ROI

Hvad er ROI ?

ROi er en forkortelse for Return on Investement, og er en udregning man bruger for at finde ud af om det man har investeret giver et godt afkast.

Indenfor online marketing er der mange forskellige udregninger, såsom ROAS, CAC og altså også ROI.

De har allesammen deres plads. Det, og hvad ROI mere præcist er, kommer vi ind på i guiden til ROI her.

Return on Investement = dit afkast

Din ROI er det afkast du får ud af din investering. I vores tilfælde en investering i markedsføring.

Så hvis du investerer 10.000,- kroner i markedsføring, og får 20.000,- kroner tilbage i salg, så skulle man tro at ens ROI var 100% ikke ? Helt så simpelt er det dog ikke, men næsten.

En formel til udregning af din ROI hvis det kun handler om udgifter til markedsføring er den her

(20.000 kr. (fra dit salg) – 10.000 kr (fra dine udgifter til markedsføring) / 10.000 kr. X 100 = 100 %

Indenfor online marketing arbejder vi dog allerede med et begreb der ROAS (Return on Advertising Spend), og det gør vi fordi at ROI egentlig kun skal bruges når medregner ALLE udgifter med som du har til et salg. Og altså ikke kun udgifter til markedsføring.

Så derfor skal du udfylde alle dine udgifter ind i den ligning der er ovenfor, og altså ikke kun markedsføring.

Hvorfor måle på sin ROI?

Årsagen til at man gerne vil mål på sin ROI er at man gerne vil have styr på sin forretning. Hvis man for eksempel kan se at ens ROI ikke kan skabe en profitabel forretning, så skal man se på sine udgifter og sine indtægter for at forbedre sin ROI.

Når man har gjort det er det nemmere at drive sin forretning. Man kan for eksempel sige til sit marketing bureau at: ” Vi har et marketingbudget der skal passe med den ROI, så derfor skal i lave den her ROAS”. Det kan godt lyde lidt kompliceret, men det er faktisk ret simpelt når man først lige har lært det.

Og så er der CAC

Indenfor marketing findes også et begreb som CAC (Customer Acquisition Cost). Det er de udgifter man har haft for at få en kunde. Det lyder meget af dem samme som ROAS. Men det er det ikke helt.

Når man udregner sin CAC så kigger på kun de udgifter man har for at få en kunde. Og altså ikke ens indtjening. Det kan være en fordel hvis man lige hurtigt skal fortælle nogen at:“Du må kun bruge X kroner i CAC, for at vi kan ramme den ROAS vi går efter. For hvis vi ikke får den ROAS kan vi heller ikke få vores ROI”.

Forvirret? Det håber jeg ikke. Ellers må du lige læse det et par gange til.

Ring eller skriv til os hvis i skal have hjælp til en bedre ROI, ROAS og CAC.