Avisernes autoritet er vigtig i en svær tid

Autoritet er et pejlemærke

Coronakrisen har skabt endnu et potentielt dødspunch for den lokale avis: nemlig manglende indtægter fra de lokale erhvervsdrivende.

De seneste 15 år har i de i forvejen kæmpet med at miste læsere til Googles søgeresultater (som enhver kan skaffe sig adgang til og dominere ved hjælp af ulovlige metoder. Men mere om det senere), og de mister også læsere til fake news.

Dette betyder at der har været kronede dage for folk der har lovet guld og grønne skove på nettet, men knap så gode dage for verificerede historier fra uddannede journalister med speciale i de historier de skriver om. Vi har brug for denne autoritet som et pejlemærke, igen.

Men det er gratis nyheder..

Det kan godt være at de nyheder som folk så læser på forskellige blogs, og diverse nyhedsmedier på nettet ikke altid er skrevet af de største eksperter, men de er da gratis. Og gratis er godt ikke?

Hvis man vurderer gratis nyheder til at være bedre nyheder, end verificerede nyheder skrevet af uddannede mennesker, som har ekspertise på netop deres område, og som researcher og tester på alle de potentielle nyheder de får ind i deres mailbakke hver dag, så har man et meget lavt niveau af sikkerhedstjek i forhold til hvilken information man slipper ind i sin hjerne, og dermed lader sit liv navigere af.

Fordi vi er hvad vi læser. Vi bliver til det vi læser. Fordi at det vi læser bliver til det vi tænker, som bliver til det vi gør og til sidst bliver til vores skæbner.

Så derfor skal vi huske at læse varedeklarationen på vores nyheder. Vi skal være sikre på at vores nyheder ikke indeholder ulovlige tilsætningsstoffer.

Og det gør historierne i Googles søgeresultater, og til dels også i Facebooks feed, hvor mange virale historier senere viser sig at være fake.

Jeg ved det, fordi jeg har selv været med til at lave masser af disse løgnehistorier. Og Google belønnede mig for det, ved at sætte mig højt op i deres søgeresultater, og sørgede derfor for at jeg kunne tjene penge.

Mine løgnehistorier bestod i at jeg lavede såkaldte “spamblogs” også kaldet PBN’s (personal blog networks).  Klik her og du kan læse mere om det emne.

Disse spamblogs havde ét formål, og det var at lave links til mine egne sider, og til mine kunders. Des flere links, des bedre begyndte vores sider at ranke i Google. Antal og kvalitet af links er stadig den dag i den vigtigste faktor i forhold til at få en fornem plads i Googles søgeresultater.

Det vil sige at du kan købe links hos SEO-bureauer, og komme helt til tops i Google. Og da Googles algoritme ikke er klog nok til at gennemskue om et link er købt, så kan du altså købe dig til eksponering indenfor for super vigtige områder når folk laver videnssøgning i Google .

Det kan du ikke hos aviserne.

Her skal du igennem en kritisk journalist, som ikke modtager bestikkelse og som undersøger tingene meget mere grundigt end Googles algoritme er i stand til, hvis du vil have en historie ud til masserne.

byde på konkurrents søgeord

Google tager også på turne med dem der sælger links

Ja, du læste rigtigt. Google tager på turne i det danske erhvervsliv med masser af disse SEO-bureauer som sælger ulovlige links, og rådgiver danske virksomheder i hvordan de skal lave online marketing.

Google ved sandsynligvis godt at de en større del af de bureauer de tager med på turne laver ulovligheder i følge danske markedsføringslov. Men problemet for Google er at de samme Google Ads bureauer også er dem der køber Google Ads annoncer hos Google for mange milliarder per år. Så de har ikke råd til at skære hånden af dem.

Tværtimod så får disse online marketing bureauer en særligt god plads i spotlightet, når de skal promoveres som værende gode leverandører af online marketing overfor dansk erhvervsliv.

Så dette er hemmeligheden bag mange af dine søgeresultater. De er betalte af virksomheder som bryder dansk lovgivning, og som på ingen måder bliver straffet af Google, tværtimod så kommer med på turne med “Google Succes Online” (du har sikkert mødt dem i din lokale by)

Hvis du tror det er humbug det jeg skriver, så tjek på Google Succes Onlines egen hjemmeside, se den liste over eksperter de har, besøg dernæst disse eksperters hjemmesider, og du vil se at størstedelen af dem sælger ulovlige links. Helt åbent og frit. Og hvorfor ikke? De tjener millioner hvert år på det, og Google gør intet.

Det går dog udover de online marketing bureauer som ikke gider bryde loven, det går udover de danske erhvervdrivende som ikke gider betale for links for at blive set i Google, og det går udover de danske lokalaviser som ellers kunne have modtaget disse penge fra det danske erhvervsliv.

Og det ville jeg egentlig hellere have set, da jeg af egen erfaring ved at en journalist er en markant bedre faktor til at vurdere en histories rigtighed, end et simpelt computerprogram, og en virksomhed som Google og Facebook der selv tjener penge på fake news.

Så derfor har jeg skrevet det her indlæg.

Jeg har tidligere modtaget trusler for at skrive sådanne her historier, og jeg ved også godt at jeg bevæger mig på kanten af sagsøgning fra Google og andre, men jeg har flere jurister der har gennemgået mine postulater, og som har godkendt disse udsagn, og det er også derfor at jeg flere gange før har været brugt i pressen som kilde til den her slags historier (se referenceliste over mine pressemedvirkender her)

Jeg har ikke et eneste købt link der peger mod min side, men jeg leverer historier som kan verificeres, og på den måde er jeg med til at skabe et trygt samfund, hvor at folk bliver det de læser. Sande.

Så støt de lokale aviser i kampen mod betalte informationer online, og støt dig selv ved at læse informationer der er blevet testet.

Du bliver glad for det i længden.