Etisk Markedsføring. Vores manifest

undraw onboarding o8mv

Hvad er etisk Markedsføring?

Det Etiske Marketing Manifest er vores leveregler i vores lille digitale marketing bureau her.

Det er vores pejlemærke i en verden der til tider kan synes som om at snyd, bedrag, grådighed og ødelæggelse er den eneste vej frem.

Men det er det ikke.

Mange gode virksomheder lever helt perfekt uden disse dårlige vaner.

Indenfor marketing og salg kan det dog hurtigt komme til at handle så meget om hurtige resultater, at man glemmer den langvarige effekt af disse dårlige vaner.

Så derfor har vi udviklet “Det Etiske Marketing Manifest” både så fremtidige potentielle kunder kan se hvad vi lever efter, og forhåbentligt også for at kunne inspirere andre.

Lad os dykke ned i hvad det konkret går ud på.

Etisk markedsføring som et manifest

Et “manifest” er et stort ord, og det samme er “etik”. Men jeg synes disse ord er helt passende for den forandring der må tage plads indenfor moderne markedsføring.

Der findes allerede mange firmaer der i verdenen der sætter etik meget højt og som også har et manifest for det. Google er et af dem, Patagonia er et andet.

Google lever ikke altid op til deres slogan om: “Don’t be evil”, men fordi man ikke selv altid kan leve op til sine egne etiske spilleregler betyder det ikke at man blot skal afskrives som værende hykleriske. Man er menneskelig når man laver fejl.

Det man skal kigge efter er om det er noget der gennemsyrer virksomheden.

Og Google bidrager rigtigt meget med positive ting her i verdenen, også en masse ting de ikke får så meget ros for, som for eksempel at de har været klimaneutrale i mange år nu. Noget mange andre firmaer stadig kun taler om.

Bill Gates fra Microsoft, Warren Buffet og flere andre meget succesfulde forretningsfolk er det man kalder for “filantroper”. At være erklæret filantrop er også et etisk manifest i sig selv.

Så etisk markedsføring er ikke nyt, men der er brug for mere af det. Og hvis du søger inspiration til hvordan du kan udvikle dine egne værdier indenfor etisk markedsføring, så kan du se hvad vi selv prøver at leve efter her hos OMBU ApS.

Vores eget etiske marketing manifest

  • Vi samarbejder ikke med samfundsdestruktive virksomheder (det kan være firmaer fra olieindustrien, tobaksindustrien, naturfarlige kemikalier, gambling, porno og prostitution, folk med flere kriminelle domme bag sig, med flere). Vi har rent faktisk sagt nej tak til samarbejde med en del af den her slags virksomheder. Selv i perioder hvor vi rigtig godt kunne bruge pengene.
  • Vi har forståelse for at andre samarbejder med den her slags firmaer. Vi tror ikke på at udskamning skaber forandring. Vi vil vise at man sagtens kan tjene mange penge, og samtidig være empatisk overfor sine medmennesker. Dem vi ikke vil samarbejde med er også vores medmennesker, så vi udskammer dem ikke. Vi viser at vores vej virker i stedet for.
  • Vi er bevidste om at vi arbejder med kommunikation, og at kommunikation til masserne er med til at skabe globale forandringer. I negativ og/ eller positiv retning. Det ansvar er vi bevidste om.

Vi arbejder ikke med vildledende markedsføring. Det vil sige at:

  • Vi arbejder ikke med clickbait
  • Vi køber ikke links for at manipulere søgemaskinerne indenfor SEO
  • Vi spiller ikke på målgruppens angst i vores annoncer, men på deres glæde ved at kunne opnå noget
  • Vi spiller ikke på målgruppens lave selvværd i vores annoncer, men på de gode kvaliteter de besidder
  • Vi medvirker ikke til green washing, pink washing, woke washing eller andre i den kategori.

Etisk markedsføring er profitabelt. Grådighed er ikke vejen frem, grådighed er vejen til destruktion, før eller siden. Det viser alle tal, historisk set.

Vi har selv bevist det ved at skabe en yderst sund, og vedholdende forretning. Og det samme har vores kunder.

Vores kunder er ikke kun veganere, klimatossser og så videre. Det er helt almindelige danske virksomheder som bare ikke er destruktive. Og det er det vigtigste du kan tage med herfra:

Du behøver ikke være Jesus, men du kan i det mindste prøve at lade være med at ødelægge din egen forretning, og fremtiden for os alle, ved at være bevidst destruktiv.

Om ikke andet, så bare for din egen skyld.

Jeg håber vi har kunnet inspirere dig til at finde din egen vej i dit arbejde indenfor markedsføring.

Husk at hvis du mister en kunde, eller et job, på grund af en destruktiv chef, så er der masser af non-destruktive chefer der bare venter på at du kontakter dem.

Og der kommer heldigvis flere og flere af dem.

Læs mere om hvad du kan eller ikke kan, rent juridisk, indenfor etisk markedsføring her: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/alle-emner/forbud-mod-vildledning/miljoemaessige-og-etiske-udsagn-i-markedsfoeringen/

https://www.etik.dk/etikpanelet/i-krig-og-markedsf%C3%B8ring-g%C3%A6lder-alle-kneb

Læs indlæg relateret til det du lige har læst

hvad er content marketing

Må jeg byde på min konkurrents søgeord?

I år 2014 stadfæstede Sø – og Handelsretten at det er forbudt at bruge brandnavn, og andre varemærker der definerer en virksomhed, som et søgeord der kan gøre at brugeren forveksler en virksomhed med en anden.

I et et kendt eksempel fra 2017, hvor der også faldt dom i en lignende sag, da tabte Easy2Eat en retssag mod Just Eat, fordi at Easy2Eat brugte søgeordet “Just Eat” til at trigge en annonce.

online marketing lovligt

Historien om kampen for et bedre online marketing

Her fik jeg også en besked for en meget kendt dansk SEO ekspert, som håner mig, da jeg tidligere har talt om selvmord, men ikke gjort noget ved det. Han antager det åbenbart er noget jeg bare siger for at få opmærksomhed. Og griner også af det, kan man se. …

Læs Mere

mest søgte ord 2021

Avisernes autoritet er vigtig i en svær tid

Autoritet er et pejlemærke Coronakrisen har skabt endnu et potentielt dødspunch for den lokale avis: nemlig manglende indtægter fra de lokale erhvervsdrivende. De seneste 15 år har i de i forvejen kæmpet med at miste læsere til Googles søgeresultater (som enhver kan skaffe sig adgang til og dominere ved hjælp …

Læs Mere

vildledende markedsføring

Guide til at spotte vildledende markedsføring

Dette er en nem guide til at spotte vildledende markedsføring. Lad dig ikke narre af tilbud der virker for gode til at være sande med den her guide.