Inbound Marketing

inbound marketing

Inbound marketing som en filosofi eller ideologi

Nogle ser inbound marketing som et værktøj i værktøjskassen blandt mange, når at de arbejder med markedsføring, og for andre er inbound marketing mere en filosofi som de har dedikeret sig selv, og som de tror stærkt på, som en slags ideologi eller filosofi.

Os her i OMBU ApS arbejder med inbound marketing som i sidste ende er den absolut mest styrende mission i vores arbejde.

Stifteren af vores bureau, Jimi Hove, ville for eksempel aldrig have arbejdet med markedsføring, hvis det ikke var for inbound marketing.

Definitioner på hvad inbound marketing er, og hvorfor at vi er så dedikeret til det, kan du læse meget mere om i vores store guide her.

Historien om inbound marketing

inbound marketing

Begrebet “inbound marketing” eksisterede slet ikke før år 2005 hvor at stifteren af Hubspot Brian Halligan opfandt begrebet selv, og derfra blev det til marketing historie (kilde).

Senere i omkring år 2007 begyndte folk at at snakke mere og mere om inbound marketing på nettet, og indtil i dag hvor der efterhånden findes en del bureauer rundt omkring i verdenen, som er fuldt dedikerede til kun at arbejde med inbound marketing.

Udover Hubspot, så er et firma som Ahrefs, som er et af verdens største online marketing SaaS tools kendt for KUN at lave inbound marketing. De laver ikke betalt annoncering, og de har i det hele taget et ekstremt stramt kodeks for hvordan de har samtaler med deres målgruppe. Ikke destomindre omsætter de for over 500 millioner kroner per år, og deres brugere er kendte for at være særdeles stærke brandambassadører.

I stedet for at fokusere på vækst, vækst, vækst så fokuserer de hele tiden på at forbedre deres produkt, og på hvad målgruppen ønsker.

De har nu en af verdens mest besøgte digital marketing blogs, og jeg er ret sikker på at deres Customer Acquisition Cost (CAC) er ekstremt lav, da de dybest set kun laver blogindlægs, guides og produktoptimering. De bruger ikke penge på betalt annoncering, som for de fleste andre firmaer er en stor udgiftspost der selvsagt driver CAC op.

Er inbound marketing og content marketing det samme ?

Inbound marketing og content marketing bliver ofte forvekslet, og med god grund. Det er dog ikke det samme, men kernen i inbound marketing er stadig hovedsageligt SEO, og også Google Ads. Og da kernen i SEO er det content du har på din hjemmeside (og så nogle få, men stærke naturlige links), så er content marketing også en integral del af inbound.

Content marketing er i det hele taget kernen i alle former for markedsføring, men har med internettets ankomst fået en ny betydning. Se vores store guide til content marketing her

Inbound marketing eller ingenting

Jimi Hove som er stifteren af OMBU ApS kom først i gang med at arbejde professionelt med markedsføring, da han var 34 år gammel. Før det havde han et lille rengøringsfirma med 4-5 ansatte, og havde også en drøm om at blive professionel musiker. Han havde aldrig drømt om at arbejde med markedsføring, da det for ham betød stærkt ubehagelige og påtrængende personager der med manipulatoriske tricks prøvede at snyde dig til et salg.

Igennem arbejdet med sit rengøringsfirma fandt han ud af at han kunne få alle sine kunder via internettet, og det ved at bidrage med værdifuldt content på nettet. Helt uden at genere nogle, men tværtimod ved at hjælpe andre.

Senere lært han meget mere om inbound marketing, og bliver i dag, 15 år senere, betragtet som en af Danmarks førende eksperter indenfor inbound marketing.

Den dag i dag er det stadig “inbound marketing eller ingenting” der er drivkraften. Hvis ikke inbound marketing eksisterede, så ville Online Marketing Bureauet ApS lukke ned.

Inbound handler mest om Search Marketing

inbound markedsføring med hubspot

Inbound marketing opstod som sagt i 2005, og er en fast bestanddel af internettet og dets muligheder.

Kernen i inbound er “Search“. Search marketing er primært SEO og Google Ads (det tidligere Google Adwords), og kernen i disse 2 marketingkanaler er at folk bruger et såkaldt “søgeord” til at finde det de leder efter online.

Når de så har brugt det søgeord på Google, så vil man enten se en betalt annonce (Google Ads) eller de såkaldte “organiske resultater” (som så er SEO).

Google Ads er godt nok betalt annoncering, men det er stadig inbound, da folk jo selv har bedt om få et tilbud igennem deres søgning. Altså er man ikke påtrængende.

Der findes dog annonceringsformer på Google Ads som ikke er 100% inbound. Hvis man for eksempel sætter en meget bred målgruppe på Displaynetværket, eller via sin Youtube annoncering, så risikerer man at ramme en masse personer der ikke er interesseret i at se din annonce. Og på den måde kan man blive påtrængende, og dermed outbound der.

Både på Displaynetværk og på Youtube kan du dog målrette dine annoncer så målrettet at du alligevel rammer segmenter som “er i markedet” for dit produkt. Det betyder stadig at det ikke er 100% inbound, men det er heller ikke 100% outbound.

