Seo

By
seo

Introduktion

Bemærk at den her guide til viden, tips og svar om SEO er på over 9500 ord. Den er baseret på samarbejder med kunder over 17 års professionelt arbejde med SEO.

Det kan tage et godt stykke tid at læse den hele. Vi har brugt rigtig meget tid på at gøre den så nemt som mulig for dig at læse, således at vejen til toppen af søgemaskinerne bliver nemmest mulig. Vi kan anbefale at du gemmer den som et bookmark, så at du altid kan vende tilbage til den, når det passer dig.

Denne her guide til at optimere din SEO performance indeholder også en del engelske og tekniske ord. Vi har så vidt muligt forklaret hvad de betyder her i teksten, men ellers så linker vi til mere grundige forklaringer, og til vores ordbog her på siden, hvor at du kan lære endnu mere om emnet.

Årsagen til at vi bruger disse engelske ord, er af gode grunde dette at det er de ord vi oftest bruger når vi arbejder med det til hverdag, og på den måde lærer du også lidt der, selvom det kan lyde kompliceret til at starte med.

SEO guiden er skrevet af Jimi Hove som er stifter af OnlineMarketingBureauet – Jimi er ofte brugt af større danske medier som SEO ekspert. Se de gange han har optrådt som kilde til historier i danske medier ved at klikke her. Han er ligeledes ekspertblogger på nogle af de største blogs om online marketing i Danmark.

seo google ads facebook linkedin

Jimi Hove har arbejdet professionelt med online marketing i over 17 år, og har udover en del medvirkender i pressen, også en del gode anmeldelser for sit arbejde med SEO. Dem kan man læse her.

En af de områder hvor Jimi Hove oftest er brugt af medierne er med hensyn til etisk markedsføring i søgemaskinerne. Det skal ikke være nogen hemmelighed at mange danske seo bureauer ikke følger Googles retningslinjer, eller dansk markedsføringslov, og med hensyn til disse emner er Jimi Hove anset som en ekspert de største danske medier bruger til deres historier, som SEO ekspert.

I dag arbejder Jimi Hove her for OnlineMarketingBureauet, sammen med flere andre erfarne kollegaer indenfor online marketing, hvor at der udover et arbejde med at få succes i søgemaskinerne, arbejdes med betalt annoncering (PPC), Linkedin annoncering, webanalyse, content marketing med mere. Kort sagt hele vejen rundt omkring online marketing.

Vi er, sideløbende med den her SEO guide, også ved at skrive en e-bog om SEO, som bliver på minimum 40.000 ord. Den bliver fyldt med tekniske forklaringer om de vigtigste områder indenfor SEO i 2021, men også med kvalificerede bud på hvad SEO kommer til at indeholde i fremtiden, og der vil du så kunne få endnu dybere svar på hvordan at du får synlighed i søgemaskiner.

De vigtigste dele af bogen bliver dog vores unikke cases om outreach linkbuilding, som har skaffet os nogle af branchens absolut bedste links til vores egen hjemmeside. Den type af links, som det kræver marketingviden, og specifik viden om målgrupperne du arbejder i, at få fat i.

Og vi har gjort det helt lovligt, uden at købe nogle skadelige links (såkaldte spam links som bryder Googles retningslinjer). Udelukkende via hårdt arbejde med content marketing der skaber det bedste indhold, og bringer dig på toppen i søgemaskinerne. Glæd dig til at få svar på dette, da det normalt er noget folk betaler mange tusinde kroner at få undervisning i, på de workshops og kurser vi også holder.

Det er dette der vil få dig på toppen, og blive på toppen, i søgeresulaterne. Ligemeget hvilken opdatering som at Google måtte komme med.

Vi har aldrig før delt disse cases, og i bogen får du dem forklaret helt ned til mindste detalje. Du vil også få adgang til flere forskellige premium SaaS værktøjer som vi bruger i vores daglige arbejde her i bureauet.

Prisen på disse tools ligger på flere tusinde kroner per år. De kommer gratis med e-bogen, som forventes at ligge på omkring 149,- kroner.

E-bogen bliver revideret én gang per år, så at vi får opdateret med det alt det seneste nye indenfor SEO. Hvis du køber vores bog når den udkommer (primo 2021), så får du 50% i rabat på alle fremtidige opdateringer af bogen.

E-bogen indeholder udover tekst, videoer, infografikker, cases, referencelinks og alt andet for at give dig en komplet indførelse i SEO i år 2021.

Og vigtigst af alt, så er den skrevet i et fortællende sprog, som gør den vedkommende og menneskelig, fremfor blot en maskinel opremsning af tekniske begreber.

Skriv dig på ventelisten nu og her, og få besked når e-bogen udkommer ved at klikke her Modtag SEO e-bogen når den udkommer i starten af 2021! Få også rabatter, og gratis premium tools .

Modtag SEO e-bogen når den udkommer i starten af 2021! Få også rabatter, og gratis premium tools . Klik her

Og nu til starten af vores guide til SEO.

Hvad betyder “SEO”?

seo bureau københavn

Seo er en forkortelse af det engelske (Search Engine Optimization), på dansk kaldes det også for søgemaskineoptimering. Men det mest almindelige er altså at man også i Danmark kalder det for “SEO” SEO som altså står for søgemaskineoptimering (S earch E ngine O ptimization), handler om at få dit website til tops på Google, Bing og andre søgermaskiner, eller så langt frem som muligt i Google Search (Googles søgemaskine).

Hvis du for eksempel vil søge på “SEO Bureau “, så er det godt være i toppen af søgemaskinerne.

Der er en vittighed indenfor SEO miljøet, hvor at man siger at hvis man gerne vil skaffe sig af med et lig, skal man bare placere det på side 2 i Google Search, da der alligevel ikke er nogle der kigger der. Denne vittighed understreger vigtigheden af SEO. Og der understreger også vigtigheden at blive Googles favorit.

Det skal nævnes at der ER folk der kigger på side 2 i søgemaskiner, når de søger efter produkt eller en service, men tallene er gennemsnitligt så lave som 2-5% af de samlede søgninger.

Så SEO er vigtigt, hvis man har en virksomhed der gerne vil have online synlighed. Man kan også betale sig til online synlighed. Det kalder man for PPC (Pay Per Click).

Du kan finde guider til disse services i vores ordbog her.

Hvad er SEO ?

(Og hvad er fordelen ved SEO?)

Den største fordel ved SEO er at mange af test har vist at det er den mest kosteffektive form for online marketing (kilde). Det er det fordi at effekten af SEO kan vare i flere år, når først arbejdet er gjort. Når du bruger betalt annoncering, såsom Facebook annoncering , så stopper effekten den dag du ikke betaler til Facebook mere.

Desuden er der også den fordel ved SEO at det giver dig højere kvalitetsresultater i Google Ads, og i din Facebook annoncering. Højere kvalitetsresultater giver lavere CPC (Cost Per Click), da Google og Facebook helst vil vise de bedst optimerede landingssider til deres brugere.

