adfærd brugerne har bliver registreret indenfor lovens rammer, og som Facebook bureau, med mange års erfaring, kan vi i hvert fald sige at vi aldrig har set nogle personlige oplysninger, og det kommer vi heller aldrig til. For det er simpelthen ulovligt at have den slags oplysninger om brugerne.

Og vi laver heller ingen markedsføring uden brugerens samtykke ved klik på en GDPR erklæring.

Mere om indsamling af data

Når vi skriver at Facebook registrerer brugernes adfærd, så er der mere generelt, såsom hvilke sider de har besøgt på hjemmesiden, hvor lang tid de var der, om de klikkede på de rette knapper med videre.

Når de har indsamlet en masse af den slags oplysninger, så kan de sammenstykke en generel profil af dig, som “en person der er i markedet for at købe X produkt”.

Når de har vores data ryger du i en målgruppe

Når du så er røget hen i denne specifikke målgruppe, så bliver det nemmere for et Facebook bureau der laver Facebook annoncering at ramme dig med det helt rette budskab, i stedet for at skulle skyde i blinde med deres annoncering.

Det vil sige at når du får lavet en brugerdefineret målgruppe, så sparer du penge på din Facebook annoncering fordi at du rammer plet hurtigere, og brugerne af Facebook får færre reklamer som alligevel passer til deres behov.

Set fra vores side af, er det kun godt

Det her består Facebook annoncering af

Business. Booster. Remarketing. Attribution

Facebook Business

Facebook Ads Manager er det engelske ord for Facebooks Annonceadministrator inde i Facebook Business.

Det er her at magien sker.

Det er her at man styrer kampagnerne, man måler sin trafik og måler på konverteringer ved at se  på sine analyser, man skriver og gennemgår sine annoncetekster, videoer, sine opslag instagramannoncer og andre relaterede opgaver med hensyn til sin online markedsføring.

Den helt store forskel på Facebook Business Administrator og det at booste et opslag er adgangen til meget mere specifikke målgrupper, såsom “Look a like Audiences” og meget mere.

Hårdt sat op kan man sige at Facebook Booster er for iværksætteren der ikke orker, eller har tid til at sætte sig ind i Facebook Business Administrator.

Men den ambitiøse virksomhed som virkelig vil have succes med sin Facebook annoncering, bruger Business Administrator

Facebook Remarketing

Før snakkede vi om hvordan at man på Instagram kan inspirere brugerne, og at man derefter kan “samle dem op” når de kommer tilbage tilbage til Facebook. Det gør man via noget der hedder retargeting.

Din virksomhed kan præsentere sig selv ved hjælp af Facebook retargeting både med tekstannoncer, billeder og video.

Du kan opsætte dine retargetingkampagner så at de for eksempel kun er målrettet brugere der har engageret sig med dine Instagram annoncer.

Hvis de for eksempel har liket et opslag, delt det eller er en af dine nye followers. På den måde undgår du at annoncere overfor personer, som alligevel ikke er super interesserede i dit produkt alligevel.

Fordelen ved video i retargeting er at brugeren får sat et ansigt, og en stemme på den virksomhed de lige har liket. Så vi kan klart anbefale video til at få folk længere ned i salgstragte, på vej mod at endelig købe dit produkt.

Man kan opsætte retargeting så at det er målrettet hvor mange dage det sidst er siden at brugeren har besøgt din hjemmeside. På den måde ved at opsætte en periode kan man bedre målrette til folk afhængigt om dit produkt normalt har en lang, eller en kort salgstragt.

Hvad er Facebook attribution?

Når man så endelig har fået et salg, eller flere salg, så kan det være ekstra godt at dykke ned i sine analyseværktøjer for at se på den såkaldte brugerrejse /kunderejse på tværs af platforme og kanaler. Her finder du oplysninger om brugerne og deres interaktion på vej mod salget.

Måske de startede med at lære din virksomhed at kende på Instagram?

Så gik de på Google og lavede en søgning, fandt en guide via denne søgning, kom tilbage til Facebook, så din retargetingannonce, likede din Facebookside, skrev til dig via Messenger og til sidst kom ind på hjemmesiden igen og foretog sig et køb.

For at bedre forstå hele denne kunderejse, så har Facebook Analytics en sektion til noget der “Attribution”

Selve det at kunne aflæse disse data, og få lavet et kort over denne kunderejse kalder man for “Attributionsmodellering”.

Det vil kort sagt sige at man få lavet nogle modeller over hvilket stadie i kunderejsen er der attributierede mest muligt til det endelig salg.

Samlet set

Hvis man for eksempel finder ud at det var Instagram annoncen der viste de bedste metrics i denne kunderejse, så kan man allokere endnu flere penge til denne del af kunderejsen i ens marketingbudget.

Hvis man finder ud af at det var Facebook retargeting, så lægger man flere penge der, man kan udregne prisen per delkonvertering og så videre.