Tv- og radioreklamer, reklamer på busser, telemarketing, reklameaviser i din postkasse og mange andre annonceformer er 100% outbound, da man ikke selv har efterspurgt disse reklamer.

Inbound marketing er ikke kun “feel good”, det er også sund forretning

Det handler ikke kun om purpose , værdier og “feel good”, når man er dedikeret til inbound marketing. Det er simpelthen en sund forretning, da at man kan holde sit annonceringsbudget kraftigt nede, og da dem der henvender sig i den grad er kvalificerede leads. De har gjort deres research ved at læse dit content, de har forhørt sig hos andre og de er blevet naturligt overbeviste om at de vil købe allerede inden at de henvender sig.

Dette gør det naturligt markant nemmere at lukke et salg, og dermed spares der udgifter til at salgsafdelingen yderligere skal modne disse leads for at lukke salget.

Udover det, så ligger dit content for tid og evighed online, når at først du har skabt det, hvorimod at du ved 100% betalt outbound marketing konstant skal poste penge og ressourcer i din markedsføring for at bevare din synlighed.

Ulemper ved inbound marketing

Den største ulempe ved inbound markedsføring er at det tager længere tid, end at hvis du bruger rigtigt mange penge på at bombadere så mange mennesker som muligt, så hurtigt som muligt. Man kan på en måde kalde inbound markedsføring for en slags “økologisk marketing”. Her bruges der ikke kunstige tilsætningsstoffer, og man forurener man ikke det fælles rum vi alle skal være i, med voldsomme mængder reklamestøj.

Som vi også har vendt tidligere i guiden her så er livstidsværdien, og CAC, også lavere for inbound, men det tager som sagt tid.

Lidt groft sagt kan man sige at kriminelle også kan tjene penge hurtigt, men folk der passer et rigtigt arbejde må være mere tålmodige.

Til gengæld så er de kriminelle i stor risiko for at miste deres forretning på et tidspunkt. Og det samme kan siges om outbound marketing, da man meget nemt kan få et så dårligt ry med sin påtrængende stil at folk vender en ryggen, hvis der dukker en anden spiller op på markedet, som kan det samme, til samme pris (eller lavere) og som ikke har et wild west image.

Fordi at outbound marketing kan ret nemt skade dit brand i de her moderne tider.

Inbound marketing er godt for din branding

Den påtrængende sælger er ved at være en saga. Men det er den påtrængende sælger vi altid har kendt, og affundet os med. Lige indtil at internettet kom og gav os andre muligheder.

Med internettets ankomst fik folk mulighed for selv at søge efter de ønsker, i stedet for at være tvunget til at få det presset ned i halsen via tilbudsaviser, TV reklamer, outdoor marketing med mere.

De fik også mulighed for at klage over dårlige virksomheder og skrive dårlige anmeldelser på hjemmesider som Trustpilot. Det betød at magtbalancen skiftede. Det betød også at branding blev et helt andet spil, end det tidligere var.

Før i tiden kunne du som virksomhed meget nemmere styre hvordan at dit brand skulle blive opfattet i målgruppen, men med internettets ankomst så begyndte forbrugerne langt mere at kunne påvirke hvordan at dit brand blev opfattet.

Og af den grund er flere og flere danske virksomheder begyndt at se mere og mere på inbound marketing til at gøre potentielle kunder til brandambassadører og fordi at det som sagt har en langt mere blid kommunikation, man er ikke påtrængende, tænker på målgruppen først og som oven i købet også har vist sig at være end bedre forretning end det man kom fra før.

Video der forklarer inbound marketing

Ofte stillede spørgsmål om inbound marketing

Er det også inbound på sociale medier ?

Ja, hvis du ikke er påtrængende i din markedsføring på de sociale medier, så kan du sagtens lave organisk, inbound marketing på de sociale medier

Er det inbound hvis man bruger e-mail marketing ?

Ja, hvis du ikke har brugt ufine, manipulatoriske metoder til at indsamle dine e-mail adresser, og hvis du ikke du bruger påtrængende og spammy kommunikation i dine nyhedsbreve, så kan du godt lave inbound marketing ved hjælp af email marketing den vej også

Hvordan kommer jeg i gang med inbound marketing ?

Som sagt så anser vi inbound for at være en ideologi, og ligefrem en filosofi, så når først du har “forstået konceptet”, så kan du bruge inbound i næsten alle dine marketingaktiviteter.

Dog vil vi anbefale at du starter med SEO, Google Ads og med hjælp af content marketing, som er kernen i inbound.

Hvad er inbound marketing ?

bureau

Det korte svar på “hvad er inbound marketing ?”, er at det er en form for marketing hvor at man venter på at ens kunder kommer “ind”, i stedet for at man selv kommer “ud” (outbound marketing) og henter ens kunder.

Inbound marketing er langt mindre påtrængende, hvorimod at outbound marketing er meget mere ligesom telemarketing for eksempel. Altså man er udfarende, når man laver outbound, og man venter mere på at folk kommer ind i ens forretning med inbound marketing.

Selvom det ikke lyder som en god salgsstrategi at “vente på folk kommer ind i ens forretning”, så er inbound marketing blevet en meget populær og økonomisk sund måde at lave markedsføring på.

Se meget mere i vores guide her nedenunder.