ChatGPT og marketing, er det overvurderet og farligt?

ChatGPT og marketing – Det er bare ikke klar endnu

I marketingmiljøet har der været en sand tsunami af indlæg, særligt på Linkedin , om ChatGPT og hvor vildt det er, og hvor meget hele vores verden nu bliver forandret.

Vi mister alle vores job, og mennesket kan umuligt leve op til den form for intelligens, er undertonen.

Men er det nu så vildt? Læs med mens jeg kigger på min vurdering af ChatGPT og dets indflydelse på marketing.

Først ser vi på annoncetekster til PPC (Google Ads og Facebook annoncering)

De her eksempler er den slags jeg ser gå igen og igen, som det som folk vurderer som værende “mindblowing tekster”

De forslag til headlines og brødtekst jeg ser her, og som andre har “kreeret” som eksempler på hvor fantastisk ChatGPT er, er udenfor forståelse for en virksomheds brand, deres : positionering i markedet, tone of voice og mange andre marketingingredienser som bruges af professionelle indenfor markedsføring.

De her tekster ovenover er bunden af hvad angår kreativitet og forståelse for markedsføring.

Men måske er det derfor folk gerne vil hype det så meget ? Det minder om deres eget niveau?

Hvor meget tid sparer man så?

Hvis jeg satte et stopur til at teste hvor lang tid det ville tage en for marketingansat uden forståelse for de ingredienser jeg lige nævnte, og den tid det tager at taste de her ting ind i ChatGPT, kopiere det og indsætte det i Facebook Business, Google Ads eller hvor det nu skulle hen, er vel stort set den samme tid, som det tager dem selv at komme op med de her “geniale” headlines.

Faktisk tror jeg et menneske der sad og tastede de her middelmådige tekster direkte ind i Facebook Business, Google Ads kunne gøre det marginalt hurtigere end først at skulle køre det igennem ChatGPT.

Dog er PPC nok dem der rammes hårdest

PPC annoncetekster er muligvis dem der rammes hårdest, da Googles algoritme her vel nærmest er ligeglad med hvem der har skrevet. så længe de i øvrigt overholder de retningslinjer der er.

Det vil sige at man i det mindste har mindre brug for at være opmærksom på at bryde rettigheder ved at bruge scrapet tekst til sine annoncer (husk at ChatGPT fungerer ved at tage tekst andre steder fra, og sammensætte det på en ny måde. Det bryder en masse ophavsrettigheder. Den del af det kommer vi til senere)

ChatGPT kan på den korte bane skabe problemer for folk der kværner tekster ud i hobetal, som en slags venstrehåndsarbejde, da det lige præcis er det som ChatGPT kan lige nu. Altså dem der kalder sig tekstforfattere, og laver headlines a la dem vi lige har set eksempler på.

Det åbner døre op for den gode tekstforfatter

Lige nu har du som kreativ, erfaren tekstforfatter virkelig en mulighed for at positionere dig i markedet overfor andre tekstforfattere, hvis du har et dybt menneskeligt kendskab, og kan få det ned på skrift.

Den slags tekstforfattere sidder normalt i forvejen på store bureauer, da man altid i en klassiske markedsføring har vidst at denne form for kommunikation var den der performede bedst. Så de vil bare blive endnu mere efterspurgte nu, og dem der lavede venstrehåndsarbejde indenfor tekstforfatning kan godt begynde at se om der er andre opgaver de kan løse. Dog tager det nok 1 år eller 2 før det er gået op for de fleste erhvervsdrivende at de ikke behøver betale det de plejede for sub-standard annoncetekster, og at ChatGPT kan lave dem for dem.

Det vi anbefaler et at bruge de her tools som inspiration, og så tilføje dit eget personlige kendskab til målgruppen, eller få et marketingbureau til at hjælpe dig med at tilføje dit brand-dna, forståelsen for jeres position i markedet, jeres purpose og jeres kernefortælling (de her ting er tæt forbundet, men ikke det samme). For alt det har jeg ikke set tegn på at ChatGPT kan.

ChatGPT og SEO

seo bureau københavn aarhus

Her er det en helt anden sag, da Googles Ai går meget op i at det indhold der i deres søgeresulater er diverst, ikke er kopieret fra andre og nemmere kan optrevles af deres crawlere.

Google er åbenbart selv blevet taget lidt på sengen hvad angår ChatGPT, og derfor selvsagt ikke deres helt egen mening omkring det endnu, eller fået det indbygget i deres algoritme at de skal optrevle den slags content.

