Guide til online marketing

Hvad er online marketing?

hvad er online marketing

I den her guide vil du lære hvad online marketing, og hvad forskellen på almindelig marketing (markedsføring) og online marketing.
Kort fortalt kan det siges at den helt store forskel er man kan måle på resultaterne der kommer ind via online marketing på en helt anden måde end man kan med almindelig markedsføring.

Der findes et kendt citat der cirka siger:” Vi brugte en masse penge på markedsføring, men vi fandt aldrig ud af hvilken af vores marketingkanaler det var der virkede”. Sådan er det netop ikke med online marketing. Her kan du helt præcis se om det er din Facebook annoncering, dine Google Ads annoncer, din SEO eller din Linkedin annoncering som skaffede dig kunderne. Og når du ved det, kan du skrue op for dit marketingbudget på de kanaler der er de mest succesfulde for dig.

Udover den forskel, så er der også den forskel at vi mennesker bruger mere og mere tid online, så bare det at dine annoncer, og din hjemmeside, bliver fundet online gør at du kan slippe helt for at lave andre former for reklame.

Så når du spørger:” Hvad er online marketing?”, så det de 2 mest indlysende svar. Læs videre i vores guide her, og få det hele meget mere uddybet.

Hvis du bedst kan du lide at få dine guides på video, så er der en Youtube i bunden af artiklen her hvor at vi forklarer helt basalt om hvad online marketing er.

Er online marketing for alle?

Selvom vi er et online marketing bureau, så ved vi også at du godt kan klare dig med almindelig markedsføring, såsom reklame på TV, i lokalaviserne, på billboards, i busser og mange andre steder i samfundet.

Der findes stadig firmaer den dag i som ikke bruger online marketing. De har en hjemmeside, men de optimerer den ikke med SEO, Google Ads, Facebook annoncering, linkedin annoncering eller andre former for online annoncering.

Og de klarer sig fremragende.

Men online marketing kan gøre det bedre

Som sagt så kan du klare dig uden online marketing, men salget online er ekstremt stort, og det forsætter bare med at vokse dag efter dag ( se data her om væksten indenfor online handel)

I artiklen jeg lige linkede til kunne du læse at online salget steg med 45% i 2020 i USA. 45% i 2020. Her snakker vi ikke om at online handel er en ny ting, så så mange år efter at være startet er det mildest talt mindblowing at online salg kan fortsætte med så ekstreme væksttal.

Så at kunne forstå hvad online marketing er, er essentielt for dig som er iværksætter, marketingchef eller har en anden ansvarsfuld position i en virksomhed.

Og det er det som denne her guide vil kunne hjælpe dig.

Den er skrevet af Jimi Hove som er online marketing ekspert med +19 års erfaring, og som er brugt af de største danske aviser som kilde til historier om online marketing.

online marketing burea logo

SEO

SEO er faktisk en af de første former for online marketing der findes. Jimi Hove , som er stifter af Online Marketing Bureauet ApS, startede for mere end 18 år siden faktisk med at lave SEO for et rengøringsfirma han havde på det tidspunkt.

Senere startede han et SEO bureau, og til sidst endte det med at han samme med sine kollegaer hjalp danske virksomheder hele vejen rundt med online marketing.

SEO er stadig den dag i den trafikkanal online som genererer det bedste afkast per investeret marketingkrone ( se kilde her)

seo

Kort sagt handler SEO at du får optimeret din hjemmeside, så at du kommer til at ligge længere fremme i Googles søgeresultater, når der for eksempel er nogle der søger efter “Google Ads Bureau”, “SEO bureau”, “hvad er online marketing” eller andre de søgninger som vi selv går. For dig er det sikkert nogle helt andre søgninger.

Bemærk at SEO ikke er de betalte annoncer du ser i søgeresultaterne. Det er alle de resultater som ligger nedenunder. Det kaldes de såkaldte “organiske resultater”, fordi at de ikke er købt.

For at læse vores kæmpe guide på over 10.000 ord til hvad SEO er kan du besøge vores ordbog ved at klikke her.

I vores ordbog kan du også læse om de andre områder indenfor online såsom Google Ads.