Det vil altså sige at hvis du seo-optimerer din landingsside med de rette keywords, så bliver det nemmere for den algoritme der er bagved de forskellige annonceringsplatforme at finde ud af om dit indhold er maksimalt relevant for deres brugere. Dette handler kort sagt om at maksimere ens “User Experience”(som man kan måle på inde i Google Analytics), altså at algoritmen kan se at man har gjort sig umage med at lave en relevant landingsside og relevante søgeord.

Ulemper ved SEO er der også

De største ulemper ved SEO optimering er at det tager lang tid fra at du er færdig med dit arbejde, og at du får din første potentielle kunde. Her i vores online marketing bureau er vi nogle gange i den situation at vores SEO kunder mister tålmodigheden med SEO, og begynder at investere mere i betalt annoncering. Simpelten for at få hurtigere resultater.

En anden ulempe ved SEO er at der findes en del blackhat indenfor faget, og at SEO derfor kan have et dårligt ry. “Blackhat” betyder at man prøver at snyde Googles algoritme, fordi at man ikke har tålmodighed til at lave det hårde, langstrakte, arbejde der ofte skal til.

Blackhat drejer sig oftest om at man køber ulovlige links til sin linkbuilding. Links er ranking faktor nr 1 indenfor SEO. Så derfor fylder linkbuilding meget i den del af online marketing.

Købte links modstrider Googles retningslinjer. Her er et uddrag af deres regler på det område. Blot så at vi som udgangspunkt har dokumentationen på plads, inden vi fortsætter afsnittet omkring linkbuilding:

Any links intended to manipulate PageRank or a site’s ranking in Google search results may be considered part of a link scheme and a violation of Google’s Webmaster Guidelines. This includes any behavior that manipulates links to your site or outgoing links from your site.(kilde)

At skabe content der bruges for at lave links, men som ikke tydeligt viser at der er tale om reklamelinks, er også ulovligt i følge dansk markedsføringslov. Her er et uddrag af denne lov.

Det skal også være tydeligt, hvem du reklamerer for. Det er tilstrækkeligt, at dette er forklaret i omtalen eller fremgår tydeligt af konteksten, fx hvis det tydeligt fremgår af det produkt, som du reklamerer for. Hvis du er i tvivl, om det fremgår tydeligt, hvem du reklamerer for, anbefaler Forbrugerombudsmanden, at du oplyser det i direkte forlængelse af reklameringen. Overtrædelse af forbuddet mod skjult reklame kan straffes med bøde efter markedsføringslovens § 37, stk. 3

Hvis en omtale af et produkt eller en virksomhed ikke fremstår som reklame, selv om det er reklame, vil du som influent kunne blive ansvarlig. Den virksomhed, som du reklamerer for, vil også kunne blive ansvarlig for en overtrædelse af markedsføringslovens § 6, stk. 4. (kilde)

Man kan naturligt optjene sine links ved at lave spændende, og informativ content marketing, og som dermed naturligt tiltrækker links. Men da dette er en meget svær øvelse, og som kræver ekspertviden indenfor marketing, så er der mange der prøver at snyde på dette område ved at købe sig til links i deres linkbuilding.

Google ændrer konstant på deres algoritme. Og det er også en ulempe vi vil tilføje her.

“According to Google’s CEO, Eric Schmidt, in 2010, Google made over 500 algorithm changes – almost 1.5 per day. (en.wikipedia.org)”

Det kræver nemlig at man selv følger med i hvad de laver, eller at man ved at ens SEO bureau følger med i udvilingen. Det som algoritmen gør er at den går ind på din hjemmeside, vurderer på forskellige parametre og giver dig en bedre placering, hvis de registrerer godt indhold, og stærke links, på dit website.

Netop fordi algoritmen ændrer sig så meget, kan det være svært at overskue dit arbejde med på at rangere højt i søgemaskinerne, hvis du ikke er inde i stoffet. Derfor er SEO ofte noget der bliver udliciteret til et SEO bureau, eller en SEO freelancer, når virksomheden har råd til dette.

Er SEO ulovligt så?

Nej SEO er ikke ulovligt. Faktisk opfordrer Google til at man laver det, eller får hjælp af et SEO bureau, hvis man gerne vil have bedre muligheder for at blive vist i deres søgemaskiner. Der er bare nogle retningslinjer man skal følge.

Her kan du læse deres egen store guide til hvordan man skal lave SEO : Klik og læs deres guide her

Selvom der altså kan findes meget blackhat i SEO, så kan SEO også en af de smukkeste og reneste former for marketing der findes. Det kan det være når man arbejder med det under en form der hedder inbound marketing. Formålet med marketing er nemlig at man noget content, som man ved at folk har brug for. Uden at presse det ned halsen på brugerne. Og så kan folk så vurdere, ud fra det content de læser, om de gider bruger det firma der har leveret det content til at løse den opgave de eventuelt skal have lavet.

Kort sagt så giver man af sig selv, uden at forvente at få noget tilbage, når man laver den reneste form for inbound marketing.

Den her guide om SEO, er for eksempel inbound marketing.

Når man så har lavet sit content, kan man eventuelt tilbyde det til nogle andre der har en hjemmeside. Og hvis man er heldig, så linker de tilbage til ens hjemmeside. Det link man så eventuelt får, har en høj SEO værdi for din hjemmeside.

Dette at lave et stykke content, og tilbyde det til en anden hjemmeside som kunne bruge det, kaldes for Outreach linkbuilding.

Og det er den form for SEO som Google anbefaler i deres guides.

Outreach linkbuilding i SEO

outreach linkbuilding

Outreach er på moderne online marketing sprog det samme som god gammeldags PR.

Man sørger for at opretholde gode relationer til journalister, bloggere og andre med relevante hjemmesider i din branche. Altså skal man pleje sin “public relations” Det gør man ved at give dem gode historier, og ved at opføre sig ordentligt. Sådan helt basalt set.

Man skal vide at det er journalisterne, bloggerne og andre webmaster med adgang til vigtige autorative hjemmesider, som sidder med magten, når man arbejder med “Outreach Linkbuilding”. Dette er i modsætning til når man betalt annoncering, såsom native advertising eller andre sponsorede marketingaktiviteter. Ved organisk naturlig outreach linkbuilding skaber man noget content, som er SÅ godt at andre af sig selv vil bringe det, da de også altid leder efter gode historier.

Mange tror det er umuligt at komme i avisen, eller i TV. Men prøv at se på hvor små nyheder som journalisterne nogle gange bringer, og du vil bedre kunne forstå at der også er plads til dig og din historie. Ligemeget hvor lille dit firma er.

Husk at det er historien det handler om, og ikke hvor kendt du er. Selvom det dog ikke skader dig at være kendt.

Når man først har fået hul igennem til medierne, så er det meget nemmere de næste gange. De første journalister, eller store bloggere, der godkender dit content, gør at du med det samme får meget nemmere ved i det mindste at blive læst af en journalist, når du pitcher en ny historie til dem.

Vær opmærksom på at du sikkert kan blive afvist mange, mange gange af journalister, selvom du selv synes du har en god historie.

De får mange “gode historier” hver eneste dag. Og jeg forstår dem godt, hvis de bliver lidt trætte af det engang imellem.

