Målgruppe

Hvad er en målgruppe?

En målgruppe er en gruppe af mennesker som du kan sætte dig som et mål at du enten vil sælge til, eller du vil kommunikere andre budskaber ud til.

En målgruppe kan være meget simpel, såsom “kvinder i alderen 25-45 år som bor i storbyerne og har en indkomst over middel”, og den kan være mere kompliceret, såsom ” kvinder i alderen 25-45, som bor i storbyerne, har en indkomst over middel, men som har mistillid overfor autoriteter, er autodidakte iværksættere, er mellem 150 til 170 cm høje, stemmer langt ude på venstrefløjen, ikke er nemt modtagelige for reklamebudskaber, er meget interesserede i økologi og er enlige.

Hvad kan man så bruge det til?

Når du har den viden bliver det nemmere for dig at ramme rigtigt i din markedsføring når du skal lave annoncer til den slags mennesker.

Det betyder at du nemmere kan sætte dig ind hvordan du skal tale til den slags mennesker, hvilke platforme du kan annoncere på og hvor nemt eller svært det bliver for dig at få målgruppen til at købe din vare, eller budskab.

Kort sagt er du nu i gang med branding

Når du ved det bliver det også nemmere for dig at lave en marketingplan, og et marketingbudget, så at du bedre kan se om dit produkt har en chance for at indtage markedet med det budget du har til rådighed.

Som det ses kan du få en forskelligartet gruppe med meget forskellige interesser og karakteristika alt efter hvor dybt dit arbejde med målgrupper skal være.

målgruppe

Målgrupper indenfor online marketing

Indenfor online marketing er målgrupper et af de helt store forskelle i forhold til almindelig marketing. Og det er fordi at når du arbejder med online marketing, såsom Facebook annoncering, Linkedin annoncering og med Google Ads, så kan du gøre brug af de algoritmer som disse platformer stiller til rådighed for en.

Det som disse algoritmer kan i forhold til målgrupper, er at de kan finde dem for dig. Før i tiden ( for få år siden), så skulle du selv finde disse målgrupper inde i de værktøjer som Facebook, Linkedin og Google stiller til rådighed.

Nu om dage kan du blot fortælle til algoritmen at “Jeg sælger sko, find en god målgruppe til mig”

Så kigger algoritmen på dine salgsdata fra dine tidligere salgstal og kan derigennem se at dem der primært har købt sko hos dig tilhører en bestemt målgruppe.

Nu går algoritmen så selv ud og finder målgrupper som minder om disse mennesker, og ofte kan algoritmen være meget bedre til at finde ud af hvem din målgruppe er end du selv er. Så stærk er den kunstige intelligens blevet.

Det skal siges at pt, her i maj 2021, så vides det ikke hvor meget vi kan bruge disse data mere indenfor online marketing, da dataindsamling er et varmt emne for politikere at få begrænset.

Det er dog værd at nævne at der ingen dataskandaler har været indenfor almindelig handel på nettet. Der har været nogle skandaler med politikere, primært historien omkring Donald Trump og Cambridge Analytica.

Research

Google Analytics målgrupper

Google Analytics kan hjælpe dig meget med at finde, og arbejde med dine målgrupper.

Inde i Google Analytics kan du for eksempel oprette remarketing målgrupper, og du kan også i Google Analytics se hvilke målgrupper der allerede besøger din hjemmeside.

Google Analytics og Facebook Business er de 2 kanaler indenfor online marketing med den største mængde data, og er derfor også dem der kan levere de mest præcise målgrupper, som at du kan arbejde med.

Man kan dog aldrig få såkaldte “personhenførbare” informationer fra nogle af de her platforme, da det er i strid med GDPR lovningen. Alt dette kan du læse mere om i Google Analytics – Privatlivspolitik, og ditto Facebook.

Størrelsen på din målgruppe betyder meget

Kan du have en for snæver målgruppe?

Indenfor online marketing betyder det meget om du har nok data inde i din målgruppe til at kunne en præcis nok målgruppe.

Hvis du for eksempel kun har en gruppe på cirka 200 personer, så bliver det for svært for algoritmerne at lave et præcist billede af din målgruppe, og dermed skabe de bedste resultater for dig.

Så hvis du ikke får så mange kliks, eller dine kampagner som er opsat med målgrupper baseret på kunstig intelligens (såsom Look a Like audiences på Facebook, eller Smart Bidding hos Google Ads), så prøv at udvid størrelsen af din målgruppen, da den muligvis er for snæver.

Tak fordi du læste med i vores guide til at lære hvad en målgruppe er, og hvordan du bedst kan arbejde med dem.

Du kan læse mere om målgrupper indenfor content marketing her