Arketyper

Hvad er en arketype?

En arketype er et begreb som er blevet kendt under Carl Gustav Jung, men som går tilbage flere tusinde år, blandt andet i græsk filosofi.

De seneste årtier er der kommet en ny gren af det af at bestemme personlighedstyper, et af disse hedder Enneagrammet. Enneagrammet er ældgammel viden som er samlet ind til en selvstændig filosofi. Enneagrammet består af viden fra Indien, de indfødte amerikanske indianere, græsk filosofi og C.G Jungs arketyper.

I vores bog om branding her skriver om hvordan at du kan lave branding ved hjælp af arketyper, tager vi udgangspunkt i de arketyper som C.G Jung opstillede, da det er de mest kendte indenfor markedsføring.

I vores eget bureau her arbejder vi mest med Enneagrammet, da det går mere i dybden med de forskellige personlighedstyper.

Så når vi kommer længere nede i guiden her, og uddyber de forskellige arketyper, vil vi skrive hvilken enneagramtype det svarer til (og så kan du selv læse op på Enneagrammet). Vi anbefaler at du starter her

arketyper branding markedsfoering
Et kort over arketyper

Det gode ved at arbejde med arketyper i sin branding, er at det giver både et mere overfladisk gennemgang af hvem vi er som mennesker, men det giver også muligheden for at dykke dybere ned i arketyperne for at kunne se ting som binder os allesammen sammen som mennesker.

Vi er i følge den her filosofi allesammen født som en bestemt arketype, men desto sundere vi er mentalt og følelsesmæssigt som mennesker, desto sværere er vi at defingere som en bestemt arketype.

Selvom man kan defineres som en bestemt arketype, så indeholder vi allesammen noget af alle de andre typer, så derfor vil man godt kunne genkende sig selv, eller sin målgruppe persona i andre arketyper, men der vil altid være en af dem som man matcher mere på end alle de andre.

Brandpersona og branding arketyper

Som vi allerede har været inde på i den her guide til branding, så har branding udviklet sig meget igennem årene. For 50 år siden bare, der var der mere tale om envejs-kommunikation fra virksomhed til forbruger, hvor at det nu nærmest er omvendt og hvor virksomheden hele tiden er opmærksom på hvad der sker i målgruppen, indretter sig efter dette og implementerer de værdier der er i deres målgruppe i deres egen virksomhed.

Den eneste måde hvor at man før i tiden som reklamebureau fik et indblik i hvordan målgruppen havde det, var igennem spørgeskemaer / surveys, og såkaldte fokusgrupper. Det hele var lidt for stift og planlagt, og havde ikke et naturligt flow, som en samtale mellem 2 mennesker ville have.

Det er den naturlige, organiske samtale mellem forbruger og virksomhed at moderne branding kan. Man er stoppet med at se en forbruger som bare en forbruger, og en virksomhed som bare en virksomhed.

Alt dette skete som sagt før internettet, men det tog ekstra fart med internettets ankomst. Her kunne forbrugerne tale sammen, og dermed definere dit brand, om du ønskede det eller ej. De havde lige pludselig magten til at definere samtalen, og som virksomhed må du indrette dig efter dette, og deltage i samtalen på de vilkår.

På en måde kan man sige at samtalen mellem brand og forbruger er vendt tilbage til dets oprindelige rødder med den lille købmand på hjørnet, den lokale landmand eller den lokale håndværker som var tvunget til at opføre sig ordentligt da ens rygte betød alt for om man fik arbejde at lave også næste måned.

photo 1576345370995 26018389c723 edited
photo 1593594130348 9f4dd0a39b9e 1 edited

Lad os på de forskellige Arketyper

Rebellen

Den uafhængige type som helst vil klare sig uden at nogen skal forklare personen hvordan at tingene skal gøres. I enneagrammet er det her type 8

Magikeren

Magikeren har en livlig fantasi, og kan oftest findes i kreative fag, eller i åndelige miljøer. De kan ofte skabe noget ud af ingenting, magi, men de kan også blive ledt på afveje af deres livlige fantasi. I enneagrammet er det her type 4.

