AIDA Modellen

undraw onboarding o8mv

Aida modellen – et eksempel

Et eksempel på hvordan at man bruger AIDA modellen, når man for eksempel sidder på et marketing bureau (som vi gør) er den her proces.

Vi vil gerne hjælpe andre med vores service.

Der findes mange som ikke kender os endnu, og som vi kunne hjælpe. Og så bruger vi AIDA modellen sådan her.

  • Vi skriver et blogindlæg om AIDA modellen for at vise hvor kloge vi er på markedsføring. Det fanger din attention.
  • Når at du har læst dette blogindlæg har du fået interesse
  • Bagefter følger du os på de sociale medier, eller ser på nogle af vores andre sider her på hjemmesiden, og her ser du at vi faktisk er ret gode, og at vi kunne være et godt match for et samarbejde. Du har nu fået et desire, om at samarbejde med os
  • Du skriver eller ringer til os, og vi laver en aftale som gør alle parter glade. Vi tager action.

Sådan bruger du AIDA modellen i din dagligdag

En ting er teori, noget andet er praksis. Så hvordan arbejder man egentligt med AIDA modellen i sin hverdag, når at man arbejder med markedsføring?

Det korte svar er at des mere du forstår hvor meget det betyder at forstå hvor at folk er henne i deres købsproces, des mere vil du ikke kunne lade være med at tænke på denne proces næsten hele tiden.

Jeg bruger den selv så meget, at jeg oven i købet bruger den i mit privatliv også. Når jeg er i en social relation så tænker jeg ofte:

Er den her person overhovedet bevidst om det jeg snakker om, eller skal jeg starte med det? Hvordan jeg kan få min sociale relation så interesseret i det her at person selv udvikler en stor lyst, og har lyst til at tage handling ?

Det handler ikke om at manipulere nogen

Da jeg selv først lærte om AIDA modellen, så hørte jeg ofte folk tale om at man skulle “have folk ned i salgstragten”. Det synes jeg ærlig talt lød lidt klamt, og manipulerende.

Men den gode sælger, eller marketingansatte, bruger ikke manipulation. Manipulation er for folk der ikke kan sælge godt nok.

Det som det handler om, er at FORSTÅ hvor at folk er, så at man kan HJÆLPE dem med at komme videre. Hvis de ikke har lyst til at komme videre her og nu, så lader man dem være, indtil at de en dag er klar.

Mange analyser viser at hvis du netop viser den form for respekt overfor dine potentielle leads (læs om leadgenerering her) , så har du højere chance for konvertering, og højere chance for kundefastholdelse (som dermed vil øge din Customer Lifetime Value (CLV)

Sagt helt nemt og kort, så er det godt for din bundlinje på den lange bane at behandle dine leads godt. Og det har du endnu bedre chancer for at gøre, når at du forstår hvor at de er i deres kunderejse/ salgstragt/ funnel… AIDA model.

Så træn dig selv op til at hele tiden at tænke på hvor folk er i processen, og en dag vil du næsten ikke kunne holde op med at tænke på det. Og det er godt, hvis du arbejder med markedsføring.

Her er et andet dansk site som har skrevet mere godt om AIDA Modellen.

et billede af aida modellen

Hvad er AIDA Modellen?

Det korte svar til hvad AIDA modellen er, er at det er en formel man arbejder med indenfor markedsføring og salg. Det som at denne formel skal hjælpe med, er at kunne forklare hvor at en potentiel køber er i deres proces med at købe.

– Skal man starte med i det hele taget at gøre dem opmærksomme på ens produkt først (Attention)
– Er de gjort opmærksomme på dit produkt, men er ikke gjort interesserede endnu (Interest)
– Har de vist interesse, men er de ikke endnu der hvor at de bare SKAL have dit produkt (Desire)
– Har de besluttet sig for at købe, men skal de lige have lidt hjælp til at foretage det endelige salg (Action)

Altså:

Attention
Interest
Desire
Action

AIDA