Dofollow

dofollow nofollow
Dofollow eller nofollow ? Find ud af hvad det betyder her.

Lær hvordan at du bruger dofollow tags

At sætte et såkaldt dofollow, eller nofollow, tag på sine eksterne eller interne links har i mange år været noget som folk der arbejder med SEO har tillagt enddog meget stor betydning. Og med rette.

Dofollow tags betyder dog ikke så meget mere som de har gjort. Og til de interne links, skal der altid være dofollow på dine links.

Læs her hvorfor

Før i tiden betød et dofollow link alt indenfor linkbuilding

Som SEO bureau har vi arbejdet med linkbuilding i +18 år. Vi har købt og solgt links i hundredevis.

Det gør vi ikke mere, nu laver vi PR og content marketing som skal skaffe os links fra den absolut højeste hylde.

Men de første mange år da vi lavede linkbuilding, var dofollow links det bedste du kunne få. Og med hensyn til de interne links, så arbejdede man dengang med noget der hed “Pagerank Sculpting”.

Ingen af disse 2 ting er det samme mere. Læs her hvorfor.

I starten var alle links dofollow. Det vil sige at Googles crawlers “fulgte” alle links, og gav derfor alle links fuld SEO-værdi. (læs mere om “crawling” her: Crawling )

Efter nogle år fandt de dog hurtigt ud af at SEO folk misbrugte dette i meget stor stil ved at spamme alle steder på nettet de kunne få et link. Så Google opfandt den attribut der hedder “nofollow”, hvor man altså fortæller Googles crawlers at det her link skal de ikke følge, og skal de ikke tillægge nogen SEO-værdi.

Så hvis du havde en blog, et forum eller andre steder der blev misbrugt af SEO-spammere med deres ligegyldige post der kun havde som formål at få et link, så kunne du altså sørge for at de kun fik et nofollow link. Det fik spammerne til at forsvinde, da de ingen seo-værdi fik mere.

Men det gav bagslag for Google

Det gav bagslag fordi at folk nu begyndte at lave nofollow tags på vigtige links. Og det bliver Googles algoritme forvirret over.

Det er essensielt for Googles algoritme at forstå hvornår et link har autoritet, og hvornår at det ikke har, for at kunne vurdere hvilke sider som er vigtige på nettet.

Så hvis du for eksempel får et link fra Børsen, og du er i en branche som er relevant for dem, så er dette et særdeles stærkt, relevant link. Hvis så Børsen sætter nofollow på sit link, så ville Googles algoritme opfatte det som at det ingen værdi havde. Og det har det jo, da Børsens hjemmeside er en særdeles autorativ hjemmeside.

Så gjorde Google alle links til potentielle dofollow links igen

For cirka 8-10 år siden skiftede Google så igen position til deres holdning til dofollow vs nofollow. Nu er alle links “potentielt dofollow”, også selvom de er markeret som nofollow, i følge Google selv.

Årsagen til dette er som sagt at det forvirrede deres egen algoritme, når at links der blev markeret som nofollow, i virkeligheden burde være dofollow. Fordi årsagen til at man opfandt nofollow, var for at få bortsorteret spamlinks, ikke de gode links.

Google afslører sjældent alt hvad deres algoritme handler om, da det er en forretningshemmelighed, men det er en uofficiel hemmelighed at hvis du får et link fra et stærk autoritativt site, så kan du godt fejre det som at du får et dofollow link, fordi Google ved godt at det er en blåstempling af dit site.

Og hvis du får et dofollow links fra et usselt website, som alle kan få links fra, som måske er et kommentarlink eller lignende, så kan det godt være at det er et dofollow link, men det har stort set ingen betydning.

Hvad så når jeg selv linker ud?

Det første afsnit handlede om hvad du skal forvente angående dofollow eller nofollow links til dit eget site. Men hvad så når du selv skal linke ud til andre, skal du så bruge nofollow for at “gemme på din linkjuice” ?

Det skal du kun gøre hvis du linker ud til affiliatesites eller du sælger links fra sponsorerede post.

Det vil sige at hvis du arbejder med affiliate marketing, og du har en hjemmeside hvor at du tjener penge som affiliate, så kan og skal du, bruge et nofollow link som et udgående link, for at fortælle Google at du godt ved at din hjemmeside måske er lidt spamagtig, og at du ikke er ude på at lave linkbuilding til det andet site, men at du blot laver affiliate marketing.