Scroll ned på siden her og få opdateret hurtigt på hvad Google Ads er.

Google AdWords blev til Google Ads

Næstefter SEO var Google AdWords en af de allerførste former for betalt annoncering online. Og dermed en af de første former for online marketing.

For få år siden skiftede de navn til Google Ads, og det er de vil blive omtalt som i vores guides her på siden.

Google Ads handler om at når du bruger Googles søgemaskine, så trigger det annonce, hvis der er nogle der har budt på det søgeord.

På den måde fik man meget personaliserede reklamer, i stedet for den gammeldags slags reklamer man ser i biografen, på TV, i aviser med videre, hvor at man viser den samme reklame til alle, uanset om de er interesseret i produktet eller ej.

Med online marketing, og Google Ads, så får du kun vist ting du selv har søgt efter.

Fremtiden for Google Ads

Siden Google AdWords startede med deres forholdsvist simple system med at trigge annoncer der blev vist på en søgning, så er der sket meget siden.

Kunstig intelligens (også kaldet machine learning) kan finde folk med interesse i dine produkter, uden at de behøver lave en søgning selv.

Det kan de gøre fordi de har indsamlet så meget data igennem alle årene, og fordi computerne bagved er blevet så gode til at aflæse disse data.

Det betyder at man nu med Smart Bidding i Google Ads for eksempel blot kan nøjes med at vise Google hvilken side man gerne vil sælge for, og hvor meget man har råd til at betale for et salg, så finder de selv de bedst mulige mennesker til dig, via al den brugeradfærdsdata de har indsamlet.

Facebook annoncering

Den “nye” dreng i klassen

Facebook har endnu mere af én bestemt slags data

I forhold til indsamling af data som man kan bruge til sin annoncering, så har Facebook på nogle områder en endnu bedre kvalitet i de data de har, i og med at alle de ting du deler, liker og kommenterer på Facebook ( og de venner du har) giver et utroligt klart billede af hvem du.

De data bruger man til Facebook annoncering.

Når du laver annoncering på Facebook, så er den bedste måde at gøre brug af den slags data, er ved at bruge de såkaldte “Look a like Audiences” her rammer du både folk som “ligner dem der potentielt er dine bedste kunder”, samtidig med at du kan skrue op og ned for hvor meget de skal ligne dem.

På den måde kan du regulere hvor bred og dyb din målgruppe skal være.

Fremtiden for Facebook annoncering?

Facebook har så magtfuld en position at de, ligesom Google, nærmest ikke kan trues. Hvis der for eksempel kommer et socialt medie der bliver populært hurtigt, så kan de købe det for ufatteligt mange milliarder, simpelthen bare for at undgå at de bliver alvorlige konkurrenter senere hen.

Men Facebook og Google ejer ikke verdenen. Hvis brugerne vender dem ryggen er de færdige fra den ene dag til den anden, og stigende utilfredshed med den store mængde data de har, og ikke mindst at de efterhånden har monopol på vidensdeling her i verdenen danner grundlag for en stigende bekymring i befolkningerne og politikerne.

Så hverken Facebook, Google eller andre er garanteret evig vækst.

Youtube annoncering

Apropos at opkøbe konkurrenter så købte Google Youtube i 2006 for cirka 10 milliarder danske kroner. Det er mange penge, men stadig så bliver det betragtet som en af de bedste handler indenfor tech nogensinde (kilde)

Youtube er nemlig blevet verdensnæststørste søgemaskine, og den genererer hvert år 100 milliarder kroner til Googles i forvejen svulmende pengekasse.

Vi får flere og klienter som ønsker at annoncere på Youtube, da Youtube annoncering giver mange muligheder man ikke får så mange andre steder henne. For eksempel:

  • Lave klikpriser
  • Lav CPM (Cost per mille) – Altså en lav pris per tusinde eksponeringer af din video eller tekstannonce inde i en video
  • Mulighed for selv at opbygge en Youtube kanal
  • Lav konkurrence
  • Kan ranke videoer ude i Googles almindelige søgemaskine

Det bliver for omfattende at forklare i dybden i den her generelle guide til online marketing hvor fantastisk en kanal som Youtube er til din online marketing, men hvis lav konkurrence, lave priser og verdens næststørste søgemaskine lyder spændende, så test det.

