CTR

Hvad er CTR ?

CTR er en forkortelse af det engelske ord Click Through Rate, som betyder den rate af personer som klikker på noget.

Man udregner det som en procentsats, således at man altså kan have en klikrateprocent der hedder 6%, for eksempel.

Det vil sige at 6 personer ud af 100 som har set din annonce på Google Ads eller din Facebook annonce har klikket på den annonce og ind til din hjemmeside.

Det kan også være 6 personer ud af 100 som har klikket på en knap på din hjemmeside, for eksempel på “Send” knappen i din kontaktformular.

CTR er også vigtig i forhold til hvor mange der klikker på links i dit nyhedsbrev, når du laver e-mail marketing

Hvorfor er CTR vigtig?

Det er det fordi at du for eksempel i din kontaktformular på din hjemmeside gerne vil have så mange som muligt til at bruge din kontaktformular.

Så hvis du for eksempel har ændret på noget tekst, nogle billeder eller noget layout på din hjemmeside og du kan se at din CTR er steget bagefter, så kan du bruge dette tal til at vurdere at det du lavede altså havde en positiv effekt.

Og det samme med dine annoncer. Her vil du se at dine annoncer som du har har lavet med din Facebook annoncering appellerer til dine brugere.

undraw click here 2li1

Click Through Rate og Google Ads Quality Score

Google Ads kunstige intelligens bruger CTR som et af de vigtigste tal til at udregne deres såkaldte Quality Score (kvalitetsresultat).

Det gør de fordi at det signalerer om den tekst der blevet skrevet i Google Search Ads annoncerne er målrettet brugerne så meget at de har lyst til at klikke på annoncen.

Man kan dog snyde i de annoncer ved at love guld og grønne og skove i sine annoncer. På den måde vil man få en høj Click Through Rate.

Men så er det er det godt at CTR ikke er det eneste parameter i den udregning der hedder Quality Score. Der findes der nemlig også en del der hedder “Landing Page Experience”.

Det vil sige at selvom CTR er vigtig, så er den kun en del af ligning. Fordi hvis folk ikke får en god oplevelse når de klikker sig videre til din landingsside, så har der måske alligevel været noget galt med dine tekster. Måske du lovede noget du ikke kunne holde ?

Det er set før i marketing, i hvert fald.

google ads quality score ctr

CTR er ikke det samme i alle brancher

Nu har vi lært at Click Through rate er vigtigt. Men selvom du måske læser på Linkedin at der er en person som har fået en høj CTR, og du kan se at din ikke er så høj så fortvivl ikke fordi det er nemlig opdelt i brancher.

Som et eksempel kan nævnes at der på en søgning i Google på “låsesmed København” vil være en markant højere Click Trough Rate end på søgningen “billig cykel”, simpelthen fordi at brugeren der søger efter en låsesmed skal bruge en lige nu og her, og det vil øge denne persons lyst til at klikke på det første og det bedste.

Så mål din CTR op imod andre i din branche. Eller bare mål den op imod dine egne tidligere resultater.

En lav Click Trough Rate kan være fint

Som sagt så kan din CTR være lav på grund af den branche du er i, men den er også markant lavere når du laver remarketing via Displaynetværket hos Google Ads.

Når du laver remarketing, så er det meningen at du skal ramme dem som har besøgt din side, men som glemte at købe, men langt størstedelen af dem har ikke tænkt sig at købe selvom de får en remarketingannonce. Så de vil altså ikke klikke på din annonce, og dermed bliver din CTR også lav der.

Men hvis den lille procentdel der nu klikker, så kommer ind på din hjemmeside og køber noget, og du har betalt småpenge for de kliks, så er det ligepludselig en super god deal med den remarketing, selvom din CTR var lav.

Sådan kan du hæve din CTR

Du kan hæve din CTR ved at lære så meget som muligt om din målgruppe. Des bedre du kommunikerer til din målgruppe, des bedre du forstår den, des mere får de lyst til at klikke på din annonce, eller din kontaktformular. Simpelthen fordi de føler sig set, og forstået.

Et helt lavpratisk tip er simpelthen at skrive “Klik her” eller “Læs mere her”. Det er et såkaldt Call To Action (CTA), som opfordrer brugeren til at tage handling. Man skal ikke presse for meget på der, da det kan skabe den modsatte effekt.

Man kan også i sin kontaktformular skrive at :”Når du klikker send her, vil du ikke modtage spam”. På den måde viser man brugeren at man er klar over at de måske er nervøse over at klikke på en knap, men at man garanterer at der ingen grund er til at være nervøs.