Det er det samme koncept der er i spil når du bruger “rel=sponsored” attributen, hvis du for eksempel har solgt et link i en sponsoreret artikel, en advertorial eller lignende. Her fortæller du også Google at du ikke medvirker til ulovlig linkbuilding, men at du blot har solgt en annonce med et link i.

Men ellers så skal du have dofollow på alle dine udgående links. Hvis du har for mange udgående links med nofollow på, så bliver site kategoriseret som et lavkvalitets-site, da du åbenbart kun har links du tjener penge på, og som ingen anden værdi har for nogen på nettet (groft sagt)

Som eksempel så linker den her artikel kun ud til et andet site, som er Googles egen guide (ekstrem autoritet på emnet) + at jeg ikke tjener nogle penge på at linke ud til andre (hvilket betyder at jeg ikke har nogen fordel i at mene det ene eller det andet i forhold til om nogle betaler mig for at mene noget)

Interne links – nofollow eller dofollow ?

Når man arbejder med interne links på sin egen hjemmeside, så gør man det primært for at at brugerne på hjemmesiden kan klikke på linket og læse mere om emnet på ens egen hjemmeside (som jeg lige har gjort med “interne links”).

Men det som et internt link også gør, er at det fortæller Google hvilke af ens sider på hjemmesiden der er vigtigst.

Hvis jeg for eksempel har 20 links der internt peger mod vores guide til linkbuilding, men at jeg kun har 4 interne links der peger mod den her guide til dofollow, så fortæller jeg Google at siden om linkbuidling er vigtigere i hierakiet, i forståelsen omkring SEO som en helhed, end emnet “dofollow vs nofollow”. Og det er det også.

Google VED også godt at linkbuidling er vigtigere for din SEO, end om der er nofollow eller dofollow på dine links, så på den måde får vi etableret os som autoriteter indenfor SEO ved at vise Google at vi forstår hvad der er vigtigst.

dofollow

Før i tiden arbejdede man med såkaldt “pagerank sculpting” indenfor SEO. Det var en metode hvormed at man prøvede at dirigere ens “linkjuice” de rette steder hen. De sider man helst ville ranke på.

Så satte man nofollow på alle mulige sider, hvis man havde en wordpress hjemmeside, så ville man for eksempel sætte nofollow på sin /wp-admin side, og alle mulige andre sider som alligevel aldrig har været meningen skal ranke på noget som helst.

Det giver rigtig god mening, og har ikke noget med spam at gøre, som de andre eksempler i guiden her.

Men du behøver ikke sætte nofollow på mere, på de interne links. Googles algoritme ER blevet så intelligent at den godt ved at din /wp-admin side ingen SEO værdi skal have.

Så bare lad crawlerne få fri adgang til crawle alt på din hjemmeside, den skal nok finde ud af det.

Konklusion på vores guide om dofollow vs nofollow

Kort sagt kan det lidt groft siges at nofollow og dofollow tags ikke rigtigt betyder noget mere. Google kan godt regne ud om et link er spam eller har høj værdi.

Men hvis du sælger links fra din hjemmeside, eller du laver affiliate marketing, så vil vi stadig anbefale du bruger enten nofollow , eller rel=sponsored taggsene på dine links. Så risikerer du ikke at ryge i kategorien “potentiel spammer”. Det kan være en seriøst farlig kategori at ryge i, hvis du stadig gerne vil have organisk trafik til din hjemmeside.

Hvis du har brug for hjælpe til linkbuilding baseret på content marketing og derefter outreach, eller til onpage SEO, så kontakt os gerne

Tak fordi at du læste med

Hvad er et dofollow link?

bureau

Du får først her den korte version på hvad et dofollow link er. Resten af guiden kan du læse nedenunder.

Et dofollow link er et link hvor at man beder Googles crawlers om at følge et link. Det var mest noget man brugte i de gamle dages SEO. Det bruges ikke så meget mere.

At det er dofollow betyder også at at det skal have fuld “seo-værdi”. Men det betyder som sagt ikke så meget mere. Hvis du stadig er i tvivl, og gerne vil have uddybet emnet her, så læs videre i guiden nedenunder.