Men de har stadig brug for historierne. Og det er din kryptonit, din mulighed.

Når du har prøvet at få de første par historier igennem, så får du en stor selvtillid, som gør det nemmere at arbejde videre med outreach i fremtiden.

Men husk at du stadig vil få ualmindeligt mange afslag, også selvom du allerede har fået flere historier i medierne før. Og de skriver aldrig tilbage til dig. Det skal du heller ikke blive ked af, eller fornærmet over. De har ikke tid, og de skylder ikke dig noget.

En journalist på en større avis som jeg tidligere har samarbejdet omkring historier med, og som jeg stadig har en god forbindelse til, nævner de her punkter som man ikke skal bruge, hvis man vil have succes med outreach til en journalist.

  • Lav en teknisk og fagtung overskrift på din pressemeddelelse, og gerne en der er virkelig svær at forstå.
  • Skriv til danske medier – på engelsk.
  • Skriv en mail og send den til alle medier ukritisk. Og helst så modtagerne kan se, at den er sendt til alle samtidig.
  • Skriv en personlig hilsen, men stav mediets navn forkert. Fx Kære Salling Nyt. Du kan også med fordel skrive navnet på mediets konkurrent her. Begge dele virker lige godt.
  • Ring til journalisten og fortæl, at du har sendt en mail og spørg, om mediet bringer den. Ring gerne et par gange. En variation er at sende mailen igen og spørge om, mediet har modtaget den.
  • Sig til journalisten, at det er en god annonce, hun har skrevet.

Arbejdet med med at få links via outreach kræver altså at man får en seriøs snak om indhold, før end at man kontakter dem man skal have sit indhold publiceret hos. For hvis dit indhold / content ikke passer til det præcise medie du ønsker at publicere på, så kommer det aldrig igennem.

Derfor er links vigtige

Rigtige links er vigtige for Googles algoritme, og for andre søgemaskiner, fordi at de bliver betraget som en anerkendelse af en anden hjemmeside. Når vi for eksempel nu linker til Forbrugerombudsmandens hjemmeside med lovene der er relevante i den her sag, så ser de den side som værende vigtig indenfor det område. Hvilket den også er.

Google har en helt særlig del af deres algoritme, som er dedikeret til at belønne autoritet. Det er Googles E-A-T algoritme. Her kan du se Googles egen Danny Sullivan fortælle om dette i et tweet.

https://twitter.com/dannysullivan/status/1182674027166326785
Når Politiken, Børsen, Ekstrabladet, BT og flere andre aviser linker til OnlineMarketingBureauet.dk, og de nævner noget om online marketing i de artikler, så er det et kvalitetsstempel af vores hjemmeside, i deres verden. Og derfor kommer vi til at ranke højt i søgninger på Google som “Online Marketing Bureau” og en del andre , for os vigtige, søgninger.

Den slags links via samarbejder med journalister og bloggere med, er af højeste prioritet i forhold til søgemaskinerne. Og journalister + bloggere bør derfor være i en målgruppe for det content du vil lave. Men husk nu at lav stor værdi for din målgruppe, ellers vil de aldrig bringe dit indhold.

Links er også det der binder internettet sammen. Det er der mange der ikke lige tænker over til hverdag, men hvis der ikke var nogle links, var der ikke noget internet.

Kort sagt kan det siges at både autoriteten af links, men også antallet af links har betydning.

Content marketing er hjørnestenen i SEO

content marketing

Vi er startet seo guiden her med at snakke om hvad SEO er i det hele taget, fordele og ulemper og linkbuilding. Lovlig og ulovlig.

Men kernen i at det hele er faktisk content marketing. Det er fremragende seo tekster som folk har lyst til at dele på sociale medier, og som de af sig selv har lyst til at linke til. Det er fremragende videoer, infografikker, live streaming , tekster og billeder som skaber den komplette følelse af at være landet så godt et sted på internettet, at man har lyst til at dele det med andre.

Desværre har content marketing været en underkendt disciplin indenfor SEO i mange år, mest på grund af meget grimme seo tekster, som er meget spammede at se på. Men der kommer nye kreative mennesker ind i branchen som forstår meget mere af hvad det handler, og som kan finde ud af at lave tekster der virkelig rammer målgruppen, som er gode til at arbejde med som engagerer og som øger brugeroplevelsen (user experience) generelt.

Content marketing har vi beskrevet endnu dybere i vores ordbog, fordi hvis vi først begynder at tale om det her i den her generelle seo guide, så kommer det til at fylde mange tusinde ord i sig selv, og det bliver også et emne som kommer til at fylde rigtig meget i vores SEO bog der udkommer i starten af 2021.

Hvis du gerne vil i gang med content marketing med det samme kan vi anbefale Hubspots blog, og vi kan anbefale et kursus fra et firma der hedder Siege Media. Kurset koster dog næsten 1000$. Vi laver også kurser i OnlineMarketingBureauet.dk, til en markant lavere pris. Så hvis du gerne vil have besked om hvornår det sker, så skriv dig op til vores nyhedsbrev, eller følg os på sociale medier.

Onpage SEO er den mere tekniske del af teknisk SEO. Link building handler mere om content marketing og PR, men onpage SEO handler om det der sker på selve hjemmesiden, indenfor de tekniske zoner.

Det er emner som:

Nu skal vi snakke om onpage SEO

Onpage SEO er den mere tekniske del af SEO. Link building handler mere om content marketing og PR, men onpage SEO handler om det der sker på selve hjemmesiden, indenfor de tekniske zoner.

Det er emner som:

  • Lokal SEO – Maps & My Business

Lokal seo handler om at blive fundet i organiske søgninger på Google via Maps. Måden du kan optimere din synlighed på Maps på, og få den gode placering, er ved at bruge Google My Business (GMB).

“Google My Business” er gratis, og du skal dybest set bare logge ind der, og udfylde så mange af oplysningerne som muligt.

I følge Google selv, så står lokale søgninger for over 46% af alle deres søgninger. Her kan du læse 16 andre imponerende facts omkring local search: Læs hos Hubspot her

Ikke nok med det, så er lokal SEO et område som andre SEO’ er ofte neglicerer, så konkurrencen ved at bruge GMB til at opnå resultaterne, er ofte rigtig fine. Dette betyder at det er nemmere for at få succes der.

Her kan det ses på en søgning der hedder “seo bureau københavn”. Det er vores anden side, seo-koebenhavn.dk , som man kan se på kortet der.

Jeg har sat “Lokal SEO” indunder Onpage SEO, i SEO arbejdet vi skal lave, da det ikke har noget med linkbuilding at gøre, men hvor du skal optimere det hele, onpage, hos GMB.

  • Keyword Research

(Søgeordsanalyse). Her lærer man blandt andet om hvor meget organic Search der er på de søgeord man vil gå efter, og hvordan at man finder disse relevante søgeord. Denne form for SEO analyse er top 3 over de vigtigste områder i din SEO strategi.

Keyword Research (søgeordsanalyse) har en simpel version, og en mere avanceret version.

