UTM

undraw onboarding o8mv

Lad os dykke dybere ned I UTM tracking

“UTM” er et udtryk man hører forholdsvist ofte indenfor online marketing, og da det også er en vigtig fagterm at vide noget om, så har vi tilføjet den her i vores online marketing ordbog.

UTM eller “Urchin Tracking Module” er tekst eller tal som sætter bag på din url. Det er ikke det samme som at når du optimerer din URL i forhold til SEO.

Det er noget du bruger i forhold til din webanalyse

Når at du optimerer din URL til SEO så tilføjer du de søgeord som at du gerne vil findes på, efter at du har lavet din søgeordsanalyse.

Når at du laver en UTM url, så tænker du ikke på søgeord, men du tænker på hvordan at du bedst kan se på din URL hvilken kampagne den tilhører når du kigger inde i Google Analytics, og du skal analysere på resultaterne af dine kampagner.

Et eksempel på et UTM parameter du kan sætte bag på din URL kan være det her: ” https://booking.onlinemarketingbureauet.dk/?utm_medium=signaturlink&utm_source=amino&utm_campaign=amino%20signatur “

Her kan man se at alt efter “.dk/?” tilhører den UTM streng som at vi har lavet.

  • utm_medium er den kanal som vi har placeret vores link på. Og i det her tilfælde er det et signaturlink på vores Aminoprofil. Her BURDE der have stået noget mere bredt, såsom “forumprofil”, eller andet, da det skal afspejle et bredt medium som at vi skal definere. Men det vigtigste for os er ikke at få det helt rigtig med hensyn til beskrivelserne, men at det bliver nemmere for os at gennemskue, når at vi tjekker op på det i Google Analytics.
  • utm_source er den kanal vi bruger som til at placere vores link. Her kalder vi det for “amino”, og i det her tilfælde har det så det helt rette betegnelse, da “source” er en mere klar definition af mediet.
  • utm_campaign betegner så hvilken kampagne det er at vi kører på vores forum, som er Amino. Hvis havde kørt flere kampagner på Amino kunne vi have beholdt de 2 første utm parametre, men ændrede på det sidste her.

Hvorfor er det vigtigt at få sat UTM op ?

Normalt ville man godt kunne måle trafikken der kommer fra Amino.dk indtil vores site i sektionen der hedder “Refferals” eller “Henvisninger” i Google Analytics. Men der tager den ALLE links og trafik der kommer derfra, og sætter det ind under et. Så hvis vi gerne vil vide PRÆCIST hvilket link der skaber den bedste trafik til vores site, fra Amino, så er det at vi sætter UTM parameter på.

På den måde kan vi lave alle de links vi vil fra Amino, og måle på hvilket af dem der er bedst. Det kan være at signaturlinket fra vores profil i debatten er bedre end det vi har på vores Amino profil, og vi kan også måle på om det CTR (Click Through Rate) bedre at vi skifter teksten omkring vores specifikke link.

Det lyder mere kompliceret end det er, så lad mig opsummere det her, helt simpelt.

Hvad er UTM?

utm

UTM betyder “Urchin Tracking Module”, og er tekst eller tal som at du sætter bag på din url, for bedre at kunne måle på hvordan at din url klarer sig, når du linker fra et andet site.

Google Ads og Facebook og URL tracking

Før i tiden satte man også UTM bag på de urls man lavede i sine Google Ads, og Facebook annonceringskampagner. Det gør man ikke mere, da Google Ads selv set sætter et unikt tracking ID bag på dine kampagne urls. Dem kalder de for “Google Click ID” eller “GCLID“. Facebook har samme slags url click tracking, her hedder det “fbclid“.

De her basale UTM parametre skal du arbejde med

De helt basale UTM parametre vi anbefaler er: Medium, Source og Campaign.

Når at bruger dem så bliver det nemmere for at sortere i om det for eksempel er: Forums (mediums), Sources (såsom Amino.dk) eller Campaign (en specifik kampagne du kører) som virker bedst.

Der findes dog også en del andre parametre du kan vedhæfte dine urls, og husk at formålet altid blot skal være at gøre det nemmere for dig at kunne finde de links der performer bedst for dig i Google Analytics.

Her kan du se en oversigt over UTM parametre som at danske No Zebra har lavet.

utm parametre 1
Her ser du 5 forskellige UTM parametre som at du kan vedhæfte din URL

Sådan ser du dine UTM kampagner i Google Analytics

Her kan du se et screenshot af hvor at du kan finde de data du opsamler EFTER at have opsat dit UTM parameter på dine urls.

utm google analytics

Og her kan du se de forskellige kampagner, og hvordan at de har performet.

utm guide

Det var det for vores guide til UTM´s. Vi håber at du har kunnet bruge det til noget.

Hvis du skal have hjælp til online marketing, så er du velkommen til at kontakte os.