SGE / Ai Overviews rulles ud i USA – Hvad skal du forvente i forhold til SEO og Google Ads ?

ai overviews sge

SGE / Ai Overviews – Få overblikket her

I går meddelte Google på X at de ruller SGE ud i USA med det samme, og andre lande i verdenen “snart”.

Mit gæt er at det sker i Danmark om minimum 2-3 uger, maksimum 2-3 måneder. Det er en større ændring af søgemaskinen, og det kan meget vel kræve mere testtid i USA inden den rulles ud i andre lande.

Men hvad er SGE egentligt, hvilke features kan vi forvente, hvordan vil det påvirke dine SEO-resultater og hvad kan du selv arbejde med så at din hjemmeside får de links som SGE stadig bruger som referencelink til deres resultater ?

Det ser vi på i artiklen her.

Hvad er SGE? Og hvilke features kan vi forvente at se i søgeresultaterne?

SGE (Search Generative Experience) er en tilføjelse til Googles søgemaskine, deraf navnet “Search”.

“Generative” delen af SGE betyder at “genere content”. Det det skal betyde er at du nu i søgemaskinen, i stedet for kun at få de almindelige links til hjemmesider + Youtube videoer, Google Business resultater, billeder også videre også får resultater sammensat af deres Ai, kaldet Gemini (tidligere kendt som Bard).

Du kan læse mere om begrebet “generativ ai” her.

De features vi kan forvente at se, kan du se mere til i den her 10 minutters video fra Google selv.

Bemærk at de også snakker om del andre lanceringer Google er kommet ud med. Dem vil jeg ikke komme ind på på i den her artikel, da vi er Performance marketing bureau der hjælper danske virksomheder med synlighed i søgeresultaterne, og ikke så meget af det andet de viser i videoen her.

Hvordan vil det påvirke min ranking?

Vi er som sagt et performance marketing bureau med fokus på Search (SEO og Google Ads), så det vi indtil videre har fået ud af den her opdatering fra Google er følgende.

SÅ store er forandringerne ikke i Search. Det er vigtigt for mig først at få fastslået. Så at du ikke tror ALT skal laves om nu. Men lad os se på det.

For det første har søgeresultaterne i årevis været fyldt op med:

  • Google Ads og Google Shopping øverst oppe
  • Almindelige klassiske links til hjemmesider der besvarer en søgning
  • Google Business (for lokale søgninger)
  • Youtube videoer
  • Rank Zero/ Zero Clicks søgninger (er en featured snippet, hvor uddrag af teksten fra din hjemmeside fylder toppen af søgeresultatet)
  • Billedekarruseller (ses typisk ved madopskrifter)
  • .. og flere andre resultater

Kort sagt har vi årevis været vant til at dit link til din hjemmeside ikke er det første resultat i søgemaskinen. Der er mange forskellige slags content above the fold, og har været det i årevis.

Så den panik over at:”Nu får vi aldrig kliks til hjemmesiden mere fordi kunstig intelligens skubber os længere ned” er ubegrundet. Du var allerede skubbet ned i forvejen, og det nye fra Google her gør det ikke værre. Efter hvad jeg har set her indtil videre.

Her er nogle eksempler, screenshots fra videoer Google lige har udgivet.

Først ser her vi en informationssøgning (altså uden kommercielt henblik). Det her kunne ligeså godt have været en Rank Zero featured snippet, og som det ses er der links under resultatet.

screenshot blog.google 2024.05.15 09 04 36

Jeg har aldrig set 3 links direkte under en featured snippet, så det er mere synlighed end før, lige der. 

Og her ser vi en søgning der handler om en person der søger forslag til 7 dages madplan der baseret på at brugeren kun kan bruge mikroovn.

screenshot www.youtube.com 2024.05.15 09 07 27

For det første, den slags resultater kunne du dog også få før, og for det andet er der er mange websites som kan komme med forslag til en madplan for dig, også med mikroovn. Og igen er linksene lige nedenunder. 

Her er en mere kommerciel søgning. Der er nogen der søger efter et yoga studie som man kan gå til. Igen er der links lige nedenunder. 

screenshot www.youtube.com 2024.05.15 09 19 04

Alt i alt har jeg ikke set nogle resultater derfra der ser decideret skræmmende ud, med hensyn til tab af synlighed af i søgeresultaterne for danske virksomheders hjemmesider.

Ross Hudgens fra Siege Media, som er en af de SEO eksperter jeg selv følger kommer med den vurdering af tab af CTR og konverteringer fra de nye søgeresultater.

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7196259911897370626

screenshot www.linkedin.com 2024.05.15 10 22 01

Her er en anden positiv opdatering angående SGE

screenshot www.linkedin.com 2024.05.15 11 12 19

Hvad skal du selv arbejde videre med ?

Hvis jeg kan lave en take away fra det her, er det at du ikke skal panikke.

De vil ikke give afkald på deres Google Ads synlighed for at lave kreative ai eksperimenter i søgemaskinen. Og de organiske (SEO) resultater er en meget vigtigere del af deres produkt end mange tror.

Uden en pæn synlighed til de organiske resultater vil Google bare fremstå som en annonceavis, og det vil ødelægge deres omdømme så meget at folk vil bruge en anden søgemaskine.

Noget andet der er vigtigt er at forstå at den her slags informationssøgninger, såsom “hvad er en gyngehest?” er den slags søgninger der mest taber kliks på det her.

De kommercielle søgninger, såsom: “hvor finder jeg et SEO bureau i København der kan hjælpe med kunstig intelligens?” bliver mindre påvirket af det.

Simpelthen fordi at den sidste søgning her ikke ville kunne besvares med et stykke grafik som laves af AI. Her kræver det et link til et SEO bureau.

Vi kan hjælpe dig med at træffe de rette beslutninger i jeres strategi, så at i ikke bliver revet med af dommedagsprofetier, men hele tiden får et input, og praktisk hjælp, til jeres fremtid i Search.

Kontakt os nedenunder her.