Den helt simple version går ud på at du finder et søgeord som matcher et produkt, eller en service, som du gerne vil sælge til dine potentielle kunder. Her finder du så søgevolumen per måned, og regner løst regnet på hvor mange besøgende det kan give dig per måned at ligge i top 10 på den søgning.

Den mere avancerede version går ud på at du i din keyword research også kigger på konkurrence vs dit budget vs deadline. Vi vil uddybe emnet om søgeordsanalyse i vores ordbog her på hjemmesiden, og i vores kommende SEO bog, da det er et større og vigtigt emne indenfor både SEO.

Der findes forskellige SEO værktøjer til keyword research. Vi anbefaler Ahrefs, og Google Søgeordsplanlægning.

  • Markup og Structured Data

At bruge markup og strukturerede data er noget ekstra kode som man tilføjer de inviduelle sider på ens hjemmeside, for at forklare søgemaskinerne i hvilken kategori ens indhold befinder sig.

Hvis søgemaskinen så vurderer at ens markup, og øvrige indhold på siden, er relevant nok, så kan man få sit indhold i de såkaldte featured snippets i Googles søgemaskine, eller man kan få vist rich media results. Rich media results kan være anmeldelser (med stjerner), videoer, sitelinks og såkaldte “cards” (bruges ofte på opskriftshjemmesider).

Man kan tjekke om den markup man har lavet på sin hjemmeside er valid her

  • Google Search Console

Google Search Console (GSC) hed tidligere Google Webmaster Tools. Det er et online værktøj som Google stiller til rådighed, så at du kan optimere din SEO. I arbejdet med SEO kan du her se forskellige tekniske områder du kan forbedre, du kan se hvilke links du har til din hjemmeside, du kan se hvilke søgeord som din hjemmeside får kliks på, du kan se o du har fået fald, eller stigninger, på de placeringer dit SEO arbejde har medført, og meget mere.

GSC er et af de bedste gratis SEO tools der findes, og da det er Googles egne data, dermed også den data du kan have mest tillid til er korrekt.

  • Duplicate Content

Duplicate content er når der er det samme indhold 2 eller flere gange, enten på din egen side, eller på en anden side på internettet. Før i tiden var duplicate content et stort problem, hvis det også lå på en anden side på nettet. Det er det ikke mere. Men hvis du har duplicate content på din egen side, vurderer Google det som en dårlig brugeroplevelse, og det vil trække ned i din samlede SEO vurdering af din hjemmeside.

Du kan finde duplicate content ved hjælp af flere forskellige tools. Et af dem hedder Siteliner . Du kan bruge Siteliner til en hvis grad gratis, men hvis du skal scanne mange sider, koster den lidt.

Sådan her kan et resultat i Siteliner se ud når du leder efter duplicate content der:

 

 

  • Meta Tag

At bruge meta tags på sin hjemmeside hjælper søgemaskinerne til at forstå diverse ting omkring dit website, som ikke gavner brugeren at se på selv siden. Så derfor er et meta tag “gemt” inde i selve kildekoden som et HTML, eller XHTML, element.

Af de mere kendte meta tags kan nævnes “Meta description” . Meta description blev i gamle dage brugt til at spamme keywords med ved hjælp af keyword stuffing. Det virker ikke mere. Brug din meta description til at forklare hvad siden handler om, men også brug den til at lave et CTA (Call To Action), så at du kan øge din CTR (Click Trough Rate). Din meta description er på den en slags reklamesøjle. Her kan du se hvordan meta description ser ud i selve kildekoden.

YUd3lLNaTFOul9ffqlHQ

Og her kan du se hvordan det ser ud i søgeresultaterne.

Du kan på det første billede se alle de meta tags som der er på vores forside. I vores ordbog, og i vores kommende bog kan du se en større forklaring på de enkelte meta tags. Men her skal du også nævnes dit titletag. Et titletag er som et slags kapitel på din hjemmeside. Men modsat kapitler i rigtige bøger er det vigtigt at søgeordet også figurerer i dit titletag. I følge Moz, en af verdens største hjemmesider om SEO, så er titletagget stadig et af de vigtigste områder du skal optimere for at ranke godt i Google. Se undersøgelse her.

3qyL6rVtQHa0jkWh0cFi

Her kan du se Matt Cutts, tidligere SEO guru fra Google, forklare mere om meta tags.

 

  • Social media på din hjemmeside

Du kan bruge outbound links, fra din hjemmeside, til dine social media platforme for at øge din autoritet hos Google. På den måde viser du at du ikke bare har en hjemmeside, men at du også har “Followers”, som støtter op omkring dig. Dette øger din troværdighed i Googles, og almindelige brugeres øjne. Bemærk at at køb og salg af followers og likes, også foregår indenfor blackhat, og greyhat SEO.

Google bliver dog også bedre og bedre til at gennemskue at du har falske likes. Udover det er det også ulovligt i følge dansk lov. Så igen, hav fokus på at lave tingene ordentligt, i stedet for at tro du kan skyde genvej.

  • Sitemap

Et sitemap er en fil som du kan have på din hjemmeside, som gør det nemmere for webcrawlers at crawle dit site. Du kan for eksempel bruge et XML sitemap, og indsende det til Google Search Console, så kan de hurtigere, og bedre crawle dit site. Det betyder at når du lave ændringer på dit site, så crawler Google det hurtigere, og dybere, og dermed får du en hurtigere rangering af indhold, og kan dermed hurtigere begynde at ranke på det, og dermed hurtigere tjene penge på dit indhold (hvis det er dit hovedformål med dit website)

  • Internal links (intern linkbuilding)

Linkbuilding handler ikke kun om eksterne links du gerne vil have peger på din hjemmeside. Det handler også om dine internal links (interne links) som du bruger til at opbygge en intern linkstruktur.

Intern linkbuilding blev brugt meget i gamle dage i SEO til at lade din linkjuice flyde rundt til de steder på sitet, hvor du helst ville have din SEO værdi. Det kan kaldte man Pagerank Sculpting.

Det kan man til en hvis grad stadig, men det vigtigste formål med din interne links, skal være at øge brugervenligheden (user experience) på din hjemmeside. De interne links er typisk i navigationsmenuerne og i brødteksten i en artikel, blogpost eller produktside.

  • Alt Attribute

Alt Attribute er en “alternativ” tagging af et billede. Det bliver oprindeligt brugt til at blinde kan vide hvad et billede indeholder, ved at få læst tekst, og billede, op. Så sørg for at have dit søgeord med i dit alt attribute, men også en lille forklaring på hvad det egentlig er billedet viser, så at du hjælper de blinde.

  • Anchor Text

Ankertekster (anchor text) er den tekst man bruger til inde i et tekstbaseret link. Her kan du for eksempel se at jeg linker til forsiden af vores hjemmeside med ankerteksten online marketing bureau.

Det gør jeg for at fortælle Googles crawlerbots, at forsiden skal ranke på den helt specifikke søgning. Det kan være en anden side jeg gerne vil have til at ranke på “marketing”, og hvis jeg ikke meget tydeligt med mine metadata, ankertekster, titletags osv viser Google hvilken side jeg gerne vil have til at ranke på hvad, så kan den ikke finde ud af det, helt præcist.