Realistisk set er det umuligt endeligt at afgøre hvilket placeringer i denne rejse der med 100% sikkerhed fik brugeren til at foretage et salg, men man kan nærmere på målet ved hjælp af dette annoncemålingsværktøj.

Google Analytics har også en attributionsmodel, hvor at man vil kunne se de besøgende fra Facebook som et led i denne kunderejse, på samme måde som at man i Facebook kan se de besøgende fra Google.

Hvem er din målgruppe?

Målrettet annoncering er den helt store fordel ved online marketing generelt i din søgen efter potentielle kunder. 

Facebook markedsføring er den marketingkanal med den højest mulige genkendelsesgrad af dine målgruppe.

Og det er det fordi at Facebook via alle de ting du liker, de grupper du er med, dine annoncer på Facebook Marketplace og så videre får et mere præcist billede af dig end nogle af de andre konkurrenter de har, såsom Google, Twitter med mere.

Der findes en lang række muligheder for at ramme lige præcis din målgruppe med dine annoncer.

Du kan målrette efter efter oplysninger om brugerne i kategorier som:

  • Køn og alder
  • Sprog
  • Bopæl / geografi (land, region eller postnummer – Du kan også ramme din målgruppe med “hyperlokale” placeringer.
  • Her kan du ramme folk i en radius af 200 meter fra nogle give geo-koordinater. For eksempel vil man kunne målrette annoncer til personer der lige er landet i lufthavnen, og lave en annonce som hotel, restaurant eller lignende og give dem et tilbud ligeså snart de er steget af flyet)
  • Interesser ( for eksempel “online marketing”, “seo”, “iværksættere” etc.)
  • Adfærd (for eksempel “har søgt efter ” facebook bureau ” på Google, “har lige indleveret et flot regnskab som er offentlig tilgængeligt i søgemaskinerne”, “har liket andre sider som også er Facebook bureauer” og så videre.)
  • Demografi (eksempel “Over 30 år gamle”, “bor i København”, “er ofte i Aarhus” etc.)

Du har på den måde rig mulighed for at få vist dine annoncer for nogen, som med stor sandsynlighed er interesserede i det, du tilbyder.

Ved at målrette dine annoncer via demografien, så har du større muligheder for at øge dine konverteringsrate.

Det skal siges at Facebooks kunstige intelligens efterhånden er blevet så god til selv at finde målgrupper via deres “Look a like audiences”, at vi som Facebook bureau laver mindre og mindre af den slags opgaver.

Dybest set er der ikke noget der hedder “for små eller for store målgrupper”

Man kan selvfølgelig have en målgruppe der er så lille at ingen klikker, men hvis man bare får 2 klik, og det er de helt rigtige 2 personer der klikker, så er missionen lykkedes.

Vi laver også annoncer for virksomheder der rammer meget bredt, og hvor der stort set ingen begrænsning er på hvor brede de målgrupper er. Det kan for eksempel være et landsdækkende firma der sælger pasta.

I det at de er landsdækkende i hele Danmark, og de vil sælge en vare som næsten alle spiser, så er målgruppen næsten uendelig.

  • Udover ovenstående kan du også lave målrettet annoncering til følgende brugerdefinerede målgrupper:
  • Brugere, som allerede har besøgt din hjemmeside (Facebook retargeting)
  • Brugere, som er kunder hos dig (du har deres emails, og dem kan du uploade til Facebook Business Administrator)
  • Brugere, som er skrevet op til din nyhedsbrevsliste
  • Personer som har engageret med din virksomhed på de sociale medier (Facebook og Instagram)
  • Personer som har brugeradfærd der ligner dine eksisterende kunder (kopimålgrupper)

Som du kan se så er kernen i Facebooks segmentering adfærdsdata som de samler op rundt omkring på nettet, både via deres Facebook pixel , og via de såkaldte 3 parts cookies at skabe mere målrettet annoncering til dig.

Alt dette med det formål at skaffe dig relevant trafik til din webshop, og få flere konverteringer per brugt marketingkrone.

Mere om målgrupper

At finde de personer at målrette sin annoncering imod, og at skaffe fleste mulige, lovlige, oplysninger om brugerne er kernen i det, og derfor fortsætter vi med mere information om det at arbejde med målgrupper jer.

Når at du skal sælge dit produkt, så er det en almindelig opfattelse at man gerne vil betale så lidt per klik, eller visninger, som muligt.
Der er dog det med Facebook auktionen at deres findes et begreb der hedder “premium brugere”.

Det er folk der er “mest sandsynlige at ville foretage et køb snart, og kan gøre det til den pris du har sat”.

Kort sagt din ideelle kunde.

Når en person der befinder sig i denne del af kunderejsen kommer ud på markedet, og auktionen, så stiger klikprisen fordi at der er flere som dig der er klar på at byde for at få i denne person. Og hvis du nu ikke gider byde det det koster for et klik, eller visninger, så får du slet ikke denne kunde.

