Onpage SEO

seo bureau københavn

Hvad er onpage SEO ? Læs hele guiden her

Onpage SEO dækker den mere tekniske del af SEO. Link building handler mere om content marketing og PR, men onpage SEO handler om det der sker på selve hjemmesiden, indenfor de tekniske zoner.

“SEO” er en forkortelse af “Search Engine optimization” og handler om at optimere din hjemmeside, så at den laver bedre resultater i Googles søgeresultater.

Onpage optimering er som sagt den tekniske del af SEO, og varetages oftest af mennesker med en mere teknisk baggrund, såsom webudviklere, hvor imod at linkbuilding varetages af folk der arbejder med content marketing, og som derfor oftest er mere kreative.

Altså er:

  • Onpage SEO en teknisk discplin
  • Offpage SEO (linkbuidling) er en kreativ disciplin

Som SEO bureau er det derfor vigtigt at have begge slags medarbejdere ansat, da det er vidt forskellige menneskelige egenskaber der i spil her. Et typisk problem blandt gamle SEO bureauer er at de har en teknisk funderet SEO specialist ansat, og så udliciterer de de kreative områder, såsom at skrive SEO tekster til et bureau der laver SEO tekster.

Den tid er heldigvis mere fortid, da der dukker langt flere op indenfor SEO som arbejder med content marketing, og såkaldt “Digital PR”, og som overlader den tekniske SEO til webudviklerne.

SEO optimering ved hjælp af Onpage SEO

Efter at have fortalt lidt om forskellen på onpage SEO og offpage SEO (linkbuilding), så lad os her se mere konkret på hvad onpage SEO er.

Onpage SEO handler om at få optimeret på følgende områder:

  • Loadhastighed af din hjemmeside
  • Duplicate content
  • Sørge for at din hjemmeside er mobilvenlig
  • Sørge for at din hjemmeside lever op til Core Web Vitals
  • Intern linkbuilding
  • Strukturering af dit indhold i de rette hierakier
  • Markup og strukturerede data
  • Noindex og nofollow tags på relevante sider
  • Optimere på din bounce rate (afvisningsprocent) (læs om bounce rate her)
  • Optimering af billeder på hjemmesiden, ikke bare i forhold til at få dem komprimeret (så du kan sænke din loadhastighed), men også i forhold til titler og alt tags
  • Opsætning af sitemap
  • Opsætning af meta tags såsom meta descriptions og titletag

Du kan læse mere uddybende om de enkelte områder som vi lige har nævnt i vores liste her ved at besøge vores marketing ordbog her, men lad os lige gå dem hurtigt igennem her.

Loadhastighed af din hjemmeside

I forhold til ranking af din hjemmeside i Googles søgeresultater, så er loadhastighed kun en rankingfaktor hvis din loadtid er over 5-8 sekunder (kilde : The “Speed Update,” as we’re calling it, will only affect pages that deliver the slowest experience to users and will only affect a small percentage of queries) Dog er det vigtigt at vide at det ER en rankingfaktor, men din hjemmeside skal dog være meget langsom for at blive ramt på rankings.

Der er andre områder du skal tænke på når det handler om loadtid på din hjemmeside, men det handler mere om din konverteringsrate som bliver voldsomt påvirket af at din hjemmeside loader langsomt

Duplicate content (duplikeret indhold)

Kort fortalt så er duplicate content, eller på dansk duplikeret indhold, det samme indhold (tekster) på flere af dine egne interne sider, eller på tværs af domæner. Det kan for eksempel ske ved at du har 2 sider på din hjemmeside hvor at det samme indhold er mere end 80% ens. Det sker stort aldrig, så det skal du ikke bekymre dig så meget om.

Duplikeret indhold på tværs af domæner er hvis du har kopieret en anden hjemmesides tekster, eller de har kopieret dine tekster, så ligger de samme tekster 2 forskellige steder på nettet. Ikke nok med at det er ulovligt at stjæle andres tekster, så er det også en dårlige brugeroplevelse på nettet, og derfor vil en af de sider med det duplikerede indhold oftest blive bortsorteret i Googles søgeresultater. Google er dog gode til at finde ud af hvem der oprindeligt skrev det originale indhold, så det behøver du heller ikke være så nervøs for.

Hvis du alligevel gerne vil tjekke om på duplikeret indhold, så kan du bruge et online marketing værktøj som: Siteliner.com

loadtid hjemmeside

Mobilvenlig hjemmeside

Langt de fleste hjemmesider er mobilvenlige out of the box fra de CMS’ er man typisk bruger den i dag. Ikke at have en mobilvenlig hjemmeside er kun rigtigt gamle hjemmesider der har det. For at tjekke helt lavpraktisk om din hjemmeside er mobilvenlig eller ej, kan du tjekke den på din mobiltelefon. Hvis den er nem at navigere rundt i, er du sikker.

