Content Marketing

Hvad er content marketing?

hvad er content marketing

Først får du her den korte version af hvad content marketing er. Nedenunder kan du læse en kæmpe guide på over 2500 ord, som kan hjælpe dig videre på vej.

Men helt kort kan det siges at content marketing handler om at du laver indhold, altså du bruger et stykke content (tekster, billeder, videoer, Gif’s, Memes, podcast med videre) til at fortælle din historie, til at lære fra dig og til at opbygge dit brand.

Hvordan du gør det, kan du læse videre om i guiden nedenunder her.

Tak fordi at du læser med.

Content marketing – Den store guide

Begrebet “content marketing” kan for mange lyde som endnu et buzzword indenfor online marketing. Men det er det ikke. Det er muligvis den vigtigste disciplin at mestre, og den her guide vil fortælle dig hvorfor.

Kort sagt så kan content marketing det her:

  • Skabe content der giver dig links til din SEO
  • Skabe indhold der kan øge konverteringerne på din betalte annoncering, såsom Google Ads, Linkedin annoncering og Facebook annnoncering
  • Forme dit brand
  • Du kan måle på hvordan at det virker i for eksempel Google Analytics

I den her guide vil gå igennem alle de her eksempler, og vi vil gøre det med gode eksempler fra virkeligheden.

Den her slags medier kan du bruge

For mange så betyder content marketing noget med tekster. oftest de såkaldte “seo tekster”. Men det er ikke den form for content vi primært ser på i den her guide.

Men det er meget mere end det, og “SEO tekster” er i øvrigt heller ikke overhovedet hvad det var engang.

Den her slags medier kan du bruge i din content strategi til at levere indhold til din målgruppe:

  • Tekster
  • Video
  • Gifs
  • Memes
  • Infografikker
  • Explainer videoer
  • Podcast
Facebook live streaming
Skab interaktion med dit content

Hvordan skal du bruge content marketing?

Du skal bruge content marketing til at fortælle den historie i som virksomhed og brand gerne vil fortælle til jeres målgruppe. Det er den historie der som udgangspunkt skal være omdrejningspunktet. Det kan være kliniske, tekniske forklaringer omkring jeres produkter, men det kan også være emotionelle historier der fortæller en mere menneskelig historie. Man kan også fortælle begge slags historier.

Der er ikke noget rigtigt eller forkert i den sammenhæng, men det er klart at hvis man er en mere teknisk, og videnstung virksomhed som man for eksempel er som online marketing bureau, så skal man lave en del content der fortæller historien om alt det tekniske man kan hjælpe målgruppen med. Men da marketing handler mindst ligeså meget om at skabe empatiske relationer mellem virksomheder og deres målgrupper, så skal man også vise denne side af sig selv.

Så et online marketing bureau er et godt eksempel på en virksomhed som både har den tekniske, og den empatiske, historie i sig.

Hvis du er en virksomhed som er endnu mere fokuseret på kun teknik, som for eksempel en forsker, så skal du passe på med at gøre for meget til en klassisk historiefortælling.

Men hvis du nu er en psykologvirksomhed for eksempel, så skal du passe med at lyde for klinisk og teknisk.

Og så skal det markedsføres

Når at du så har lavet din kernefortælling, og du har fået produceret dit content (om det så er tekster, videoer, podcast eller andet), så skal det markedsføres.

Markedsføringen af dit content er essentiel, da dit content nemt kan komme til at drukne i internettets overvældende mængder af content. Og det er trist når du nu har brugt så mange timer og dage på det.

Hele vores hjemmeside her handler om markedsføring, og vi håber derfor at du kan finde metoder du tænker passer bedst til dit content (ellers så kontakt os, og så hjælper vi dig), men opstillet i listeform kan vi nævne de her marketingkanaler, hvor at kan og skal arbejde med din content marketing:

  • Sociale medier (betalt eller gratis)
  • Betalt annoncering på Facebook og Google Ads
  • SEO
  • PR

Du kan læse meget mere om disse kanaler, og hvad de kan her på vores hjemmeside, hvis at du enten besøger vores blog, vores ordbog eller du bruger søgefeltet her på siden.

