Vi opgiver ikke vores kunder. Tak

Artikel fra Markedsforing.dk

En artikel den 18 oktober 2018 på markedsforing.dk handler om, at der findes flere og flere online marketing bureauer der specialiserer sig indenfor for eksempel SEO og Facebook annoncering (som er de 2 eksempler der nævnes i artiklen, som kan læses her)

I artiklen nævnes at online marketing bureauer der har alle specialerne inhouse, af en eller anden grund nemmere skulle opgive at få succes på en bestemt kanal. Hvor imod at de specialiserede bureauer er tvunget til at få succes på den kanal, da det er alt hvad de laver.

Citat fra artiklen:

markedsføring dk

Det er denne argumentation jeg vil anfægte i følgende blogindlæg

Et simpelt spørgsmål man kan stille sig er: Hvorfor skulle vi, der arbejder med alle online kanalerne, give nemmere op overfor vores kunder? Har vi ikke et ry at miste? Har vi ikke en anstændighed i forhold til kunden?

Hvis vi sidder med en seo klient, og har lavet en marketingplan for at opnå X mål, skulle vi så bare opgive fordi vi møder lidt modstand, og så skifte til Facebook annoncering i stedet?

Jeg forstår ikke hvor den viden er hentet fra, som kan antyde at det er sådan vi arbejder?

Mange af de store online marketing bureauer tiltrækker netop de bedste specialister, fordi det der kendetegner en god online marketing specialist i år 2018 og frem, er at de har en forståelse for at brugeradfærd er forskellige fra kanal til kanal, og at de derfor kan få inhouse sparring på bureauet, fra specialister på andre kanaler der har arbejdet i samme kundesegment.

Hvis man kun sidder med en kanal, så kender man adfærden der, men i en tid hvor cross device adfærd er alfa og omega, er det så nok kun at kende en kanal?

Nogle gange er det bedst at give op

En helt anden vinkel på emnet er at nogle gange er det simpelthen bedst at give op på en kanal. Indrømme at man tog fejl af kanalvalget i den indledende markedsanalyse, og skyde sagen videre i bureauet. Det er god kundeservice. I stedet for stædigt at holde fast i en kanal, hvor segmentet bare ikke er købemodent til ens produkt.

Hvis man holder sådan en case inhouse, er det nemmere at videregive informationer til specialisterne på de andre kanaler, så de ikke skal stå på bar bund når de modtager den nye udfordring.

kanalvalg

Men er det ikke muligt at lave succes på hvilken som helst kanal, hvis bare man er specialist nok?

At tro at man er så stærk at man kan lave god ROI på hvilken som helst kanal, med hvilket som helst produkt i hvilket som helst segment, er enten en overvurdering af egne evner eller en undervurdering af marketing generelt.

Jeg har i hvert fald aldrig hørt om en reklameperson der lavede succes hver evig eneste gang.

Det der oftest går galt er

Budgetplanlægningen i opstart af en kampagne.

Det nævner jeg fordi at vi alle ved at kampagnebudgettet er den største faktor for en succesfuld kampagne, uanset specialistniveau.

Det vil sige at du ikke kan garantere nogen som helst kunder på nogen som helst kanal, succes, uden at have budgetanalyse indover.

Disse budgetanalyser laves også på kanalniveau.

Altså vil en budgetanalyse, hvor målet er X ROI, være forskellig på en kanal som Google Ads vs SEO, eller Facebook annoncering.

Det vil sige at du ikke kan give kunden den bedste mulighed for ROI, ved kun at lave budgetanalyse på den kanal, som du er specialist på.

Online marketing går hurtigt. Er din kanal her om 1 år?

Vi ved alle hvor hurtigt det går på nettet. Nye sociale medier, nye algoritmer og ny kunstig intelligens der udvikler sig i rasende tempo.

Med den viden, er det så godt at specialisere sig på en bestemt kanal? Udelukker man ikke muligheden for at kunne skifte kurs, hvis det er det bedste for kunden?

Det synes jeg.

En sidste ting

Det nævnes i artiklen at de specialiserede bureauer vil holde fast i en kunde, selv hvis det ser ud som om at casen ikke kan løses.

Så mit sidste spørgsmål er igen: Er det virkelig bedst?

Og er det helt sikkert, at de andre online marketing bureauer der har samlet mange kanalers ekspertise inhouse, bare giver op og smider casen hen til en anden?

Ikke ud fra de erfaringer jeg har med branchen.

Jeg kender de bureauer der nævnes i artiklen. Jeg har stor faglig respekt for dem, og abonnerer oven i købet på en af dems nyhedsbrev, fordi jeg ved deres specialistviden er høj.

Men derfor fik jeg alligevel lyst til at bringe en ny vinkel til debatten.