Så fordi at dine klikpriser, eller priser per visninger, stiger så er det ikke altid ensbetydende med at dine kampagner er sat forkert op. Tværtimod kan det være et tegne på at du har ramt lige ned i målgruppen. Om du så har råd til at betale denne klikpris, er en anden sag.

Det skal også nævnes at der i nogle brancher kan være markant højere klikpriser, men det er næsten altid fordi at gevinsten ved at få en ny kunde er desto højere.

Derfor er det langt altid et spørgsmål om at have en målsætning om at få den laveste pris på sine kliks, men om man rammer den rette målgruppe, og dermed i sidste ende får færre, men dyrere kliks og på den måde går regnskabet måske op alligevel.

Lige præcis den del af Facebook annoncering er det en super fordel at du får styr på i samarbejde med dit Facebook bureau, eller hvis du selv laver annoncerne.

Læs mere i vores guide om hvad det koster at annoncere på Facebook her – Hvad koster Facebook annoncering?

facebook marketing bureau københavn

Annoncematerialer som billede og tekst

Vi varierer det content (tekst, billeder, videoer, podcast mm.) vi viser for brugerne.

Det kan gøres igennem et varieret produktkatalog, nye billeder, videoer og annoncetekster.

Vores variable content skaber vi alene af den, at det øger mulighederne for at ramme de forskellige kunders forventning. De er på hver deres købsrejse, og de har hver deres historie.

De er ikke på Google og heller ikke på Instagram og det skal annonceringen afspejle.

Disse operationelle greb i vores annoncerings-taktikker ser vi stort set altid give en kraftigt forøgelse af tilmeldinger på leadsannoncer, øget kendskab til vores kunders brand og generelt en højere ydelse på kampagnerne.

Den kvalitet der er i den rette udvælgelse af et billede til en annonce kan øge konvertering med over 10%.

En såkaldt karrusel er et af Facebooks egne værktøjer som giver dig mulighed for at med billeder, eller video, at giver brugeren et udvalg af visuelle indtryk der kan øge deres engagement i annoncematerialet og dermed øge deres lyst til at klikke.

Fordelen ved at vi udfører disse ydelser som marketing bureau er at det øger din konverteringsrate, da relevansen er stærkt forøget ved, at vi rammer vores segmenter så skarpt via dette varierede annoncemateriale.

Det er en misforståelse, at Facebook annoncering kun er til topfunnel marketing – altså rå eksponering foran en bred målgruppe.

Man kan som annoncør sagtens lave direkte konverteringer i Facebookfeedet, for eksempel ved udfyldelse af en leadannonce, tilmelding til et nyhedsbrev og snarligt også direkte køb af produkter inden på selve siden.

Faktisk viser megen statistik at annoncering på Facebook blevet stedet, hvor konverteringerne og ROI er nogle af de højeste indenfor online marketing og det er dét der sker, fordi brugerne netop har paraderne nede på Facebook.

Facebook annoncering er som en auktion

For at bedre at kunne forstå den forretning som Facebook driver, så lad os se lidt mere på deres auktionssystem.

Det er her at du konkurrerer med dine konkurrenter om at vinde en auktion om at blive eksponeret overfor de helt rette Facebook brugere. Og det er her at dine placeringer i feedet bliver afgjort.

For at få succes på auktionen skal du sikre dig at dit format på kampagnen giver mening i forhold målgruppen. Ellers får brugerne en dårlig brugeroplevelse, og Facebook får et dårligt ry.

Og selvom man måske bare tænker at de kun tænker på penge, og er ligeglade med brugerne på deres platforme, så er deres produktet i sidste ende din tilfredshed. Fordi hvis du ikke er tilfreds, så vender du ikke tilbage.

Dette kan jeg næsten ikke gentage mange gange nok, da man desværre tror at annoncematerialet er noget venstrehåndsarbejde der bare skal overståes, så man kan komme videre med at få brændt nogle penge af. Brug masser af tid på dit content, og se dine konverteringer stige helt vildt, og din annoncebudget falde tilsvarende.

Fordi du bliver faktisk belønnet på auktionen, hvis dine annoncer viser stor brugertilfredshed.

Så gå gerne igennem dit content nu og her, se på dit produktkatalog, få et overblik over din opsætning og se resultaterne komme ind meget hurtigere end du kunne tro.

Arbejdet med dit content er som regel vejen til hurtigst mulig succes på auktionen, og hvis dine konkurrenter sjusker med den del, så bliver det bare endnu nemmere.

En anden vigtig ting ved auktionen er faktisk landingssiden på den hjemmeside du linker til. Linket skal passe til den mest relevante oplevelse i forhold til målgruppens forventninger.

Husk at Facebook med deres Facebook pixel også kan aflæse brugeradfærden på selve din side. Så hvis du også giver brugerne en relevant og god oplevelse der, så kan du også den vej igennem sænke omkostningerne på din annoncering.

På den måde har du nu taget endnu et skridt til at kunne vinde auktionen over dine konkurrenter, og det om ikke andet hele målsætningen med kampagnerne.