Lad os se på hvordan at du arbejder med content marketing på hver af disse kanaler

photo 1617225429211 f02b5e4ce104

Content marketing og SEO

Vi har arbejdet med online marketing i +18 år, og dengang eksisterede Facebook, Youtube og Twitter for eksempel ikke, så dengang var det eneste content marketing man lavede SEO. De såkaldte “SEO tekster”.

Meget er sket siden SEO teksterne, og heldigvis for det, for det var spam på den laveste hylde. Det var tekster skrevet af folk der intet anede om emnet, men som kunne finde ud af presse så mange søgeord ind i teksten som muligt (hvilken storslået evne at have)

Den sidste rest der er tilbage af de frygtede SEO tekster er at man skriver tekst til en landingsside, så skal stadig huske at få nævnt det søgeord man gerne vil ranke på nok gange til at algoritmen ikke er i tvivl.

Som eksempel kan det siges at den her side du læser nu, gerne vil ranke på søgningen “content marketing” og “hvad er content marketing”.

Hvis vi nu kun brugte ordet content marketing 3 gange i teksten, og ordet “facebook annoncering” 15 gange, så kan algoritmen godt blive i tvivl om du vil ranke på “content marketing” eller på “facebook annoncering”

Forståeligt nok.

Men derfor behøver du ikke spamme. Det kan sagtens gøres på en sober måde.

For eksempel fik jeg lige nævnt ordet “content marketing” en del gange i det foregående afsnit (og ups, jeg gjorde det lige igen. Men jeg gjorde det på en måde som virkede logisk i forhold til den historie jeg prøver at fortælle.

Moderne SEO

Den moderne måde som SEO bureau at arbejde med content marketing på, indenfor SEO, er at få nogle rigtige tekstforfattere til at skrive dine tekster, så at de bliver lækre for øjnene, får forklaret det du vil til målgruppen og så at de på ingen måder virker alt for sælgende og spammede. Men som dog alligevel sælger.

Det er en kunst, og det er der folk der har dedikeret deres liv til at være de bedste til. Brug dem.

Content marketing og linkbuilding

En af de bedste måder at bruge dit content på, er at give det væk, uden at forvente at få noget igen.

Ja, det lød skørt.

Hvis du skal have naturligt stærke links, og ikke købe dem, så skal du lave content der er så godt, at folk vil bringe dem på deres egne hjemmesider, og hvis du er heldig så linker de af sig selv til dig.

Hvis du tigger og beder om et link, så lyder du som det du er: en spammer der prøver at snyde sig til tops i Google.

Hvis du ikke tigger om et link, så får folk ofte så meget respekt for dig at de linker af sig selv til dig. Det gør de ikke altid, men nogle gange.

Og de få gange de gør det, er de links der gør dig til en vinder i søgeresultaterne.

Jeg håber du læser det foregående afsnit her igen, og tror på at du kan gøre dette. For det er den eneste fremtid der er tilbage indenfor SEO. Købte links er slut.

Google Ads og Content Marketing

Gode tekster konverterer helt crazy i Google Ads

En case om tekster i Google Ads

Vi har i samarbejde med et kommunikationsbureau i Aarhus arbejdet med en del projekter angående Google Ads tekster.

Internt er vi her i Online Marketing Bureauet ApS ret stolte af de tekster vi i forvejen selv skriver for vores kunder. Men vi har også i de mange år vi har arbejdet med det lagt mærke til at de af vores som kender deres egne produkter, og målgruppe, bedre end at vi som eksternt bureau gør, de får de bedste resultater når at de hjælper os med at skrive teksterne.

Det sker simpelthen fordi at selv små ændringer i en formulering i en tekst i en Google Ads annonce kan ændre CTR med flere hundrede procent.

Et eksempel er et lægefagligt produkt som vi skulle markedsføre og sælge via Google Ads.

Her brugte vi 2 timer på at snakke med kunden om vi skulle bruge ordet “diskret henvendelse” eller “fortrolig henvendelse”, da det var et sårbart lægefagligt produkt.

