Customer Lifetime Value (CLV)

Hvad er CLV (Customer Lifetime Value) ?

Det er en udregning som man ofte bruger indenfor marketing og salg for at udregne bedre på hvor meget man har råd til at betale for at få en ny kunde.

Man udregner ens CLV som et gennemsnit af alle ens kunder.

Nogle kunder har du måske i 3 måneder, andre i 3 år. Og det betaler allesammen forskellige beløb.

Alle de beløb lægger du så sammen, og dividerer med antallet af kunder du har haft i den periode du regner på, og så får du et gennemsnitligt tal. Dette tal er din CLV.

Et regneformel til at udregne ens CLV kan være det her:

  • 2000,- kr per måned x 7 måneder for 2 kunder = 28.000
  • 6000,- kr per måned x 15 måned for 1 kunde = 90.000
  • I alt har du tjent 118.000 kroner for dine 3 kunder.

Det skal du dividere med 3 = 39.333,- kroner

Altså er din Customer Lifetime Value 39.333,- kroner

Nu kan se på nogle andre tal

Nu hvor du har regnet dig frem din Customer Lifetime Value på 39.333,- kroner, så kan du meget nemmere regne ud af hvilke udgifter du kan tillade dig at bruge på at skaffe en ny kunder.

Udgifterne til at få en ny kunde kalder man også Customer Acquisition Cost (CAC)

Læs mere nedenunder om hvad man også kan gøre når man har udregnet sin CLV.

øg din customer life time value med priser

Du kan nu prøve at optimere på din CLV

Nu hvor du har udregnet din CLV, så kan du udover at have fået et overblik over hvad du har til rådighed i forhold til at skaffe nye kunder, så kan du også prøve at gøre din Customer Life Value endnu højere.

Det kan man gøre ved at reducere sit “churn”. Ens churn er den rate man taber kunder med.

Vi kommer alle til at miste kunder, men vi skal bare se hvordan vi kan holde på dem i længst tid. På den måde kan reducere sit churn, og optimere sin Customer Lifetime Value.

Man kan reducere sit churn ved at:

  • Forbedre sit produkt
  • Forbedre sin kundeservice
  • Holde øje med markedet for at se at man ikke falder bagud
  • Give firmagaver til kunder til jul og andre højtider

Man optimere sin Customer Lifetime Value ved at:

  • Lave upsells
  • Lave crosssells
  • Indbygge en bonus / performance afregning. Hvilket betyder at du får et grundbeløb af din kunde, men kan tjene endnu hvis du performer bedre end et KPI som i sammen har sat,
churn clv

Nu ved du lidt mere om CLV

Nu ved du lidt mere customer lifetime value, og du kan nemmere udregne hvor du for eksempel kan bruge på dit online marketing bureau, på Google Ads kliks, på SEO og på administration per kunde. fordi du ved hvad indtjeningen er per kunde.

Ens CLV vil variere med tiden, så husk at holde øje med om den bliver markant højere eller lavere.

Bidrag gerne til guiden her

Hvis du har nogle erfaringer med at optimere ens CLV, eller ved at reducere ens churn, så skriv gerne en kommentar, så fremtidige læsere kan lære at drive en bedre forretning.

Tak fordi du læste med.


Photo of author

Jimi Hove

Denne artikel var skrevet af Jimi Hove. Jimi har arbejdet professionelt med online marketing siden 2007. Han er tidligere brugt af medier som borsen.dk, bt.dk, eb.dk, politiken.dk, version2.dk og flere andre som ekspert indenfor online marketing, når der har skullet bruges en kilde til en historie.

Tilmelding til nyhed om Google Ads e-bog

Få besked når bogen udkommer. Ingen spam eller nyhedsbrev.

Tilmelding til nyhed om ny ordning

Modtag besked om opstart

Hør, helt uforpligtende, hvornår vi starter vores ordning.

Tilmelding til nyhed om SEO bog

Modtag besked om SEO bog i 2021

Gratis guides og nyheder

Vi sender nyhedsbrev ud flere gange per måned
  • 💰 Få rabatter og tilbud
  • ⏱️ Deltag i konkurrencer
  • ➡️ Skræddersyede nyhedsbreve til dit niveau af online marketing