Og hvis den ikke kan finde ud af det, så kan du ikke ranke så godt. Ankertekster med søgeord i bruges også hvis du for eksempel linker fra en anden hjemmeside, til den her hjemmeside. Og altså ikke kun internt som i eksemplet før med “online marketing bureau”.

Det er meget vigtigt at man ikke bruger den samme ankertekst i de links man eventuelt kan få udefra, da man kan blive ramt af en meget hård Google straf der hedder Google Penguin. For at forstå dette bedre, kan du læse om Google Penguin updaten her. Hvis du dog bare laver normal, lovlig online marketing, behøver du ikke være så bekymret. Men læs gerne op på tips og råd om emnet alligevel, da det er en de hårdeste straffe som Google deler.

  • Responsive design

At have et responsive design på sin hjemmeside betyder at design og layout responderer korrekt i forhold til hvilken enhed den vises på. Altså om den vises på desktop, tablet eller smartphone. De fleste CMS ‘ er som WordPress, Prestashop, Umbraco med mere har allesammen kun responsive designs i de templates som du bruger der.

Så normalt er det ikke et issue, men for at være helt sikker kan du altid tjekke om din hjemmeside har et responsive design ved at tjekke her hos Google . For hvis du nu ikke skulle have det, så tæller det ned for din ranking, og din konverteringsoptimering lider også kraftigt under det. Det er dog kun mest på ældre hjemmesider, som er over 7 år gamle, og som ikke er blevet opdateret på den front, at vi stadig ser non-responsive design hjemmesider.

Hvis du ikke har et mobilvenligt website, så kan det meget tydeligt ses på brugernes adfærd, som du kan måle i Google Analytics.

  • Bouncerate

Bouncerate i forhold til SEO er der nogle der tror er en rankingfaktor. Men på trods af at flere og flere opdager at user experience generelt bruges som rankingsignal, så er vi ret sikre på at bouncerate ikke er en del af disse UX tal.

Bouncerate betyder kort sagt, hvor mange mennesker ud af 100 der forlader din side uden at have besøgt andre sider, på din hjemmeside, end den ene. Hvis der for eksempel 75 personer der aldrig kommer videre fra vores forside på OnlineMarketingBureauet.dk, så har vi en bouncerate på 75%. Men bouncerate kan nemlig variere utroligt meget fra branche til branche.

Lad os for eksempel sige at du har et rengøringsfirma, og du gerne vil have at din landing page er målrettet en søgning der hedder “rengøringsfirma københavn”. I bunden af denne landing page, har du så en kontaktformular, som er det vigtigste konverteringspunkt for dig på denne side. I dette tilfælde ønsker du ikke at folk besøger andre sider på din hjemmeside.

Her ønsker du kun at de besøger denne ene side, direkte fra søgeresultaterne, udfylder kontaktformularen og forsvinder igen. Så i dette tilfælde kan en høj bouncerate være godt. I andre brancher, eller på webshops, så ønsker du den en mindre bouncerate.

På en webshop, for eksempel, ønsker du at brugerne lægger en vare i kurven. Når de så skal ind i den kurv, og hele dit check outflow, så falder din bouncerate. Og i det tilfælde er det godt. Alt det her ved Googles algoritme godt, og de vil derfor ikke ranke din side, alt efter om den har en lille eller høj bouncerate.

  • Load time

Loadtid på din hjemmeside kan du måle via værktøjer som Pingdom Tools, GT Metrix og Google Pagespeed Insights. Der kan ikke være nogen tvivl om hvor vigtig loadtime er for din hjemmeside. Undersøgelser viser at 53% procent forlader din hjemmeside med det samme, hvis din loadtime er på over 3 sekunder. Det er 53% potentielle nye kunder. Det er aldrig godt.

I forhold til SEO skal man dog op i endnu flere sekunder, før end at Google decideret straffer dit site for lave loadtime (kilde). Når du tester dit site i diverse tools som Google Pagespeed Insights ser det ofte helt forfærdeligt ud.

Gå ikke i panik.

Hvis din load time er under 3 sekunder, er du som regel på sikker grund. Husk at når du tester dit site i for eksempel Pingdom Tools, at lige teste 3-4 gange før at de få læst dit site ordentligt. Og husk at teste det fra den nærmeste lokakation (Frankfurt eller London) Man kan have en tårnhøj load time de første 2-3 gange man kører site igennem disse test. Tag testen et par gange ekstra, og du får det reelle tal.

  • Web Hosting

webhosting

Web hosting er også en vigtig del af din SEO. Udover loadtime, som vi lige har vendt, så har det også betydning om du for eksempel ligger på en dedikeret server, eller på en virtual server hos din hosting udbyder.

Hvis du for eksempel deler server med nogle spamsites, så deler dit site også IP adresse med dem, og kan komme i farezonen hos Google. Det kaldes at være i et “bad neighborhood”. Du bliver ikke straffet direkte for det, men det er bare endnu en knap du kan dreje på, i forhold til at få den optimale SEO til dit site.

En dedikeret server har også mange andre fordele, som vi vil uddybe i vores kommende SEO bog.

  • URL canonicalization

Af forskellige årsager, så kan det samme indhold på din hjemmeside nås fra flere forskellige URLs. Det er her at du skal bruge kanoniske urls. Ved hjælp af dette stykke kode skal du fortælle Google hvilken en af disse urls der alle peger på det samme indhold, som der er den vigtigste URL, som du ønsker at de skal ranke. Heldigvis så har de fleste CMS’ er den dag i indbygget automatisk opbygning af canonical urls. Men hvis du vil være helt sikker, så kig i din din kildekode her.

canonical url

  • Content Delivery Networks (CDN ´s)

At bruge et CDN er endnu en en hurtigt måde at få mindre request antal fra din hjemmeside. Her kan dine billeder, for eksempel, bliver hostet hos Cloudflare og du kan opdage en dramatisk sækning af loadtid på din hjemmeside. Vores hjemmeside loader for eksempel på cirka 0.3 sekunder. En af de absolut hurtigste loadtider i vores branche, og i hele Danmark i det hele taget. Cloudflare koster i deres pro version cirka 120,-kroner per måned. Det er muligvis den løsning med bedste resultat per brugt krone du kan få i SEO.

  • Greyhat, Blackhat, Whitehat

Blackhat seo består for det meste nu til dags af at købe ulovlige links fra spamblogs og på andre sider som ikke tydeligt viser at de medvirker til reklame. Før i tiden brugte man også keyword stuffing, cloaking, negativ SEO, hacking og andre skumle metoder, som Googles algoritme dog for længst har gennemskuet, og straffer hårdt.

Googles opgave med at finde ulovlige links er også blevet markant bedre, og når de har fundet disse links så fjerner de SEO-værdien (linkjuice kaldes det også) af dem. Hvilket naturligvis medfører et fald i din rangering, og dermed skader det arbejde du allerede har lavet.

