Guide til at spotte vildledende markedsføring

Markedsføring der lyver

Denne her guide fokuserer på en udbredt gren af vildledende markedsføring som handler om at man markedsfører et tilbud på en måde, der kunne give forbrugerne indtryk af, at tilbuddet var mere fordelagtigt, end det var.

Du kender det sikkert.

Du får et særdeles godt tilbud. Kæmpe rabat. Alle elsker en stor rabat, og tilfældigvis har du lyst til at købe noget i dag. Så rabatten er lige præcis det der får dig til at foretaget købet.

Nu er du glad.

Og det er det marketing bureau der har lavet kampagnen sammen med firmaet de arbejder for også.

Fordi de snød dig med såkaldt “vildledende markedsføring” som fik dig til at købe produktet med rabatten.

Jeg ser den her slags vildledende markedsføring rigtig ofte. Selvfølgelig er mine øjne mere åbne for det end hos de danskere som ikke arbejdere med markedsføring.

Og så bliver jeg bare så træt af det nogle gange at det decideret ødelægger mit humør, fordi jeg synes ikke at vi i marketing behøver snyde for at kunne sælge.

Er vi så bedre end kriminelle hvis vi gør det ? Nej faktisk ikke. Og der er faldet mange domme for vildledende markedsføring i årenes løb. Her kan du læse om engang Bilka blev politianmeldt for det.

Jeg har også selv skrevet det om, og hjulpet danske aviser med at gennemskue hvad der foregår.

På den måde har jeg sammen med disse aviser nået ud til en bredere del af befolkningen, således at de kan blive oplyst om hvad vildledende markedsføring er, og hvordan det fungerer.

  • Det har jeg i samarbejde med journalist Eva Holtegaard Kessler fra Politiken, som du kan se i artiklen her: https://politiken.dk/rejser/art7293915/Hotels.com-reklamerer-med-opskruede-f%C3%B8rpriser
  • Sebastian Døssing Spangtoft fra BT har også været så venlig at hjælpe med at få bragt historien videre. Det kan se læse mere om her: https://www.bt.dk/forbrug/hotels.com-i-modvind-kritiseres-for-at-reklamere-med-falske-rabatter

Jeg fik rigtigt mange positive tilkendegivelser fra folk der har brugt Hotels.com som siger det samme, og at det altid har genereret dem. Jeg fik også mange gode henvendelser fra hotelejere, som skrev at de ikke selv kunne administrere deres listings hos hotels.com, og at det derfor var dem der måtte tage skraldet, når gæsterne mødte op på hotellet og brokkede sig over disse falske priser.

Hotels.com stoppede med det, efter at vi bragte historien

Først vil jeg lige vise dig med noget forklaring, og nogle screenshots, hvad det egentlig var at hotels.com gjorde.

Her er først et par screenshot fra hotels.com hvor jeg har søgt efter en overnatning i København. 1 enkelt nat til 1 person.

hotels.com priser

Det eksempel du ser her viser en pris der viser en kæmpe rabat. Fra 2516,- kr per overnatning sat ned til 396,- kr

Det lyder da fantastisk ikke, og øger virkelig din trang til at bestille her.

Når man så klikker sig ind på dettef fantastiske tilbud (fordi sådan et tilbud klikker man da på ikke?), så kan man se at det gælder for en overnatning i en sovesal.

Tror du selv på at det nogensinde har kostet 2516,- kr for 2 overnatninger i en køjeseng i en sovesal med 6 andre fremmede mennesker? Eller har de pumpet prisen kunstigt op, for at kunne reklamere med en fantastisk prisnedsættelse ?

falske priser

Her er endnu et eksempel.

vildledende markedsføring

Jeg fandt mindst 5 forskellige hoteller der reklamerede med en førpris på omkring 1.500-1.600,- kr for en overnatning på en sovesal med 8-12 personer, som nu er ”sat ned” til 250,- kroner per overnatning.

Men hotels.com er stoppet med det nu

Fantastisk.

Jeg er selv glad for ikke at se på de vildledende tilbud mere. Og jeg er glad for at andre ikke bliver snydt af dem mere. Det kan betale sig at sige fra.

Men så gik der 2 uger. Og så fik jeg en mail med et tilbud fra hotels.com

Fordi nu var der kommet en ny vinkel på sagen, da de nu fortsætter, bare med nye tricks, også efter at Forbrugerombudsmanden havde blandet sig i sagen.

Her får du part 2 i den her historie om Hotels.com.

Her har jeg fået en marketingmail fra dem om at priserne stiger denne gang.

Sidst var det store prisfald.

Nu er det urealistisk store prisstigninger.

At de skriver det med at priserne stiger, er for at psykologisk at lægge pres for at du skal købe NU inden at prisen også stiger på de andre hoteller.

Her påstår de at prisen er steget fra 903,-. Kr for 4 overnatninger på eget værelse, inde midt i KBH, til 3660,- kr for 4 overnatninger.

det nye trick

Igen, hvis man tror at en overnatning med eget værelse, ikke en sovesal som før, midt inde i KBH på Nørrebro på et pænere hotel, nogensinde har kostet 225,- kr per overnatning, er man naiv.

Men det påstår de i det her nye tilbud.

Begge de her 2 sager er en del af begrebet ”blackhat growth hacking”, som er en alt for stor del af dansk online marketing. Det handler om at man spiller på nogle psykologiske mekanismer i mennesket.

En af de mekanismer kender de fleste nok til, nemlig : FOMO (Fear of Missing Out)

Fear of missing out er det som den sidste af mine 2 eksempler spiller på. Bemærk at der i annoncen står:” Reserver hurtigst muligt da priserne ofte stiger des tættere på afrejsedatoen du kommer” .

Dette er rendyrket FOMO marketing.

For det første så bestiller jeg ofte hotelophold, da jeg hjælper virksomheder i hele landet med online marketing, og ejeg tror aldrig jeg har oplevet at priserne stiger des tættere man kommer på afrejsedatoen, tværtimod. Man løber risikoen ved ikke at kunne få et værelse på det hotel man gerne vil, men prisen stiger meget sjældent. Tværtimod.

Desuden så bruger de det samme trick som i eksempel 1, bare med omvendt fortegn.

Først satte de en urealistisk høj pris for at kunne lade som om de gav kæmpe rabatter.

Sidst satte de urealistisk lav pris for at kunne lade som om at “du virkelig skal bestille nu, da priser kan stige helt vildt, hvis du ikke gør det”

Det skal siges at jeg har ikke har modtaget nogle lignende mails fra hotels.com de sidste 4-5 måneder. Så mit gæt er at deres marketingafdeling nu fuldstændig er stoppet med det. Og tak for det.

Mit mål med indlægget her er heller ikke at hænge hotels.com ud, fordi mange virksomheder laver den her form for vildlende markedsføring.

Mit mål var at give en guide til hvordan du bedre kan gennemskue den her form for markedsføring, at du siger fra overfor det, og at du godt kan kontakte for eksempel journalister når du har en god historie.

Hvis du har nogle spørgsmål til emnet er du velkommen til at stille dem i kommentarfeltet her nedenunder.