Søgeordsanalyse

Hvad er en søgeordsanalyse?

Man laver en søgeordsanalyse før man starter sine online marketing kampagner som er baseret på “search”- Altså hvor at en bruger, som er på nettet, aktivt går ud og søger efter noget de har brug for.

Det kan være ved via de organiske resultater i Google (altså de resultater som ikke er betalte, men som er kommet frem via at der er nogen der har lavet SEO på deres hjemmeside)

Det kan også være via , Bing Ads eller lignende betalt search annoncering (dog ikke Facebook annoncering)

Inden man sætter disse search kampagner i gang, så skal man være sikker på at man har valgt det rette søgeord.

Og hvordan vælger man så det rette søgeord? Det kan du læse om i den her guide til søgeordsanalyse.

Valg af søgeord til SEO vs Google Ads

Der er forskel på hvad man kigger efter, i forhold til om ens søgeordsanalyse skal bruges til en SEO kampagne, eller om det skal bruges til en Google Ads kampagne.

Vi vil beskrive forskellen i detaljer længere nede i guiden her, men i overskrifter kan det siges at det man primært kigger efter når man skal lave søgeordsanalyse til SEO, er om man kan konkurrere SEO -mæssigt på det søgeord (mere om det senere)

Og når man laver søgeordsanalyse til Google Ads, så kigger man efter om man har råd til at betale den klikpris (CPC) som Google estimerer at det vil koste at byde på dette søgeord.

Men der er endnu mere at holde øje med, og da søgeordsanalysen er en af de absolut vigtigste områder indenfor online marketing, så anbefaler vi at du læser den her guide grundigt.

søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse i Google Ads

I det her afsnit vil vi gå mere i dybden om hvordan at du laver en søgeordsanalyse i Google Ads.

Dette er et af de vigtigste områder når du skal lave dine Google Ads kampagner, så hvis du ikke er helt sikker på at du får det gjort rigtigt vil vi anbefale at du får hjælp af Google Ads bureau med erfaring, og som er certificerede.

Det behøver ikke være os, men du har ikke lyst til at lave fejl i den her kritiske del af online marketing for din virksomhed.

Det vigtigste når du laver en søgeordsanalyse til dine Google Ads kampagner, er at du udregner din Customer Lifetime Value (CLV). Fordi så har du et godt udgangspunkt for at regne ud hvor mange penge du har råd til at bruge på kliks, og på et Google Ads bureau, før end at det er en god forretning for dig.

En kort definition på CLV er at du skal udregne hvor meget du i gennemsnit tjener på en kunde. Hvis du for eksempel har en kunde i 2 år i gennemsnit, og du tjener 5.000 per måned, så er din CLV 120.000 kroner i gennemsnit.

Husk at medregne diverse upsells, og hvis dine kunder måske kommer tilbage og køber igen, efter at tidligere at have opsagt samarbejdet. Det hele skal med.

Når du har de tal, kan du teste dine søgeord i dine Google Ads kampagner, og løbende følge med i om det kan betale sig for dig med Google Ads.

photo 1617225429211 f02b5e4ce104

Søgeordsanalyse til din SEO

Her bliver det endnu mere kompliceret (og vigtigt)

Du SKAL lave en grundig søgeordsanalyse

Som du kan se i videoen længere ned i guiden her, så bruger jeg rigtig lang tid på at lave en grundig søgeordsanalyse inden jeg starter kampagner op.

Og det gør jeg fordi at hvis man går efter det forkerte søgeord, så har man brugt en masse tid og penge på at lave en kæmpe kampagne, som så viser sig ikke at rammer målgruppe alligevel.

Hvis man laver den slags fejl som marketingchef, eller almindelig marketingansat i en virksomhed, og man påstår man har forstand på SEO, så er det i min verden fyringsgrund.

Det er meget voldsom at sige at noget er fyringsgrund, synes jeg selv, men det kan virkelig skade firmaet at lave en forkert søgeordsanalyse.

Særligt når det handler om SEO fordi det tager så lang tid, og dermed ressourcer, at bygge en kampagne op.

Hvis det er en fejl i Google Ads søgeordsanalysen, så har du typisk ikke brugt så lang tid på opsætningen. Til gengæld har du brugt en masse klikpriser af på søgeord der konverterer dårligt.

Det kan være spildt SEO arbejde

Så ja det kan altså være decideret spildt SEO arbejde, at lave en forkert søgeordsanalyse. Spildt arbejde, ressourcer og mistede muligheder for salg, er resultatet.

Det vigtigste ved søgeordsanalyse er at udregne køberhensigten, eller “intention”.

Hvis jeg for eksempel skulle købe Google Ads kliks til den her guide om søgeordsanalyse, så skulle jeg indregne i marketingbudgettet at en stor del af de kliks sandsynligvis ville komme fra folk som er marketingstuderende, iværksættere der vil lære om online marketing og andre der måske ikke har budget til at ansætte et online marketing bureau.

Sagt på en anden måde, så ville jeg ikke bruge på penge på den her søgning, da den ikke vil genere nok penge tilbage til mig.

Men da jeg har tid til at lave SEO arbejdet på at skrive den her guide, og så kan vi få en masse synlighed, og måske en dag også tjene lidt penge på guiden her.

Og til sidst så vil det at skrive sådan en guide her etablere os som eksperter i online marketing, og det vil gavne hele vores hjemmeside, når det handler om SEO.

Kort sagt så får hele siden et SEO løft af den her slags store guides, da vi bliver etablerede som autoriteter i Googles verden.

Men det kommer jeg ind på i en anden guide, hvordan man bedst gør det.

Her i den her videoguide til søgeordsanalyse kan du se med over skulderen når jeg laver søgeordsanalyse ved hjælp af blandt Ahrefs (som er et online marketing tool)

De her værktøjer bruger vi til søgeordsanalysen

Udover Ahrefs som jeg bruger i videoen ovenover, så er Googles egen Søgeordsplanlægning Værktøj et rigtigt godt værktøj. Klik og se det her (du skal være logget ind på en Google Ads konto hvor du bruger penge for at kunne bruge det)

Der findes mange andre værktøjer til at lave søgeordsplanlægning, men de her 2 er nok for langt de fleste.

Når du hører om andre der bruger noget andet, er det nok mest med deres egen smag at gøre.

Der findes nem søgeordsplanlægning (som bare skal overståes i en fart, og som vi ikke anbefaler) og så findes der grundig søgeordsanalyse som vi anbefaler til hver eneste kampagne du laver.

Langsomt og hårdt arbejde, men det betaler sig.

Hvis du vælger et bureau er det billigere

Hvis du vælger et Google Ads bureau, eller SEO bureau, til at udføre din søgeordsanalyse, så får du som regel alle de her online marketing tools gratis stillet til rådighed.

Bare der har du sparet mange penge + at du slipper for opsætning af disse tools.

På vores side her kan du læse om nogle de tools du får med i prisen når du handler hos os.

Konklusion på vores guide om søgeordsanalysen

Jeg håber at du har fået læst det hele, og ikke mindst fik set videoen hvor at jeg laver en søgeordsanalyse fra vores Youtube kanal (man kan i øvrigt også med fordel lave Youtube SEO og Youtube annoncering og bruge søgeordsanalyser der), fordi søgeordsanalysen er særligt vigtig indenfor online marketing.

Hvis du har spørgsmål, så kan du kontakte os ved at klikke her.

Tak fordi du læste med.

youtube annoncering


Skriv en kommentar