SEO bureau og inhouse samarbejdet. Hvad vi har lært

18 års erfaring med SEO bureau og inhouse samarbejde

I artiklen her vil jeg fortælle om de fejl vi selv har lavet som SEO i vores samarbejde med inhouse marketingmedarbejdere.

Jeg kunne også tilføje de fejl jeg synes dem der var inhouse lavede, og det gør jeg i et andet indlæg. Ikke for at hænge nogen ud, men så at man kan lave bedre samarbejder fremover.

Men først starter vi med at se indad, og vil her uddybe de 3 største fejl vi har lavet som SEO bureau.

Manglende forståelse for andet end én selv

Vi ønsker som SEO bureau primært at lave god SEO succes for vores kunder. Så er de glade, og måske de anbefaler os til andre. Men man kan i sin iver efter at lave sin SEO perfekt glemme at der findes andre kanaler hvor at ens kunde også tjener penge.

Lad os se på dem.

  • Konverteringsoptimering

Det her er en klassisk konflikt mellem SEO bureau og inhouse marketing. Før i tiden var SEO meget spammet. Mange SEO tekster, med rigtigt mange søgeord.

Det er heldigvis ikke så voldsomt mere.

Men det kræver stadig noget tekst med nogle søgeord i.

Og hvis man for eksempel har en webshop, så vil man som SEO bureau på kategorisiderne gerne have teksterne “above the fold”, da de tæller mere i henhold til SEO værdi deroppe (læs mere om det emne her)

Men det betyder også at de produkter der på den kategoriside bliver skubbet ned på siden = lavere konvertering.

Et andet område hvor at konverteringen kan falde, er hvis der igen kommer for meget fokus på SEO teksterne.

Det kan skade det design som en sikkert meget god webdesigner har lavet, og som virksomheden har betalt mange tusinde kroner for at få lavet. Det kan skade opfattelsen af ens brand og gøre det “utrygt”, og “discountagtigt”.

Lad os se nærmere på det.

  • Design /branding

Det her er klart nr. 1 af de områder hvor der er udfordringer i vores samarbejde med de virksomheder vi har samarbejdet med. Vi bruger en del tid på at forklare en CMO eller marketing manager hvorfor der stadig kræves et vidst antal søgeord i en tekst.

Den helt korte forklaring er at hvis Google læser en landingsside, så kan de ikke gætte hvad du gerne vil ranke på hvis dit søgeord kun står der 3 gange, og et andet ord står der 5 gange.

Giver det mening ?

En anden udfordring her er at hvis top 10 i Google på en søgning har 2000 ord i gennemsnit i deres artikler, så er det fordi at brugerne gerne vil læse de 2000 ord. De kom ikke for det flotte design, men for den viden der er i teksten.

Du skal ikke skrive 2000 ord eller mere så. Men det skal være en længere tekst, gerne over 1500 ord. Du kan også lave teksten for lang. Det ønsker brugeren heller ikke.

Få lavet en content-konkurrentanalyse og få mere indblik i hvad folk gerne vil læse om X søgeord.

Nogle søgeord kræver kun 200 ord, andre 2000 ord. Vores fælles opgave er at finde ud af hvor meget content brugeren ønsker.

  • Google Ads og anden PPC

Hvis man er vant til betalt trafik (PPC) til sin side, så har det flotte design, med færre tekster hjulpet din konverteringsrate. Og det kan være svært at finde den mellemvej mellem PPC og SEO i sit landingpage design.

En løsning kan være at have separate landingpages for PPC, som man eventuelt kan vælge ikke at indeksere ved at implementere et noindex tag.

Men det er faktisk muligt at finde en god mellemvej som både tager højde for design, brand og SEO. Men det kræver at bureau og CMO sammen må give lidt afkald på deres egne præferencer.

En sidste ting her er at en godt SEO optimeret landingpage faktisk er med til at hæve kvalitetsresultatet (Quality Score) i din Google Ads kampagne, da det er nemmere for Google Ads crawlers at vurdere om den landingpage du sender din betalte trafik hen i mod er relevant i forhold til det søgeord du betaler for.

Der er flere andre udfordringer i samarbejdet mellem bureau og CMO. Her har jeg valgt 3 som vi ofte er stødt på.