Helten

Helten er den målrettede type for hvem målet er alt. De vil overvinde alle forhindringer for at komme i mål med deres projekt. De er gode at have på team, så at man ved man i hvert fald har én som aldrig giver op. Den negative side er de ofte kan glemme at for at komme i mål, skal man have fokus på mere end bare resultater.

I enneagrammet er det her type 3

Elskeren

Elskeren er lidt en romantiker, for hvem at kærlighed er det ypperste. De er hjælpsomme personer, og tænker ofte på andre end sig selv først. Med de fordele og ulemper der er i det.

I enneagrammet er det her type 2

Komikeren

Komikeren er ikke nødvendigvis den med de bedste jokes, men det er en person der godt kan lide at have det sjovt og festligt.

Det kan på nogen virke overfladisk, men vi ved allesammen hvor hurtigt energien kan dø i et projekt hvis der ikke engang imellem bliver grint, og måske holdt en hyggelig fest.

I enneagrammet er det her type 7

Den almindelige

Den almindelige er en type som gerne vil leve under radaren, og som ikke gør sig selv alt for synlig. Det jævne er idealet.

Den type kan være at have på holdet, så at man passer på ikke at stikke sin næse frem alt for meget, og dermed i sin iver efter opmærksom til sin virksomhed kommer til at sige og gøre nogle ting man senere fortryder.

I enneagrammet er det her mest en type 9

Flere arketyper

Beskytteren

Beskytteren er den der passer på gruppen, og sørger for at alle har det godt, og trygt.

I enneagrammet er det her type 6

Herskeren

Herskeren er meget i familie med “Helten”. Det er en type der gerne vil kontrollere igennem sine erobringer, som de har opnået igennem sin jagt på målene. Af frygt for at miste det de har jagtet så meget, bliver de meget optaget af at herske og kontrollere.

Igen i ennegrammet er det her en anden side af type 3

Skaberen

Skaberen er det kreative type, og er på den led en variation af magikeren som skaber magi ud af ingenting.

Skaberen finder stor fornøjelse i at vende en negativ situation til en positiv situation til gavn for alle i virksomheden. Men kan også være så forgabt i at skabe, at der kan mangle struktur og opnåelse af egentlige mål.

Igen type 4 i enneagrammet

Den uskyldige

Den uskyldige er lidt en blanding af Beskytteren som bare ønsker at alle er glade, og af Komikeren som ønsker mere u forpligtende sjov og ballade.

En blanding af type 6 og type 7 i enneagrammet

Vismanden

Vismanden er typen som kun tager handling baseret på fakta.

Visdom defineres som “viden hvor at den emotionelle del af det er udeladt”. Altså handler det ikke om hvor meget du føler noget er rigtigt, men om det rent faktisk ER rigtigt.

I enneagrammet vil det her være type 1, og en del af type 5 også.

Eventyreren

Eventyreren er på udkigt efter nye oplevelser, og det velkendte kan være uudholdeligt at befinde sig i.

Denne type kan være en blanding af Magikeren, som hele tiden søger at skabe magi, og af skaberen som ønsker at skabe nye oplevelser.

I enneagrammet vil det være en blanding af type 4 og type 7.


De her typer ser du sjældent som rendyrkede eksemplarer i virkeligheden.

Alle mennesker har noget af alle typerne i sig, men man er altid én type mest.

Vi kan som sagt bedst lide at arbejde med enneagrammet, når vi skal finde ind til kernepersonaen i vores målgrupper, men arketyperne har igennem generationer været dem man har arbejdet mest på diverse reklamebureauer, så derfor har vi med det i vores ordbog om marketing her.

Hvis du skal bruge hjælpe til at definere din målgruppe bedre ved hjælp af arketyper, eller enneagramtyper, så kontakt os ved at klikke på knappen nedenunder, så kigger vi ud til en kop kaffe, og en uforpligtende, afklarende samtale.