PR

Hvad er PR ?

PR er en forkortelse af “Public relations”. PR kan både bruges indenfor branding, til generel markedsføring (awareness) og til hjælp med SEO.

Men den vigtigste del at forstå ved PR, er at det handler om at give noget, fremfor hvad du kan få ud af det ved, i henhold til branding og SEO.

For PR er en meget svær disciplin indenfor markedsføring, da det kræver samarbejder med journalister og ansvarlige for content på større blogs.

Og den slags større medier tillader ikke at din historie at blive publiceret i deres medier, med mindre den er utroligt velskrevet, at den ikke indholder reklame og at du er klar på at få mange, mange afslag for hver historie du får igennem.

Derfor er PR ved første øjekast også en dyr og langsommelig disciplin, men fordelene er ofte de største du kan få indenfor marketing.

Fordele ved PR

En af de største fordele ved PR, er at du kan få både utroligt bred eksponering gratis, men også få opbygget et super stærkt brand. Og hvis du får PR i de skrevne medier, og du der får et link til din hjemmeside, så får du også den stærkeste form for SEO der findes: Et troværdigt, relevant ægte link (som ikke er købt).

Ulemperne ved PR

Det lyder ikke som om der er nogle ulemper, men der er én. Og det hvor svært det er at få.

Når at du ser kendte musikere og skuespillere være i Go’ Morgen Danmark og fortælle om deres nye album, eller deres nye film, så er det PR. Og når du ser en meget kendt rig person fortælle om al hans /hendes succes, så er det også PR.

Men hvad så hvis du ikke er en af den slags ? Så er det sværere. Men der er flere ting du kan gøre her.

Mange medier elsker for eksempel historien om “den lille mand der kæmper mod de store”. Her har du alene en fantastisk PR vinkel. Vi har her i vores eget lille PR bureau brugt vores stifters, Jimi Hove, livshistorie til at få en del historier i medierne. De kan ses her.

Men det er ikke helt så simpelt bare at gøre den slags.

For det første kan du glemme at tro at du bare kan skrive til en journalist og tude dem ørene fulde af hvor hårdt du har haft det, og så tro du kommer i de store medier.

Det skal gøres meget mere empatisk.

Du skal helt ærligt have et ønske om at hjælpe andre med din PR. For eksempel fortælle en historie der kan inspirere andre.

Det er for kompliceret at fortælle i dybden om hvordan du laver den her form for PR, men søg i søgefelt oppe i højre hjørne efter “PR”, og du ville kunne se flere guides vi har lavet om hvordan at vi har gjort. Eller kontakt os og få hjælp til dette.

PR værdi – Hvad er det ?

En PR værdi er et udtryk for den værdi dit personlige brand (eller dit firma’s brand har). Man kan tale om at “være i høj kurs” hos medierne. Det vil sige at ens PR værdi på et tidspunkt kan blive så høj, at det er ikke er dig der behøver opsøge medierne, men medierne der opsøger dig. Fordi så bringer DU værdi til dem.

Et godt PR tip er at starte med at tænke i at bringe værdi allerede fra starten af. Du skal HELT væk fra den tankegang der hedder at du skal HAVE værdi af medierne. De kan lugte det på lang afstand, og de vil ALDRIG agere reklamekanal for dig.

Så bring værdi. Så får du værdi. PR værdi.

PR værdi kan for eksempel også omsættes til kolde kontanter, hvis du er influencer. Hvis du har en høj stjerne i offentligheden (the public), så kan du reklamere for produkter på sociale medier eller i TV reklamer.

PR værdi kan også være den værdi din PR historie har haft. For eksempel kan man som virksomhed sætte et mål om at man til næste år vil have 5 omtaler i større medier, og hvis man får det, så har det X økonomiske værdi, og X brandingværdi.

Så PR værdi kan altså både være den værdi som en person har, som en virksomhed har men også værdien af de gange man er blevet nævnt i diverse medier.

Pr og kommunikation

Du vil ofte se PR og Kommunikation i samme sætning. Så ofte når du søger et PR bureau, vil de ofte kalde sig selv for “PR og Kommunikations bureau”. Og det er fordi at det bruge de helt ord i den rette sammenhæng er essentielt i PR.

  • Èt forkert ord i Go’ Morgen Danmark, og din store chance kan ende som en katastrofe.
  • Èt forkert ord i din pitch til en journalist, og din gode historie vil blive fejet af bordet.
  • Hvert eneste ord skal vægtes og vejes som var det det rene guld. For det er det.

Her kan du læse mere om PR:

https://da.wikipedia.org/wiki/PR

https://da.wikipedia.org/wiki/Edward_Bernays

https://www.ug.dk/job/job-fordelt-paa-erhvervsomraader/akademiskarbogledelse/admstrategipersonale/pr-og-kommunikationsraadgiver