Vi fandt frem til at ordet “diskret” i det her tilfælde signalerede at det var noget man burde skamme sig over at bestille. Mens at ordet “fortrolig” signalerede at vi blot passede på deres oplysninger.

Vi skiftede derfra til ordet “fortrolig” fra ” diskret”, og vi så en 10 x dobling i CTR og en stigning på 76% i konverteringsrate, på grund af denne lille ændring.

Så var det værd at bruge 2 timer på at diskutere betydningen af et ord?

Det var ikke bare det værd økonomisk, det gav også virksomheden en helt ny forståelse af deres målgruppe.

Sådan nogle små ting som de her rettelser er, er også content marketing.

En anden Google Ads case om tekster

En anden case om Google Ads tekster handlede om en efterskole som er en af vores langvarige kunder.

Deres tekster var lavet i en hast. Hvilket at alt for mange Google Ads tekster desværre er (som man ved selvsyn kan se)

Ved at skifte fra en neutral og kedelig kommunikation, som oftest er valget når at det skal gå hurtigt, så gik vi all-in på en meget ungdommelig kommunikation.

Og vi også her en 8 x dobling i CTR, og en stigning på 243% i konverteringsrate.

Det er så ligetil lige at tænke i 2 minutter over hvem målgruppen egentlig er, i stedet for bare at smide noget standardtekst afsted, men det virker bare helt utroligt godt.

Det her er sådan noget almindelig reklamebureauer, og tekstforfattere, har arbejde med i mange årtier, men det er desværre et område som har været voldsomt forsømt indenfor online.

Heldigvis kommer der flere og flere rigtige reklamefolk ind i online marketing, og flere og flere begynder at lade kreative mennesker tage sig af deres content marketing, og lade de tekniske folk tage sig af det tekniske.

Facebook og content marketing

Hvad angår teksten i annoncerne her i afsnittet om Google Ads, så gælder de samme regler for din Facebook annoncering.

På Facebook er det dog også nemmere at bruge video som et content marketing asset, og det handler næste afsnit om.

Videomarketing som en del af en content marketing strategi

Video som content er i voldsom stigning på internettet. Youtube er verdens næststørste søgemaskine (efter Google), men også på Facebook, Linkedin og Twitter er videoer blevet et foretrukkent format for professionelle der arbejder med content marketing.

Det som at video primært kan, er at give et endnu mere præcist billede af hvem man egentligt snakker med. Når at du læser de her ord, så danner du dig et billede af mig som skriver det. Det kan være et godt, eller et dårligt billede. Men med video kan få du få endnu mere præcist billede af mig.

Derfor anbefaler vi som content marketing bureau at du bruger video, hvis du tænker at det giver brugerne et bedre indtryk af hvem du er. Hvis du ikke er god på video, så lad være og få eventuelt en anden til at stå foran kameraet.

Du behøver dog ikke være festlig og udafvendt for at gå ind under betegnelsen “god foran et kamera”. Tænk på hvem din målgruppe er, og hvad de forventer at se, når de skal høre noget mere om dit specifikke produkt eller service.

Hvilket slags udstyr til videomarketing skal du bruge?

Igen afhænger det af din målgruppe. Hvis de er glade og tilfredse med at du viser dig på en smartphone optagelse, så kan du nemt gøre det. Mange store kendte iværksættere har haft stor succes med at bruge deres smartphone til videomarketing. Men hvis du for eksempel arbejder for Mærsk, Danske Bank, Novo Nordisk og andre, så er smartphone videoer nok ikke det første valg.

photo 1576345370995 26018389c723 edited
photo 1593594130348 9f4dd0a39b9e 1 edited

Det der især er godt ved videoformatet er at du får en mulighed for at vise hvem du er, og hvis for eksempel laver live streaming, såsom Facebook live streaming, eller live streaming på Youtube eller Linkedin, så får personerne mulighed både for at se dig på video, men også mulighed for at se dig live svare på spørgsmål. Dette vil klart øge din branding som ekspert på det område du udtaler dig om. Hvis du altså kan svare på som ekspert, live, på de spørgsmål du får.

