Generativ Ai

Hvad er generativ Ai ?

Generativ Ai er et begreb der er begyndt at få mere og mere opmærksomhed her i midten af 2023.

Dets betydning har fået ekstra kraft efter at software som ChatGPT, Google Bard, Midjourney ,og mange andre SaaS– tools der er bygget på kunstig intelligens er begyndt at blive så gode at det for alvor får folk til dreje hovedet.

Generativ betyder (at generere noget) Ai (betyder “artificial intelligence”, eller kunstig intelligens på dansk.

Så helt kort beskriver det kunstig intelligens som kan skabe noget.

Vi synes dog ikke her hos OMBU at den beskrivelse er helt dækkende nok, da det at “generere noget” simpelthen er for upræcis en beskrivelse.

Det som at generativ Ai gør, i hvert fald her i midten af 2023 er at skabe content, såsom tekster, billeder, video og chat.

Så vi ville selv hellere kalde det for “content ai”, men lad os hvad det ender med. Begreber og termer kommer og går hurtigt i de her dage, hvor at udviklingen er så hurtig.

Men lad os alligevel se videre på hvad generativ Ai er.

Generativ Ai’ s historie

Selvom generativ Ai som sagt er meget oppe i tiden, så stammer det faktisk helt tilbage fra 60′ erne hvor at der blev udviklet de første chatbots på datidens computere.

I 2014 startede man så med at arbejde med en ny type for maskinlæring som at man kalder “Generative Adversarial Network” (GAN). og det er den type man ser viderudviklet den dag i dag.

Generativ Ai og content marketing

Det at man gør når at man skal lave content marketing med generativ Ai er at man “prompter” det software man arbejder. Et prompt er dybest set bare en kommando. Desto bedre man er til at forklare hvad man gerne vil have, desto bedre resultat får man. Og man kan også bede den kunstige intelligens om at rette i det den har lavet, så at man får det som at man vil.

Man kan som sagt lave video, tekster, billeder og bruge den som chatbot. Nogle eksempler kan være at man laver produkttekster til sin webshop, man kan lave produktvideoer også til webshop, man kan lave tekster til ens hjemmeside og man kan bruge chatbotten til kundeservice og teknisk support.

Overvejelser man skal gøre sig

Mange test har vist at ikke alle svar man får fra for eksempel en chatbot er rigtige, og så længe de ikke er der, så vil vi for nuværende ikke anbefale at du bruger den her slags værktøjer til andre opgaver end dem hvor at det ikke betyder så meget om det er 100% korrekt det der står.

Du kan for eksempel dog stadig bruge det til at skrive et udkast til noget, som du så selv kan rette til.

Du skal også være opmærksom på at det med ophavsretten til den data der bruges ikke er afklaret endnu. Lige nu fungerer den kunstige intelligens på den måde at henter data fra internettet som den så bruger til at skabe det content den giver os.

Men den data de bruger tilhører mennesker som os der sidder og skriver de her guides, som den du læser nu og her. Og vi gider jo ikke at vores hårde arbejde bare skal bruges af nogle andre der tjener milliarder på det, og vi ikke tjener noget.

Så pas på med at investere for meget af dit marketingbudget, og din tid på generativ ai værktøjer som det er lige nu. Det kan vise sig at du bliver nød til at fjerne det igen, hvis der kommer en dom der siger at det ikke kan bruges til generative ai uden at ejerne af dataene får en kompensation.

Generativ Ai er dog ekstremt spændende, og det kommer til at betyde meget for online marketing, og særligt content marketing. Så hold øje med udviklingen, test de nye tools, men pas på med at bruge dem kommercielt indtil at det hele er faldet på plads omkring rettigheder og så videre.

Kilder:

https://www.techtarget.com/searchenterpriseai/definition/generative-AI

https://generativeai.net/