Google Shopping

Hvad er Google Shopping ?

Google Shopping er ligesom de prissammenligningssites som vi allerede kender som: Pricerunner, Kelkoo osv.

Det kaldes også for “Product Listing Ads” (PLA)

Kort fortalt er det muligheden for at kunne se produkterne fra en webshop på en visuelt, nemt overskuelig måde (scroll længere ned på siden her og se hvordan det ser ud i søgeresultaterne)

På samme måde som du kan se søgeresultater i Googles søgemaskine når du søger efter noget, så er Google Shopping den mulighed du har for at se produktet visuelt, og nemt kunne klikke sig ind på den webshop som forhandler det produkt du søger efter.


Sådan opretter du et feed i Google Shopping

Først uploader i et såkaldt produktfeed, som er ligesom et sitemap hvor alle dine produkter er listet i.

Det feed uploader du så i Google Merchant Center, laver nogle indstillinger, og du er sådan set klar til at blive fundet i søgeresultaterne med din webshop.

Der hvor et Google Ads bureau kommer ind i billedet er at vi kan optimere på de målgrupper du vil ramme, vi kan lave søgeordsanalyser så du kun bliver fundet på søgeord som er god forretning for dig, vi tilføjer negative søgeord, vi uploader prisfeeds og andre feeds som giver en bedre brugeroplevelse som dermed vil øge din CTR ( Click Through Rate), og dermed sænke din CPC (Cost Per Click).

Præcis som når du optimerer dine Google Ads annoncer.

Dernæst uploader i et såkaldt produktfeed, som er ligesom et sitemap hvor alle dine produkter er listet.

Det feed uploader du så i Google Merchant Center, laver nogle få indstillinger, og du er sådan set klar til at blive fundet i søgeresultaterne.

Google Shopping er som sagt nemt at sætte op, og hvis du har lidt erfaring med at fodre diverse tjenester med feeds, så er det intet problem for dig at gøre det selv.

Det kan gå galt med Google Shopping

Men ligesom at Google Ads annoncer kan løbe af sporet, hvis man ikke får det opsat ordentligt, således kan Google Shopping gøre det samme.

Vi har set annoncer der bliver trigget på de mest underlige søgeord, og dermed har kostet ejerne af webshoppen mange penge, fordi folk har klikket på en del annoncer som slet ikke havde med deres produkt at gøre.

Det er de største fejl du kan lave med Google Shopping. Men selv med en rigtig god basal opsætning er der altid noget at hente på yderligere optimering.  Og det er her vi kommer ind i billedet.

Kontakt os i dag, og hør hvad vi kan gøre for at Google Shopping bliver en god forrentning for din webshop.

Her er et billede af hvordan Google Shopping ser ud i søgeresultaterne