Læs mere om dette emne i vores guide til Facebook live streaming her


GIFS og memes og sociale medier

Ikke al content marketing skal være store guides, som den her for eksempel er. Eller være seriøse live streams hvor du svarer på svære spørgsmål, live. Hvis det passer til dit brand, og det du gerne vil, og din målgruppe også kan lide det, så kan du med fordel bruge GIF’s og Memes til din annoncering på de sociale medier ( også dine organiske opslag på sociale medier).

Mange brands som udtrykker en let og sjov tilgang til livet bruger GIF’s, memes og vittigheder som en stor del af deres af content marketing taktik.

Du skal bare sørge for at det sker i forbindelse med en content marketing strategi, hvor at der er opsat en marketingplan, en content plan (det er ikke det samme som en mere generel marketingplan) en målsætning og en afstemning af hvordan at målgruppen vil modtage den slags content.

Du skal altså ikke bare sidde og fyre jokes af hele tiden, bare fordi du rent faktisk er sjov. Gør det fordi det passer ind i din forretning, og fordi at det passer ind i målgruppens bevidsthed.

Sådan bruger du Podcast i din marketing

Podcast er endnu et content marketing asset du kan bruge til at opnå dine strategiske mål.

Det som en podcast kan er oftest det samme som du for eksempel kan med live streaming. Du kommer i tættere kontakt med din målgruppe, fordi at folk kan høre din stemme.

Din stemmer afslører meget om din personlighed, og det skaber en tættere menneskelig relation, end tekster for eksempel kan (tekster kan så skabe en fordybelse som hverken podcast eller live streaming kan, fordi at man netop ikke skal forholde sig personligheden bagved, men blot kan absorbere de fakta man bliver præsenteret for. Og man kan læse den samme sætning igen og igen, hurtigt og nemt)

Du kan tilføje din podcast til mange forskellige tjenester som for eksempel Apple, Podimo, Google Podcast, Blueberry, Spotify og meget mere.

Det er overraskende nemt at komme i gang med podcast, men hvis du ikke selv vil sætte det op, og bruge det på din hjemmeside, dine sociale medier med videre, så kan du kontakte diverse etablerede podcasts med din historie, og høre om de er interesserede i at få dig ind i studiet.

Derfor er podcast blevet populært

Podcast er blevet populært fordi det giver den menneskelige relation ved at man kan høre den anden persons stemme.

Men det er ikke mindst blevet populært fordi at du kan høre det “on the go”, altså når du er ude at gå en tur, løbe en tur, du sidder i bilen, bussen eller bilen.

Det er altså en nem måde at suge viden til sig på, mens man måske alligevel sidder og keder sig.

podcast content marketing

Slut på vores content marketing guide

Content marketing er kernen i al online marketing. Kort sagt så er der ikke noget, hvis der ikke er noget content.

For eksempel, så ville der ikke være noget SEO, hvis der ikke var tekster. Der ville ikke være nogle Google Ads annoncer, Facebook annoncer og Linkedin annoncer uden uden tekst, billede og video.

Hvordan at du håndterer dette content, og de historier er forskellen på succes og fiasko indenfor online marketing.

Så brug tid på det, gør dig umage og tag det dybt alvorligt.

Hvis du har brug for hjælp kan du kontakte et content marketing bureau (som os), og få hjælp og støtte hele vejen igennem processen med at få succes med din content marketing indsats.

Tak fordi at læste med.

Klar til at komme i gang?

Kontakt os i dag, og lær mere om hvordan vores skræddersyede planer kan passe til lige præcis dine behov.


Tilmelding til nyhed om Google Ads e-bog

Få besked når bogen udkommer. Ingen spam eller nyhedsbrev.

Tilmelding til nyhed om ny ordning

Modtag besked om opstart

Hør, helt uforpligtende, hvornår vi starter vores ordning.

Tilmelding til nyhed om SEO bog

Modtag besked om SEO bog i 2021

Gratis guides og nyheder

Vi sender nyhedsbrev ud flere gange per måned
  • ➡️ Få rabatter og tilbud
  • ➡️ Nyhedsbreve på højt niveau