Hvis du gerne vil tjekke ekstra grundigt kan du bruge Googles værktøj til at tjekke mobilvenlige hjemmesider her

Optimering af Onpage SEO i forhold til Core Web Vitals

Googles Core Web Vitals er en ny rankingfaktor som blev introduceret i sommeren 2021. Det er dybest set en blanding af de områder vi dækker i guiden til onpage SEO her. Det handler meget om loadhastighed, men også om brugervenlighed i forhold til layoutet på din hjemmeside. Læs mere om Core Web Vitals i vores ordbog

Intern linkbuilding

Intern linkbuilding bruges både til fordele den “linkjuice” man har på sin hjemmeside, men den bruges mindst ligeså vigtigt til at forklare Googles crawlere hvilket indhold der er vigtigst på ens hjemmeside, det bruges til at skabe et hieraki og det bruges til at forklare brugerne af hjemmesiden hvor at de kan læse mere om emnet. Så når jeg linker til intern linkbuilding her, så kan du læse mere om det der.

Strukturerede data

Strukturerede data kan hjælpe Googles crawlere med at finde endnu mere information om hvad din landingsside handler om. Særligt bruges strukturede data til at producere “Rich snippets”. Rich snippets er ekstra informationer som du kan se i søgeresultaterne, og som kan medvirke til at du visuelt fylder mere i søgeresultatet, men også kan øge din CTR (Click Through Rate)

Group 11 Copy

Noindex og nofollow og dofollow

Noindex og, dofollow og nofollow tags er en vigtig del af onpage SEO. Især noindex tagget. Der er stadig alt for mange CMS’ er der skaber “index bloat”.

Det vil sige at de out of the box sørger for at alle mulige sider bliver indekseret, som ikke skal indekseres uden at man er sikker på at der er godt nok indhold på de sider. Det er især kategorisider og tagsider der på langt de fleste hjemmesider aldrig bliver brugt rigtigt alligevel, så derfor skal de have noindex tagget på sig, så at de ikke bliver indekseret i Googles søgeresultater. Hvis de bliver det så sender man såkaldt “tyndt indhold” ud, og det er et meget dårligt signal at sende ud, hvis man gerne vil opfattes som en hjemmeside der producerer kvalitetsindhold.

Nofollow tagget handler om at man beder Googles crawlere om ikke at crawle et internt link, eller et eksternt link. Der er ikke mange SEO eksperter der stadig bruger nofollow af forskellige årsager, som du kan læse om i vores guide til nofollow og dofollow tagget her.

Metatags

Metatags er et stykke kode som oftest ligger i headeren af kildekoden. Igen er det noget der skal hjælpe Googles crawlere til at forstå hvad din side handler om.

De 2 mest kendte metatags er meta description og titletags. Lad os hurtigt se på dem.

Meta description er ikke en rankingfaktor mere. Det var det for over 15 år siden, og det er der stadig nogle der tror det er, så lad os få udryddet den tanke med det samme. Det vigtigste ved din meta description er at den kan ses i søgeresultatet som et ekstra stykke tekst nedenunder dit titletag. Dette ekstra stykke tekst skal du bruge til at få folk til at klikke på lige præcis din hjemmeside.

titletag meta description

Titletagget er en stor rankingfaktor, men det er der debat om HVOR meget det egentligt betyder. Men alle vores erfaringer igennem 18 år med onpage SEO viser os hver gang at når vi får lavet “det perfekte titletag”, så ser vi næsten med det samme en positiv forskel i rankings. Emnet omkring hvad titletags er indenfor onpage SEO, og hvordan du laver det bedst kan du læse om i vores guide her.

Flere andre gode ting omkring din onpage SEO optimering

Onpage SEO optimering handler ikke kun om SEO. Det handler også om at du får endnu mere ud af din Google Ads. Fordi at når du optimerer din loadhastighed, titletags med videre, så vil du få et højere “kvalitetsresultat” af Google Ads, og det betyder lavere pris per klik (CPC).

En video om onpage SEO

Her kan du se en video vi har lavet om onpage SEO. Det er til gavn for dig som gerne vil se hvordan vi rent faktisk arbejder med det. Eksemplet er fra en wordpress hjemmeside, men du kan nemt overføre det til det CMS du selv arbejder med.

FAQ’ s om onpage SEO

Som konklusion på vores guide til onpage SEO her kan vi opsummere hele guiden i nogle FAQ’ s her

Hvad er onpage SEO ?

onpage seo

Onpage SEO er de områder du arbejder med selve hjemmesiden. Dette er i modsætning til offpage SEO (som primært handler om skaffe links via PR aktiviteter)

Onpage SEO handler om at optimere de tekniske områder på din hjemmeside, og det varetages oftest af en med forstand på webudvikling, hvor at offpage SEO oftest varetages af en mere kreativ person som har forstand på content marketing.

Hvis du vil bruge hjælp til at komme i gang med din onpage SEO, så at du kan få højere placeringer, så er du velkommenn til at kontakte os allerede i dag og få den hjælp som er alfa og omega for at du i sidste ende kan få tid til du selv er bedst til.

Klar til at komme i gang?

Kontakt os i dag, og lær mere om hvordan vores skræddersyede planer kan passe til lige præcis dine behov.


Tilmelding til nyhed om Google Ads e-bog

Få besked når bogen udkommer. Ingen spam eller nyhedsbrev.

Tilmelding til nyhed om ny ordning

Modtag besked om opstart

Hør, helt uforpligtende, hvornår vi starter vores ordning.

Tilmelding til nyhed om SEO bog

Modtag besked om SEO bog i 2021

Gratis guides og nyheder

Vi sender nyhedsbrev ud flere gange per måned
  • ➡️ Få rabatter og tilbud
  • ➡️ Nyhedsbreve på højt niveau