Du kører din Youtube annoncering igennem Google Ads.

youtube annoncering marketing seo reklame

Linkedin annoncering

Linkedin kan, stadig, give dig gratis eksponering i feedet

Linkedin er uden sammenligning den bedste online kanal til B2B marketing.

B2B betyder “Business to Business” og som eksempel kan nævnes os som online marketing bureau der har gerne vil markedsføre os overfor for andre forretninger der har brug for hjælp til online marketing.

B2C (Business to Customer) er virksomheder der gerne vil sælge til almindelige borgere. For eksempel en kaffebar der vil have flere kunder til at komme forbi dem.

Hvis du sælger B2C er Linkedin annoncering ikke for dig, da det primært er erhvervsfolk der mødes med herinde derinde.

Det absolut bedste ved Linkedin er du stadig får masser af gratis, organisk eksponering i deres feed. Det vil sige at hvis du liker et opslag, hvis du kommenterer et opslag eller hvis du selv skriver et opslag, så bliver du set af rigtigt mange mennesker, helt gratis.

Dette kunne man også på Facebook, men da Facebook blev mere og mere populært, så skruede Facebook ned for den organiske eksponering, så selvom du måske har 2000 følgere på Facebook, så skal du ikke regne med at mere end 200 af dem ser dit opslag.

Hvorfor?

Fordi så kan du begynde at betale dem for at blive vist i feedet.

Alt dette kan du stadig få gratis hos Linkedin.

Så kom derind, opret en profil og tilføj en masse personer som du er interesseret i at handle med, skriv nogle interessante indlæg som ikke er for sælgende, men som viser dig som klog på dit emne og venlig, og du vil begynde at få likes fra de helt rette mennesker. Disse likes og kommentarer bliver så set af andre interessante virksomheder, og du er på vej. Helt gratis.

Nu skal du dog ikke have urealistiske forventninger til hvor hurtigt det kan gå, eller hvor mange likes du kan få. Bliv bedre, lær og vær vedholdende og så bliver det bare bedre.

Og husk at ligemeget hvor god du bliver, så er der altid nogen der synes du ikke er den smarteste. Lad det ikke slå dig ud.

Linkedin Sales Navigator og anden annoncering på Linkedin

Det som Linkedin Sales Navigator primært kan er at give dit et slags “sorteringsapparat”.

Her kan du filtrere alle brugerne på Linkedin for at finde frem til dem du allerhelst vil i kontakt med.

Lad os sige du helst vil i samtale med: “Marketingchefer (CMO ‘ s) i Aarhus i virksomheder med mere end 10 ansatte”, så får du en liste over alle disse personer.

Nu kan du så gå denne liste igennem i Linkedin Sales Navigator, og finde ud af hvilket slags indhold de typisk godt kan lide ( og derefter kan du så få et fingerpeg om hvordan du selv kan skrive til dem, hvilke slags blogindlæg de kan lide, hvilke nyheder interesserer dem med videre), hvor ofte de er aktive på Linkedin, hvilke personer de selv følger, hvilket indhold de selv skriver og så videre.

Dette er særdeles værdifuld information i forhold til at forstå din målgruppe.

Du kan også overgive denne liste af såkaldte “leads” du nu har indsamlet til din salgsafdeling, så at de kan ringe dem op via kold kanvas , direct marketing eller andre marketing- salgsteknikker.

Betalt Linkedin annoncering

Linkedin har også mulighed for betalt annoncering. Ligesom i Google Ads, og via Facebook Business, kan du opsætte målgrupper og lave betalt annoncering for at ramme de super gode målgrupper der som sagt er på Linkedin.

Det skal siges at annoncering på Linkedin er dyrere end annoncering på Facebook og Google Ads. Og deres interface, hvor at man sidder og laver disse annoncer er heller ikke super intuitivt ( eller velfungerende). Sådan var status i hvert fald da den her guide blev skrevet i juni 2021.

Det skal nok blive bedre senere.

Men igen, hvis du laver B2B salg, og du ikke er på Linkedin for at gøre opmærksom på dig selv, enten gratis, eller betalt, så er det bare med at komme i gang.