Så hvis du har købt mange links fra et SEO bureau, og du ikke synes resultaterne er der, så er det fordi at Google har fjernet værdien af dem. Dette fortæller dit SEO bureau dig dog næppe, da de tjener gode penge på at sælge dem til dig. Udover bryder du dansk lov ret alvorligt. Vi taler store bøder.

Greyhat er den “milde” form for blackhat. Jeg kaldte mig selv for greyhat engang. Men så gik det op for mig at det var en måde for mig at skjule min skam over at være blackhatter på. Greyhat er som udgangspunkt det samme som blackhat SEO i min verden.

Whitehat er online marketing uden brug af metoder der bryder Googles retningslinjer, eller dansk lov.

Rand Fishkins nye projekt Sparktoro og bloggen på Hubspot er gode steder at lære om whitehat SEO.

  • Nofollow og dofollow

Dette er 2 tags der fortæller diverse crawlerbots om de må crawle specifikke områder på dit site eller ej. I gamle dag med SEO kunne man lave noget man kaldte “Page Sculpting”, hvor at man dirigerede sin linkjuice hen på de sider man helst ville have skulle ranke, og væk fra dem man ikke ville have skulle ranke. Sådan fungerer det ikke mere.

Det eneste vi anbefaler at du lukker ned for crawlerne for er plugin mapper og andre områder i din backend som det ikke giver mening for crawlerne at besøge. Ellers så bare hold resten åben for crawlerne.

Måden du kan styre linkjuicen de steder man helst vil have dem på, skal du klare med intern linkning i brødtekst, og i dine navigationsmenuer. Man kan også sætte nofollow på sine udgående links (outbound links), for at forhindre at ens linkjuice skal forsvinde ud til hjemmesider man ikke ønsker, og fordi at man hellere vil have den på ens egen side. Google siger selv at man mister noget SEO linkjuice (seo værdi) på at linke ud, men på den anden side siger de også at hvis du sætter nofollow på et udgående links, så signalerer du at linket “ikke er værdigt”. Det kan for eksempel være et affiliate – link.

Nogle SEO specialister sætter nofollow på udgående links, andre gør ikke. Vi sætter kun nofollow ud til sociale medier, ellers dler vi ud af vores SEO værdi til internettet, og på den måde signalerer vi at det vi linker ud til, har værdi. Og vi ranker stadig rigtig godt. Som sagt så tror vi på at dele ud af det man har.

  • Noindex

Du kan lave noindex på sider som du ikke ønsker skal komme i deres indeks. Sider som vi altid sætter til noindex er “forfatterarkiver”, “tag sider” og diverse andre sider som ikke giver brugeren nogen værdi. Det kan også være pagination sider i en blogoversigt, som vi ikke ønsker skal indekseres.

Et par fordele ved at bruge noindex er at du ikke får såkaldt “tyndt indhold” ud i søgemaskinerne. Hvis du har for mange sider, uden reel værdi for nogen, så kan du oven i købet blive ramt af en en straf der hedder “Google Panda”  Læs om den her.

En anden fordel ved at bruge noindex tagget, er at det formindsker dit crawlbudget. Når en Googlebot kommer forbi dit site, har den ikke tid til at crawle hele dit site på én gang, hvis du har et stort site. Så hvis botten oven i købet også skal crawle sider der alligevel ikke skal med i indekset, så er det på alle måder spildt.

Til sidst kan nævnes at man kan noindexe sit site mens man arbejder på det. På den måde ser brugeren ikke et halvfærdigt site. Men HUSK at fjern dit noindex tag, når du er færdig med at udvikle på det, ellers ryger du helt ud af Google, hvilket selvsagt er katastrofalt for din SEO.

Du skal ikke bruge noindex tagget, når du bare er ved at lave normale opdateringer på dit site. Kun hvis du er ved at bygge det op fra bunden af. Du kan også udvikle dit site på et udviklingsdomæne, og når du så er færdig, lægger du alt dit indhold over på dit aktive domæne. På den måde undgår du helt noindex.

  • Domain Name 

At vælge det rette domænenavn kan være særdeles vigtigt. Udover de helt åbenlyse som at vælge et domænenavn der er nemt at forstå, og stave, når man hører det, så kan man også tilføje søgeord i sit domænenavn og få en rankingfordel den vej.

Det er ikke tilfældigt at vi hedder OnlineMarketingBureauet.dk

At have søgeord i sit domænenavn kaldes at have “partial match domain”, at have en speciel søgning som betyder meget for en, i ens domænenavn kaldes for  et EMD domæne (Exact Match Domain). For eksempel kom vi til at ranke nr 1 på søgningen, SEO København på vores andet domæne seo-koebenhavn.dk

Den søgning på “seo københavn” har vores konkurrenter brugt mange kræfter på at få til at ranke i top. Vi røg derop indenfor 2 uger, med meget lidt indhold, og links til vores site.

Ulempen ved at have et exact match domain er at man aldrig kan bruge det til andet, end lige præcis det produkt, eller service som står i domænenavnet. Der er også dem som synes at et Exact Match Domain, som for eksempel “seo-koebenhavn.dk” lyder grimt og spammet. Det kan vi godt blive enige om. Domæner som “billige-koste.dk” og hvad de ellers hedder derude, lyder heller ikke super sexet. Så det er en afvejning du selv må tage.

EMD’s kan ikke få dig helt i top på virkelig svære søgninger, men de kan give dig et rigtig godt boost.

  • User Experience (UX)

Vi har tidligere i guiden her vendt begrebet bouncerate, som er et tal ( en metric) du kan finde inde på din Google Analytics konto. Selvom bouncerate ikke er en metric der medregnes i forhold til ranking af dine søgeord, så er det stadig en metric du skal holde øje med. Men du skal øje med den i forhold til brancheniveau, og i forhold til sideniveau. Hvordan lægger din bouncerate i forhold til andre i din branche, og hvordan er din bouncerate i forhold til hvilken landingsside du måler den på?

Når du er klar over disse tal, så kan vurdere om du har en god bouncerate, og dermed giver dine bruger en god user experience.

Hvis dine brugere får en god brugeroplevelse, så vil du også se at din conversion Rate (konverteringrate), stiger. Det vil sige at hvis der før var 1 ud af 100 der købte et produkt på din webshop, så kan tallet stige til 2 ud af 100 besøgende der køber. Hvis du så har 100.000 besøgende, så kan selv små ændringer i dine user experience tal have stor indflydelse på omsætningen på din hjemmeside.

Google påstår at de ikke bruger User Experience metrics som ranking faktor, men mange af verdens førende SEO eksperter har lavet eksperimenter der viser det modsatte ( se for eksempel her) (og her)

Under alle omstændigheder, så kan det aldrig skade at få styr på dine UX data. Udover bouncerate, består disse data af:

Pageload speed, CTR (organisk CTR og intern CTR), dwell time (tiden folk bruger på en landing page efter først at have klikket sig derind), konverteringsrate, page views, cart abandonment rate og mere til.

User Experience er et meget stort område indenfor online marketing, som vi vil dække dybere i vores kommende bog.

