Duplicate content – i forhold til SEO

Duplicate content – Hvad er det?

En kæde er ikke stærkere end sit svageste led

For at forstå ideen med Canonical links og canonical URLs skal vi faktisk helt tilbage til 2009 hvor Google, Yahoo og Microsoft blev enige om at der – for at hjælpe webmastere og naturligvis dem selv – at prøve at undgå duplicate indekserede sider, på flere domæner – eller samme domæne.

Det kan være et problem af flere forskellige årsager, en webshop kan meget vel have forskellige URLs der viser det samme produkt, eksempelvis ved farve variationer – men hvor teksten er fuldstændig den samme.

Der er det simpelthen en fordel for ejeren af hjemmesiden at kunne angive hvilken side der egentlig er den side man ønsker indekseret i søgemaskinerne, for oftest så vil søgemaskiner alligevel kun vise en af dem frem, og da robotter sjældent gætter rigtigt – vil det være godt dumt at lade dem selv finde ud af hvad der er den rigtige. Som bekendt er en kæde ikke stærkere end sit svageste led – og det er et meget svagt led når man ikke selv styrer hvordan de besøgende kommer ind og ser din hjemmeside.

Igen en meget vigtig detalje når det kommer til SEO.

Det er desuden rigtigt simpelt at lave det – der skal bare i headeren af hver sideslægges noget lignende dette derind i:

Den ovenstående linje, forhindrer at søgemaskinerne indekserer f.eks. https://onlinemarketingbureauet.dk eller https://www.onlinemarketingbureauet.dk – og så skal det måske lige siges, at det er kun de helt store søgemaskiner (som alligevel er dem der bringer dig trafik via din søgemaskineoptimering) som kan være dem der adlyder denne “ordre”.

Adlyder er nok meget at sige, for du fortæller egentlig søgemaskinerne, at du FORETRÆKKER at de indekserer denne URL, men som i de fleste tilfælde med eksempelvis Google, så kan de godt override denne anmodning og vise en anden side hvis de mener det er mest rigtigt. Ajourfør Matt Cutts – Learn about the Canonical Link Element in 5 minutes

En canonical tag som denne, vil altså bede søgemaskinerne om at indeksere https://www.jimihove.dk/ istedet for eksempelvis https://www.jimihove.dk/index.php?farven=gul og https://www.onlinemarketingbureauet.dk/index.php?farven=blå og https://www.onlinemarketingbureauet.dk/?farven=gul

Hvorfor er det overhovedet nødvendigt med Canonical URLs?

Duplicate content er som tvillinger, samme indhold men forskellige identiteter. Mange – får duplicate content – uden de overhovedet er klar over det. For hvis din side svarer på både med og uden www og måske endda med andre ting foran selve domænenavnet – så kan og vil du muligvis også have duplicate content, lidt som tvillinger – samme indhold, men forskellig identitet.

Et domæne som f.eks. modified.dk giver jo faktisk mulighed for at have to forskellige sider på henholdsvis https://jimihove.dk og https://www.jimihove.dk – og mange flere hvis man har slået “wildcard” domains til – så man kan skrive eksempelvis https://hemmelig.onlinemarketingbureauet.dk/ osv.

Derudover kan man også have forskelligt indhold på forskellige porte – eksempelvis over http og https forbindelser.

Så for lige at lave et lille overblik, kan man på de mest populære versioner af domæne setups.

https://www.onlinemarketingbureauet.dk og https://onlinemarketingbureauet.dk og https://www.onlinemarketingbureauet.dk og https://onlinemarketingbureauet.dk

Hvert enkelt af disse nævnte sider kan jo faktisk indeholde hvert sit indhold, men hvad værre er – de kan også indeholde de samme sider.

Duplicate content – i forhold til SEO

Det vil sige, at disse eksempel sider kan også være den samme:

  • https://www.onlinemarketingbureauet.dk/side-om-canonical-urls.html
  • https://onlinemarketingbureauet.dk/side-om-canonical-urls.html
  • https://www.onlinemarketingbureauet.dk/side-om-canonical-urls.html
  • https://onlinemarketingbureauet.dk/side-om-canonical-urls.html

Problemet er så bare, at hvis du har det samme indhold på alle fire sider, vil du komme til at lide af duplicate content på mindst tre af de fire sider, og muligvis vil alle fire sider blive rangeret væsentlig lavere i søgemaskinerne for at de ikke kan finde ud af hvilken side der egentlig er den rigtige og vigtigste.

Har du brug for hjælp med Duplicate content – så står vi som seo bureau naturligvis til rådighed.

duplicate content seo

Kilder:

Du kan læse mere om duplicate content indenfor SEO her :

https://support.google.com/webmasters/answer/66359?hl=da

https://support.google.com/webmasters/answer/139066

https://moz.com/learn/seo/duplicate-content