E-Commerce

Hvad er e-commerce ?

E-commerce betyder det samme som e-handel på dansk. Og så alligevel ikke helt fordi at e-handel dækker over alle former for salg online, men dybest set er salg på internettet delt op i 2 kategorier: e-commerce (oftest salg via webshops) og leadgenerering ( her sælges der oftest B2B, men UDEN en webshop, hvor at man udfylder en kontaktformular eller ringer op til virksomheden)

Læs vores store guide til e-commerce her nedenunder

Hvad er en e-commerce manager ?

En E-commerce manager er person som sidder med det daglig ansvar på en webshop. Det er som regel mere end en administrativ rolle at være e-commerce manager, end det decideret er en online marketing rolle, men som e-commerce manager skal du stadig vide lidt om det hele

e commerce

E-commerce er (oftest) noget med webshops

E-commerce betyder altså e-handel. E-commerce er den engelske betegnelse, men i Danmark dækker ordet e-handel mere generelt over alt salg på nettet, om det er via webshops, eller om det via leadgenerering.

I Danmark bruger man oftest ordet “e-commerce” når at man snakker om salg via webshops, og det gør man faktisk endnu mere i for eksempel USA. Her er der en skarp opdeling af hvad der er e-commerce, og hvad der er leadgenerering.

Hvad er forskellen på e-commerce og leadgenerering ?

Hvad er forskellen mellem de 2 genrer af e-handel så ?

Når man for eksempel stiller sig spørgsmålet: ” Hvad arbejder en e-commerce manager med?”, så vil du stort set aldrig i jobannoncen se at det er en person som skal arbejde med leadgenerering på et B2B site, såsom vores eget her der sælger online marketing, men som ikke (endnu) har en webshop.

Du vil i 99,9% af tilfældene se at en e-commerce manager oftest arbejder med en webshop, og ofte er selve marketingen en sekundær del af dine arbejdsopgaver som e-commerce manager. Her skal der arbejdes med logistik, webudvikling og generel vedligeholdelse af hjemmesiden.

Leadgenerering derimod er langt mere fokus på markedsføring, og er langt fra ligeså teknisk arbejde, men et mere kreativt fag, hvor at man skal have forståelse for kommunikation, målgrupper, branding, konverteringsoptimering og design.

Hvordan er udviklingen for e-commerce i Danmark ?

Salg via webshops er i Danmark i stadig stigning og har været det de sidste 20 år. Det er blevet mere og mere almindeligt for danskere at handle via nettet, og det afspejles i statistikkerne for e-handel i Danmark (kilde), som viser at stort set alle danskere i alle aldersgrupper har prøvet at handle på nettet, og gør det ofte.

webshop e commerce

Hvilken webshop løsning skal man vælge til e-commerce

Dette er der ikke noget entydigt svar på, andet end at du skal vælge en webshop løsning som passer til jeres behov. Nogle af de mere kendte web shopløsninger er:

  • Woocommerce ( er en del af WordPress platformen, og passer altså til dig der arbejder bedst med en wordpress hjemmeside. WordPress er verdens mest udbredte CMS løsninger, og det er den af mange gode grunde, så Woocommerce er altså en god løsning for rigtigt mange webshops)
  • Shopify (efterhånden en af de største spillere på markedet indenfor webshop løsninger. Er ligesom WordPress en af de største, netop fordi at det kan løse en masse udfordringer)
  • Prestashop
  • Magento ( til dig der har den store webshop med mange varenumre. Nok den mest populære webshop løsning til e-handel på stort niveau)

Her er en del danske webshop løsninger

  • Dandomain
  • Smartweb
  • Umbraco
  • Wexo
  • Dynamicweb
  • Scannet

E-commerce og online marketing

Når det handler om at lave online marketing på et e-commerce site, så er det stort set alle de samme regler der gælder i forhold til at tiltrække kunder, som det er på andre sites. Der er dog én ting som skiller sig ud, og det er checkout-flowet på en webshop.

Checkout-flowet er et forretningskritisk område som det er ekstremt vigtigt at du får optimeret i forhold til konverteringsoptimering, således at du taber færrest muligt af dine kunder, når at de først er kommet ind i indkøbskurven og er klar til at købe. Dette gælder uanset om du laver du B2b e-commerce eller B2C.

Tak fordi at du læste med i vores e commerce guide

I Online Marketing Bureauet ApS sidder vi klar med nogle af Danmarks førende eksperter indenfor online marketing, men også i forhold til det administrative arbejde i forhold til drift af en webshop. Her hjælper vi både B2B og B2C kunder med strategi og forretningsudvikling, med hvad der rører sig inden i e-commerce og/eller marketing. Vi hjælper også fysiske butikker med en udvikling af digitale løsninger i selve butikken, til en fuld digital transformation (mens i stadig har jeres butik)

Selvom vi forhåbentligt har inspireret dig med vores guide til e-commerce her, så ved vi også godt at vi ikke har dækket hele emnet, så hvis du får brug for yderligere hjælp så klik hurtigst muligt på kontaktknappen her nedenunder.

Du kan også læse videre på vores blog, hvor at vi har masser af blogindlæg indenfor netop e-commerce. Her søger vi at være den bedste blog indenfor e-commerce og marketing i Danmark.

Klar til at komme i gang?

Kontakt os i dag, og lær mere om hvordan vores skræddersyede planer kan passe til lige præcis dine behov.


Tilmelding til nyhed om Google Ads e-bog

Få besked når bogen udkommer. Ingen spam eller nyhedsbrev.

Tilmelding til nyhed om ny ordning

Modtag besked om opstart

Hør, helt uforpligtende, hvornår vi starter vores ordning.

Tilmelding til nyhed om SEO bog

Modtag besked om SEO bog i 2021

Gratis guides og nyheder

Vi sender nyhedsbrev ud flere gange per måned
  • ➡️ Få rabatter og tilbud
  • ➡️ Nyhedsbreve på højt niveau