Onpage SEO

Onpage optimering er som sagt den tekniske del af SEO, og varetages oftest af mennesker med en mere teknisk baggrund, såsom webudviklere, hvor imod at linkbuilding varetages af folk der arbejder med content marketing, og som derfor oftest er mere kreative.

Altså er:

  • Onpage SEO en teknisk discplin
  • Offpage SEO (linkbuildling) er en kreativ disciplin

Som SEO bureau er det derfor vigtigt at have begge slags medarbejdere ansat, da det er vidt forskellige menneskelige egenskaber der i spil her.

SEO optimering ved hjælp af Onpage SEO

Onpage SEO handler om at få optimeret på følgende områder:

  • Hastighedsoptimering af din hjemmeside
  • Duplicate content
  • Sørge for at din hjemmeside er mobilvenlig
  • Sørge for at din hjemmeside lever op til Core Web Vitals
  • Intern linkbuilding
  • Strukturering af dit indhold i de rette hierakier
  • Markup og struktureret data
  • Noindex og nofollow tags på relevante sider
  • Optimere på din bounce rate (afvisningsprocent) (læs om bounce rate her)
  • Optimering af billeder på hjemmesiden, ikke bare i forhold til at få dem komprimeret (så du kan sænke din loadhastighed), men også i forhold til titler og alt tags
  • Opsætning af sitemap
  • Opsætning af meta tags såsom meta descriptions og titletag

Du kan læse mere uddybende om de enkelte områder som vi lige har nævnt i vores liste her ved at besøge vores marketing ordbog her, men lad os lige gå dem hurtigt igennem her.

Hastighedsoptimering af din hjemmeside

I forhold til ranking af din hjemmeside i Googles søgeresultater, så er loadhastighed kun en rankingfaktor hvis din loadtid er over 5-8 sekunder (kilde : The “Speed Update,” as we’re calling it, will only affect pages that deliver the slowest experience to users and will only affect a small percentage of queries) Dog er det vigtigt at vide at det ER en rankingfaktor, men din hjemmeside skal dog være meget langsom for at blive ramt på rankings.

Der er andre områder du skal tænke på når det handler om loadtid på din hjemmeside, men det handler mere om din konverteringsrate som bliver voldsomt påvirket af at din hjemmeside loader langsomt. Læs mere om hastighedsoptimering her.

Duplicate content (duplikeret indhold)

Kort fortalt så er duplicate content, eller på dansk duplikeret indhold, det samme indhold (tekster) på flere af dine egne interne sider, eller på tværs af domæner. Det kan for eksempel ske ved at du har 2 sider på din hjemmeside hvor at det samme indhold er mere end 80% ens. Det sker stort aldrig, så det skal du ikke bekymre dig så meget om.

loadtid hjemmeside

Mobilvenlig hjemmeside

Langt de fleste hjemmesider er mobilvenlige out of the box fra de CMS’ er man typisk bruger den i dag. Ikke at have en mobilvenlig hjemmeside er kun rigtigt gamle hjemmesider der har det. For at tjekke helt lavpraktisk om din hjemmeside er mobilvenlig eller ej, kan du tjekke den på din mobiltelefon. Hvis den er nem at navigere rundt i, er du sikker.

Hvis du gerne vil tjekke ekstra grundigt kan du bruge Googles værktøj til at tjekke mobilvenlige hjemmesider her

Optimering af Onpage SEO i forhold til Core Web Vitals

Googles Core Web Vitals er en ny rankingfaktor som blev introduceret i sommeren 2021. Det er dybest set en blanding af de områder vi dækker i guiden til onpage SEO her. Det handler meget om loadhastighed, men også om brugervenlighed i forhold til layoutet på din hjemmeside.

Intern linkbuilding

Intern linkbuilding bruges både til fordele den “linkjuice” man har på sin hjemmeside, men den bruges mindst ligeså vigtigt til at forklare Googles crawlere hvilket indhold der er vigtigst på ens hjemmeside, det bruges til at skabe et hieraki og det bruges til at forklare brugerne af hjemmesiden hvor at de kan læse mere om emnet.

Struktureret data

Struktureret data kan hjælpe Googles crawlere med at finde endnu mere information om hvad din landingsside handler om. Særligt bruges strukturede data til at producere Rich Snippets.

Rich snippets er ekstra informationer som du kan se i søgeresultaterne, og som kan medvirke til at du visuelt fylder mere i søgeresultatet, men også kan øge din CTR (Click Through Rate)

Noindex og nofollow og dofollow

Noindex, dofollow og nofollow tags er en vigtig del af onpage SEO. Især noindex tagget. Der er stadig alt for mange CMS’ er der skaber “index bloat”.

Det vil sige at de out of the box sørger for at alle mulige sider bliver indekseret, som ikke skal indekseres uden at man er sikker på at der er godt nok indhold på de sider.

Det er især kategorisider og tagsider der på langt de fleste hjemmesider aldrig bliver brugt rigtigt alligevel, så derfor skal de have noindex tagget på sig. så at de ikke bliver indekseret i Googles søgeresultater. Hvis de bliver det så sender man såkaldt “tyndt indhold” ud, og det er et meget dårligt signal at sende ud, hvis man gerne vil opfattes som en hjemmeside der producerer kvalitetsindhold.

Metatags

Metatags er et stykke kode som oftest ligger i headeren af kildekoden. Igen er det noget der skal hjælpe Googles crawlere til at forstå hvad din side handler om.

De 2 mest kendte metatags er meta description og titletags. Lad os hurtigt se på dem.

Meta description er ikke en rankingfaktor mere.

Titletagget er en stor rankingfaktor, men det er der debat om HVOR meget det egentligt betyder. Men alle vores erfaringer igennem 18 år med onpage SEO viser os hver gang at når vi får lavet “det perfekte titletag”, så ser vi næsten med det samme en positiv forskel i rankings. Emnet omkring hvad titletags er indenfor onpage SEO, og hvordan du laver det bedst kan du læse om i vores guide her.

En video om onpage SEO

Her kan du se en video vi har lavet om onpage SEO. Det er til gavn for dig som gerne vil se hvordan vi rent faktisk arbejder med det. Eksemplet er fra en wordpress hjemmeside, men du kan nemt overføre det til det CMS du selv arbejder med.

Hvad er onpage SEO ?

onpage seo

Onpage SEO er de områder du arbejder med selve hjemmesiden. Dette er i modsætning til offpage SEO (som primært handler om skaffe links via PR aktiviteter)

Onpage SEO handler om at optimere de tekniske områder på din hjemmeside, og det varetages oftest af en med forstand på webudvikling, hvor at offpage SEO oftest varetages af en mere kreativ person som har forstand på content marketing.

Hvis du vil bruge hjælp til at komme i gang med din onpage SEO, så at du kan få højere placeringer, så er du velkommenn til at kontakte os allerede i dag og få den hjælp som er alfa og omega for at du i sidste ende kan få tid til du selv er bedst til.