  • Googles Core Web Vitals

Core Web Vitals er et nyere sæt metrics, som Google siger de vil bruge som rankingparametre i fremtiden. Man kan læse udmeldingen fra Google her. Pudsigt nok består googles core web vitals udelukkende af User Experience metrics, som de ellers tidligere har påstået at de ikke brugte til at ranke sider. Lad os bare sige at det gjorde de ikke tidligere, men det gør de altså nu.

Core Web Vitals er stadig så nyt, at vi stadig er i gang med at teste dets indflydelse på din mulighed for en topplacering i søgemaskinerne, og konverteringer. Core Web Vitals vil fylde markant mere i vores kommende bog.

  • APP SEO

At lave SEO i Google App Store, Amazon App Store eller på itunes er rigtig meget ligesom at lave SEO andre steder. Du skal have dine meta tags på plads, og det kan gavne at linke til din App. Vi har for eksempel vores egen App om online marketing her. Du er meget velkommen til at downloade den. Den er gratis.

  • Image Search

I 2018 så stod image search for 22,5 % af alle søgninger på nettet (kilde) Vi har sørget for at nogle af vores kunder der ikke kunne konkurrere på store søgninger i de normale søgeresultater, fik en en supplerende indkomst på at ranke godt i Google Image Search (Google Billeder)

image seo search billede

Billedsøgninger i Google Billeder kaldes at optimere for “Image Search”. Igen skal du have styr på dine metadata , markup af diverse slags og huske at udfylde “alt attribute” tagget.

Her kan du på vores egen Youtube kanal se en lille video vi har lavet, om det allermest basale Onpage SEO, som i mange tilfælde kan give dig overraskende gode resultater, hvis du laver dem.

Google bruger mere end 200 signaler til at ranke et website, og vi har kun vist nogle af de vigtigste her, og har kun gået dem en mindre beskrivelse, så igen, skriv dig op til vores kommende bog, og få forklaret flere af de 200 signaler, og få en dybere forklaring af dem der allerede er skrevet her.

 

De her Seo tools bruger vi

Vi anbefaler følgende gode værktøjer til SEO.

Accuranker til ranktracking. Accuranker er dansk, og er ved at blive et af verdens førende software produkter til SEO.

Vi anbefaler Ahrefs til rigtig meget indenfor SEO. Det er et multiværktøj indenfor SEO. Du kan bruge det til content marketing (til at finde emner der trender), du kan bruge det til keyword research og du kan bruge det til teknisk seo, hvor du vil vil finde tekniske fejl på hjemmesiden, som kan influere din SEO negativt. Og det er også særligt brugt til at se dine egne indgående links, og dine konkurrenters indgående links.

Det bedste plugin til WordPress SEO som vi kender hedder Rank Math. I årevis brugte vi Yoast SEO, og vi var altid glade for det. Rank Math kan bare det samme, og mere til. De pro features som du skal betale ekstra for med Yoast SEO, kan du få gratis med Rank Math . For eksempel automatisk redirect af links, når du skifter url.

Der er også begyndt at komme nogle spændende content marketing tools, der er baseret på princippet om reverse engineering. Det vil sige at man finder en median for hvad top 20 i Google på en bestemt søgning har af forskellige SEO parametre. Og så kopierer man kort sagt det.

Nogle af de vigtigste indenfor dette felt hedder: Cora, SeoSurfer og Frase.io – Cora er super kompliceret og Frase.io er det mest simple. I 95% af tilfældene er Frase.io nok. Det er også det vi selv bruger som seo værktøj.

Der findes forskellige chrome Extensions til SEO. Men pt bruger vi dog ikke nogle af dem.

Ahrefs har dog en fin chrome extension, men vi vil hellere arbejde direkte i browseren i deres SaaS version.

Vi anbefaler Screaming Frog som endnu et af vores mange SEO værktøjer til teknisk optimering. Screaming Frog er et af de SEO værktøjer vi bruger til teknisk SEO. Læs mere om det her.

Der findes tusindvis af SEO tools da det er en stor milliardindustri at lægge højt i de organiske søgeresultater. Og vi bruger også flere end dem vi har nævnt her.

Køb vores SEO bog i starten af 2021 og få den komplette liste.

Bing SEO – Det tæller også

Bing, DuckDuckGo, Ecoasia og andre søgemaskiner står for cirka 3-5% af alle søgninger i Danmark per år. Af den årsag så fokuserer vi ikke så meget på Bing SEO, som vi gør på Google SEO. Kort sagt kan det siges at man med Bing, DuckDuckGO kan lave mere gammeldags SEO spam, og stadig blive belønnet for det, hvor at Google vil straffe dig for det.

Vi vil dog ikke anbefale ekstra spam på dit site, for at ranke i Bing, og dermed risikere en straf fra Google.

Så hvis du bare optimerer til Google, så kan du sikkert også få nogle fine placeringer i Bing. Kort sagt skal du ikke bekymre dig så meget om Bing SEO, med mindre at de får markant større markedsandel på søgemarkedet.

Youtube SEO – Verdens næststørste søgemaskine

youtube annoncering marketing seo reklame

Youtube er virkelig en overset søgemaskine. Faktisk er det verdens næststørste søgemaskine (kilde)

Youtube og Bing har dog det tilfælles, at søgemaskinen ikke er ligeså avanceret som Google Search. Det betyder at det er nemmere at optimere + at der er mindre konkurrence. Tools som vi bruger til at hjælpe os med Youtube SEO er Tubebuddy, VidiQ og Tubics.

Kan sociale medier hjælpe med SEO?

Der findes diverse teorier om at links på sociale med kan hjælpe med SEO. Eftersom at disse links er no-follow, så er det ikke derfor at du skal lægge en seo indsats der. Men det er vores erfaring at det at du har profiler på de sociale medier gør at din virksomhed generelt får en højere autoritet i Googles søgeresultater, fordi at det viser at du er en rigtig virksomhed, hvor at folk kan komme i kontakt med dig, netop via disse sociale medier.

Så derfor vil vi anbefale at du opretter, og vedligeholder dine konti der som led i din SEO optimering.

SEO vs Google Ads (det tidligere Adwords)

Man står med den overvejelse om de skal vælge Google Ads (tidl. kaldt Google Adwords). Helt kort kan nævne fordele og ulemper i SEO vs Google Ads.

  • SEO fordele:

Når først arbejdet er udført, er det aldrig spildt arbejde. Du har nu en masse content på dit website som er optimeret. Når /hvis du begynder at ranke på dit indhold, så får du gratis kliks så længe at du ranker. Du kan ranke længe på samme søgeord. Vi har set sites der ranker i flere år, uden at der laves ekstra arbejde på siden. I brancher med høj konkurrence skal du dog konstant optimere på dit site med nyt content, nye links og nye forbedringer af user experience med mere.

Når du optimerer dine SEO landingspages, så optimerer du samtidig for et højere Kvalitetsresultat (Quality Score) i Ads. Dette sker fordi at du giver Ads algoritme mere kvalitetsdata at arbejde med når du har seo-optimeret en side. Det betyder at du får lavere klikpriser i Ads, ved at lave god SEO.

