UX

ux user experience

UX – Uddybet

Brugeroplevelsen(UX / User Experience) på din hjemmeside, eller app, er ekstremt vigtigt i forhold til at brugeren nemmest og hurtigst kan finde, og arbejde, med de oplysninger de søger.

Udover at det er en venlig ting at gøre det så rart for din besøgende, så er det noget der vil kunne mærkes på din egen bundlinje, hvis din UX er super god, eller super dårlig.

For eksempel vil man kunne se at konverteringsraten (hvor mange ud af 100 der køber på din hjemmeside eller app) vil stige eller falde kraftigt afhængigt af hvor god en user experience den besøgende har på din hjemmeside.

UX er en blanding af design og funktion. Det handler altså både om at gøre det lækkert at se på, men det handler også om at man kan finde det man skal bruge, nemmest muligt.

UX indenfor online marketing

Når man arbejder med online marketing, og den vej igennem skal hjælpe folk med at tjene flest muligt penge online, så er en af de hurtigste måder man tjene flere penge per besøgende er ved at kigge på UX. Man kan bruge forskellige værktøjer til dette, såsom Hotjar, Microsoft Clarity og mange andre lignende værktøjer.

Med disse værktøjer kan man optage folks besøg. Man kan se om de klikker på de knapper man vil have at de skal klikke på, og man kan se om der er ting på ens hjemmeside som brugerne har problemer med. Når at man får rettet disse fejl, som oftest er nemme og hurtige at rette, så kan man forbedre sin konverteringsrate betydeligt, og dermed tjene markant mere per besøgende.

Lad os se på et eksempel.

ui interface
  • Du sælger sko online
  • Folk har svært ved at finde lige præcis de sko de søger efter på din hjemmeside, og dit design og tekst er også lidt amatøragtige
  • Dette opdager du fordi du prøver at teste nyt design, layout og nye tekster
  • Så tester du de nye ting du har lavet på hjemmesiden
  • Og pludselig begynder at du sælge sko til 3 ud af hundrede besøgende, i stedet for kun 1 ud af hundrede besøgende som du havde før

Stillet op i punktform som det er her, ser det jo simpelt og nemt ud, men at forbedre sit UX kan både være en ret simpel proces, men også en meget kompliceret proces. Det afhænger af de mål du har.

Hvis du har en hjemmeside der ikke er optimeret særligt meget på med hensyn til design, layout og kommunikation, så kan du hente rigtigt meget ved bare at lave nogle få simple ændringer.

Men hvis du har en hjemmeside der er blevet meget optimeret i forvejen, og du prøver at “hente de sidste procent”, så er det en langt mere kompliceret opgave. Fordi så skal du ind og se på din målgruppe, personaer, det marked du er i, dit budget til at løse opgaven og en masse andre ting der spiller ind i forhold til at lave et salg. Den her danske guide viser meget fint nogle af de udfordringer du kan møde hvis du skal have lavet mere kompliceret UX arbejde (se den her).

UX er en vigtig del af den disciplin indenfor online marketing som hedder “konverteringsoptimering”. Du kan læse mere om konverteringsoptimering i vores egen guide som er her.

UX er også en vigtig del af hvordan at folk opfatter dit brand, og er derfor også noget man arbejder med indenfor branding.

Hvad er UX?

UX er en forkortelse for “User Experience”, på dansk “Brugeroplevelse”. Det er noget man som webudvikler, og online marketing specialist, arbejder med når man skal sørge for at brugerens oplevelse på ens hjemmeside bliver så god som muligt.

Hvad er UX Design?

UX er den samlede brugeroplevese en bruger har på din hjemmeside. UX design handler om få placeret billeder, knapper og andre elementer på din hjemmeside så godt at det gør det nemmest muligt for brugeren at finde det brugeren har brug for at finde.