Indtil videre har John Mueller været ude og sige at det er okay at lade sig inspirere af det content som ChatGPT kan komme med, og bygge videre på det selv med sit eget content.

Min egen personlige holdning igen er at ChatGPT på nuværende tidspunkt er så ringe at du IKKE skal lade dig inspirere. Du skal i hvert fald passe meget på med det.

Her er nogle eksempler på hvor ChatGPT tager helt fejl.

Her et fra SEO-verdenen som vi jo selv arbejder med.

Her beder vi den om råd til at få links fra “autoritative hjemmesider”. Noget af det absolut bedste du kan få til din hjemmeside. Jeg synes det siger sig selv, men”autoritative hjemmesider” er hjemmesider som har en meget høj position indenfor det felt man selv arbejder indenfor. Hvis man for eksempel arbejder som advokat, og vil ranke højt på “advokat københavn”, så kan et link fra “Advokatforeningen”, eller fra en stor avis der skriver om dig som værende en “ekspert advokat” være links fra “autoritative hjemmesider”.

Men ChatGPT’s version af hvad en “autoritative hjemmeside” er er linkkataloger, links fra profiler på diverse forums du skriver på, og andet der virkede indenfor SEO for 15 år siden, men som slet ikke virker mere, og som under ingen omstændigheder er “autoritative hjemmesider”

Vigtig rettelse: Jeg fik ovenstående resultat da jeg testede ChatGPT nogle dage før jeg skrev det her indlæg. Jeg fik desværre ikke taget noget screenshot, og når jeg spørger ChatGPT nu om “hvordan man får links fra “autoritative hjemmesider”, så svarer den alt det jeg selv ville svare.

Så her har den altså ændret mening/fakta. Og det er jo bare godt. Men det skal bare stadig ikke fjerne fokus fra at det slet ikke er et tool du skal bruge til særlig meget. Af alle de årsager jeg bringer i indlægget her.

Og hvad med det her?

Hvad med variationen af de kilder du søger viden fra? Går du bare et sted hen, hos ChatGPT, og får alle dine svar der ? Her kan søgemaskiner en masse, de kan give dig valgmuligheder. Søgemaskiner viser resultater fra personer, organisationer og virksomheder du ved hvem.

Ved du hvem der står bag ChatGPT? Og er du helt sikker på den viden der kommer derfra ikke er styret af hackere, fake news, diktatorer ?

Andre eksempler på fails fra ChatGPT

Her er nogle eksempler jeg har fundet ved hurtigt lige at google “fails from chatgpt”. Lad mig sige det sådan : der er MANGE. Jeg har valgt nogle få ud.

Her er fra Peter Schjødt fra en post på Linkedin

Her er nogle flere.

Opsummering

I OMBU ApS arbejder vi med online marketing. Vi er ikke bange for den teknologiske udvikling. Vi elsker den, og vi er altid på forkant med ny tech. Også her. Det her indlæg er et af de største nyere indlæg om ChatGPT indenfor marketing, som går i dybden med det.

Men ChatGPT er bare ikke klar endnu. Måske det bliver det når ChatGPT 4 snart bliver launchet. Jeg ved det ikke.

Men den kritiske tænkning vi har som mennesker er EKSTREM vigtig. Vi kan se det på den måde fake news bliver delt, hvordan det kan lave forsøg på statskup i USA, hvordan viden (og særligt mangel på viden) undetrykker befolkninger og holde dem hen i uvidenhed.

Vi har simpelthen ikke brug for som samfund at skulle finde alle svar i livet på ved hjælp af et stykke software som tydeligvist ikke virker, endnu.

Så DERFOR er det her indlæg lidt hårdt i tonen. Særligt da jeg ser andre marketinginfluencere i Dk anbefale at man skifter alle sine tekster ud på sin hjemmeside med ChatGPT tekster, og man dernæst ville ranke nr 1 i Google.

Ja det er sandt. Det så jeg en stifter af et SEO bureau i København skrive på Linkedin.

De har 25 ansatte, og han har 20 års anciennitet i branchen. ( Det skal siges at hans gode ven er ved at lancere endnu et Ai-tekst : SaaS produkt, så han har aktier i at få omdelt historien om hvor vanvittigt gode Ai tekster er). Trist.

Tænk selv, eller nogle andre vil tænke for dig.