  • SEO ulemper

Det tager lang tid. Dette er uden tvivl den største ulempe ved SEO. I gamle dage kunne få værdien af et link ret hurtigt, indenfor 14 dage. For 10 år siden, cirka, så gik Google selv ud og redigerede i deres algoritme, så at det nu kan tage helt op til 3 måneder før du får et rankingboost af dit nye gode link. Dette gjorde de, uofficielt, for at gøre livet surt for folk der lavede ulovlig spam- linkbuilding.

Vi har haft mange samtaler med klienter der ikke kan forstå at vores arbejde tager så lang tid at vise resultater, og det er helt klart en ulempe, både for os som seo bureau, men også for vores klienter. Men det er en pris vi må betale fordi der findes en masse andre som spammer nettet med seo-spam.

En anden ulempe er at man selv med en masse hårdt arbejde, og en masse tålmodighed stadig ikke ved om man får de resultater man håber på. Husk at det er Google der bestemmer, og selvom vi med vores 17 års erfaring med SEO på højeste professionelle niveau har lavet mange gode cases, så ved vi stadig ikke 100% hvad deres SEO formel præcist indeholder. Dette er en forretningshemmelighed de har.

Vi vil dog gå så langt som at sige at hvis du leverer godt content til nettet, lytter til folk med erfaring og holder dig fra snyd, så er du nået langt

Google Ads fordele

Fordelene ved  betalt annoncering på Google og PPC generelt (Pay Per Click – Betalt annoncering, såsom Facebook annoncering ), at du får resultater med det samme. Du skal ikke arbejde særligt hårdt for det, du skal ikke have tålmodighed, du kan konkurrere på søgeord, som du dybest set ikke har en chance for at konkurrere på med hensyn til SEO.

Betalt annoncerings (PPC) ulemper

Den største ulempe ved betalt annoncering er at så snart du ikke betaler Google mere, så har du ingen synlighed mere. Vi har for eksempel lige haft Corona-krise her i verdenen. Her har mange butikker måtte dreje nøglen om. Det betyder at de ikke har penge til betalt annoncering mere, men hvis de havde lavet SEO sideløbende, eller i stedet for, så havde de stadig kunne få kunder ind i butikken, og dermed meget nemmere starte op igen, eller måske helt undgå en konkurs.

En anden ulempe ved PPC er at det på overfladen ser så nemt og rart ud. Men tag ikke fejl, der er benhård konkurrence der også. Google Ads foregår dybest set på samme måde som en auktion, og hvis du har konkurrenter med dybere lommer end dig, så kan de bare presse dig ud af auktionen, eller gøre det så dyrt at du ikke kan tjene penge på det. Vi har flere gange måtte stoppe kampagner, ligemeget hvor meget vi har prøvet at optimere på dem, simpelthen fordi det ikke var muligt at tjene på Ads kampagnerne.

Der ligger også en del mere optimeringsarbejde bag en succesfuld Google Ads konto, end man lige skulle tro. Der kan man optimere på teksterne i annoncerne, billederne, budstrategier, målgrupper og meget mere.

Altsammen noget der skal harmonere perfekt for at lave den mest profitable PPC kampagne.

Danmarks bedste til SEO?

Hvorfor skal vi snakke om hvem der er Danmarks bedste til SEO? Er det ikke lidt plat?

Jo, hvis det kun var det som det handlede om. Vores pointe i det her afsnit er af vise HVOR meget content betyder i SEO, og at dem som vi betragter som de bedste indenfor SEO i Danmark ikke engang forstår hvad 50% af den her guide går ud på. Men de forstår at levere content.

Derfor er den som jeg påstår er Danmarks bedste til SEO: Martin Thorborg.

martin thorborg

Jeg har en regel der siger at den der er bedst til noget, er den der opnår det ultimative. Og i min verden er Martin Thorborg måske Danmarks bedste til SEO. På trods af at han ikke ved super meget om teknisk SEO (eller måske derfor?) .

I min verden er han den bedste til content marketing i Danmark.

Han var først med Jubii.dk, han var først med store sites for iværksættere, og han var blandt de første med FinTech (med Dinero). Alle steder han har været involveret er kendetegnet en masse content som passer som fod i hose hos målgruppen.

Han var også først med video content. Hvem har ikke set nogle af hans hundredvis af videoer med tips til iværksættere optaget i hans bil ? Den dag i dag er der hundredvis af content marketingfolk der optager i en bil.

Han startede det.

Og vigtigst af alt så har han et naturtalent for at bruge medierne til at genere links og anden omtale til hans projekter. De ting han ikke selv kan finde ud af, hyrer han andre til. Og det sidstnævnte her, er en større bedrift end de fleste forstår, da de prøver at gøre alt selv.

Kort sagt så ranker alle de sites han arbejder med helt i top i Google, selv på de største og de vildeste søgninger.

SEO handler ikke om at kunne snakke om komplicerede tekniske begreber, og lyde supernørdet. Det er en mindre del af SEO.

SEO er marketing. Der skal nogle varer over disken. Der skal laves content som målgruppen og journalister med videre kan lide, og vil linke til, således at du kan komme højt op i Googles SERP (Search Engine Result Pages).

Det er der ikke mange i SEO miljøet Danmark der endnu helt har forstået. Hvis du spørger mig. Der kommer dog heldigvis flere og flere som forstår den SEO “hemmelighed”.

Det er også vores forudsigelse at de forskellige CMS ´er som WordPress, Magento, Prestashop, Umbraco osv får flere og flere plugins og extensions som automatisk løser de tekniske udfordringer ved SEO, og at fremtiden indenfor SEO endnu mere kommer til at tilhøre dem der kan lave god content content marketing. Det mener vi nu altid at den har ( med Martin Thorborg som eksempel), men det bliver endnu mere tydeligt i fremtiden.

Og med de ord slutter vores guide.

Til sidst vil sige at selvom den her guide til SEO “kun” er på 9580 ord, så udkommer vores e-bog om SEO i starten af 2021, og der vil vi forklare endnu mere i dybden om de her emner. Både de tekniske begreber, men endnu vigtigere om content marketing, outreach og så prøver at vi se på hvordan en mand som Martin Thorborg bruger sig selv og sin personlighed til at skabe de bedste resultater online.

Skriv dig op på ventelisten til e-bogen her:

Modtag SEO e-bogen når den udkommer i starten af 2021! Få også rabatter, og gratis premium tools . Klik her

 

Husk at du forpligtiger dig ikke til noget ved at skrive dig op. Vi skriver bare til dig når bogen udgives.

Tilmelding til nyhed om Google Ads e-bog

Få besked når bogen udkommer. Ingen spam eller nyhedsbrev.

Tilmelding til nyhed om ny ordning

Modtag besked om opstart

Hør, helt uforpligtende, hvornår vi starter vores ordning.

Tilmelding til nyhed om SEO bog

Modtag besked om SEO bog i 2021

Gratis guides og nyheder

Vi sender nyhedsbrev ud flere gange per måned
  • 💰 Få rabatter og tilbud
  • ⏱️ Deltag i konkurrencer
  • ➡️ Skræddersyede nyhedsbreve til dit niveau af online marketing