Bedre sent end aldrig.

Instagram, TikTok, Snapchat, Bing, Pinterest, Twitter, Content marketing og alle de andre

Flere og flere sociale medier dukker op, og får succes. For tiden er TikTok. Snapchat brød for alvor igennem for nogle få år siden.

Instagram har været i gang længe. Bing er en gammel søgemaskine som er ejet af Microsoft (og som også bruges som den interne søgemaskine hos Facebook).

Pinterest får flere og flere brugere, og har ligesom Youtube og Tiktok virkeligt lave udgifter til kliks.

Twitter er et ældre medie, som bruges særligt til diskussion af politik, men som også har nogle fine klikpriser i deres Twitter annoncering.

Og content marketing er muligvis et af de vigtigste emner indenfor online marketing (læs mere om content marketing i vores ordbog)

Kort sagt kan det siges at content marketing er kunsten at arbejde med indhold (content) som passer til din målgruppe.

Det kan være teksterne, det kan være videomarketing, det kan være infografik, explainer videoer, lyd og billeder.

Dette er emner som de klassiske reklamebureauer altid har arbejdet med, og som desværre stadig er et alt for overset arbejdsområde for folk der arbejder med online marketing.

Det er her du skaber din branding. Det er her at du fortæller hvordan du skiller dig ud. Det er her at du i virkeligheden kan lave online marketing so konverterer meget bedre end de alt for ringe tekster, videoer med videoer som der desværre florerer alt for meget af på nettet ( det såkaldte spam)

Du behøver ikke dyrt udstyr for at lave content marketing. For eksempel kan du lave live streaming på via Facebook Live Streaming og på Youtube helt gratis med din mobiltelefon.

Og du kan læse mere om klassisk markedsføring, branding, kommunikation og så videre og langsomt ment sikkert vil du se at dine post på sociale medier får flere likes og kommentarer, dine annoncer får en højere CTR og folk bare generelt vil synes bedre og bedre om dit firma.

Og det er i virkeligheden ikke det som markedsføring handler om?

Online eller offline.

tiktok snapchat twitter sociale medier content marketing

Slut på vores online marketing guide

Vi håber at vi fik besvaret dit spørgsmål om: “Hvad er online marketing?”, og du også på den måde fik indsigt i dine muligheder for annoncering online, om det så er vi den betalte annoncering, eller den organiske (SEO og content marketing).

Hvis du synes der er nogle områder vi mangler at besvare er du meget velkommen til at kontakte os.

Og hvis du har brug for hjælp til online marketing, så kan vi godt forstå dig, fordi..

.. der er vel ikke mange fag som online marketing hvor det at være “omstillingsparat” er mere vigtigt.

Det er faktisk ret hårdt, selv for en som mig som netop er omstillingsparat og kreativ.

Så et stort shout out til alle jer der sidder derude og konstant skal finde løsninger til nye opdateringer fra Facebook, Google og alle de andre platforme.

Lad os hjælpes ad

1620541937857

Klar til at komme i gang?

Kontakt os i dag, og lær mere om hvordan vores skræddersyede planer kan passe til lige præcis dine behov.


Photo of author

Jimi Hove

Denne artikel var skrevet af Jimi Hove. Jimi har arbejdet professionelt med online marketing siden 2007. Han er tidligere brugt af medier som borsen.dk, bt.dk, eb.dk, politiken.dk, version2.dk og flere andre som ekspert indenfor online marketing, når der har skullet bruges en kilde til en historie.

Tilmelding til nyhed om Google Ads e-bog

Få besked når bogen udkommer. Ingen spam eller nyhedsbrev.

Tilmelding til nyhed om ny ordning

Modtag besked om opstart

Hør, helt uforpligtende, hvornår vi starter vores ordning.

Tilmelding til nyhed om SEO bog

Modtag besked om SEO bog i 2021

Gratis guides og nyheder

Vi sender nyhedsbrev ud flere gange per måned
  • 💰 Få rabatter og tilbud
  • ⏱️ Deltag i konkurrencer
  • ➡️ Skræddersyede nyhedsbreve til dit niveau af online marketing