Analyse: Fremtiden for online marketing i 2021 (og frem)

Færre data, færre muligheder

Med Apples iOs14.5 opdatering, som gav brugerne af Apple produkter endnu nemmere muligheder for at sige nej tak til tracking af deres netadfærd, så er der kommet markant færre data at arbejde indenfor online marketing, og særligt angående annoncering på sociale medier, såsom Facebook annoncering, Linkedin annoncering og andre medier som er stærkt afhængige af disse data for at kunne målrette sine annoncer til meget specifikke målgrupper.

Årsagen til at det nu er blevet markant vanskeligere dykker vi ned i senere i guiden der vil prøve at afdække hvad fremtiden for online marketing indeholder.

Er der udsigt til at de data kommer tilbage?

For det første skal det nævnes at de foreløbige tal viser at helt op til 96% af alle Apple brugere i USA har valgt at sige nej tak til tracking af deres adfærd med henblik på at kunne målrette reklamer bedre til dem (kilde)

Og eftersom at Apple sidder på 47% af smartphone markedet i USA, så taler vi altså om at cirka 43% af al data ligepludselig er forsvundet fra den ene dag til den anden.

Det kan mærkes. Hårdt.

Og nej der er ikke udsigt til at disse data vender tilbage indenfor de næste år. Tværtimod er Google også på vej til at lave det samme på Android telefoner.

Facebook live streaming

Så hvad gør man så når man arbejder med Facebook annoncering ?

Vi laver selv Facebook annoncering her i vores online marketing bureau. Og vi rådgiver virksomheder der omsætter for millioner af kroner. Den forkerte rådgivning kan have katastrofale konsekvenser, så derfor anbefaler vi at man tager det her tab af data særdeles alvorligt, og kraftigt overvejer andre kanaler end Facebook, men mindre man er klar til at skyde mere bredt end man er vant til.

Facebook vil være det sociale medie som rammes allerhårdest af det her, fordi at deres algoritme er så avanceret at den kræver en stor mængde data for at kunne ramme præcist. Når den ikke har de data, vil man skyde markant mere i blinde, eller til meget store målgrupper. Det kan man også sagtens, man skal bare vurdere det op imod de andre muligheder man har indenfor online marketing.

Vi har også allerede nu set Facebook annoncering bureauer der er begyndt at annoncere at de nu laver andre former for online marketing, såsom nyhedsbreve med videre. Mit gæt er at vi snart vi se en del af dem begive sig mere over i Google Ads. Linkedin annoncering, Youtube annoncering og SEO.

Men det er ikke bare Facebook annoncerings bureauer der bliver ramt. Danske virksomheder vil i stor grad skulle genoverveje hvilke kanaler de skal vælge fremadrettet

De produkter som vi kan se primært bliver hårdest ramt er følgende:

Virksomheder som sælger nicheprodukter der henvender sig til specifikke behov i målgruppen. Det betyder ikke at det er små virksomheder. Mange store virksomheder sælger nicheprodukter.

Årsagen til at den slags produkter får det sværere med deres Facebook annoncering nu er at når du laver marketing til nicheprodukter er du stærkt afhængigt af at få identificeret de særlige mennesker der har behovet for dit produkt.

Som eksempel kan nævnes Novo Nordisk (som mildest talt ikke er end mindre virksomhed). Hvis de skulle annoncere på Facebook for diabetes medicin nu, så ville de komme til at ramme langt flere nu, som IKKE har diabetes, end de ville før de her dataindsamlingsbegræsninger, da de ikke har nok data til at finde ud hvem der præcist har diabetes, eller er pårørende til en med diabetes.

Det omvendte eksempel er Carlsberg, som stadig kunne have gavn af Facebook annoncering, da deres produkter rammer bredere end folk med diabetes (efter hvad min mavefornemmelse siger)

Altså kommer Facebook annoncering til at minde mere om annoncering via TV reklamer. Det er de brede målgrupper der skal gås efter.

Mit personlige gæt er at Facebook snart vil genåbne for det organiske reach, simpelthen for at blive attraktiv igen for en del virksomheder. Man vil så eventuelt skulle betale et beløb per måned for at få dette organiske reach tilbage.

Men det er bare et gæt.

tiktok snapchat twitter sociale medier content marketing

Flere vil vende tilbage til Search

Når der er kanaler der rammes indenfor marketing, så vil andre kanaler se en fremgang. Fordi annonceres, det skal der.

Search Marketing som i vores tilfælde dækker over Google Ads og SEO, vil ikke blive påvirket af det her, da search handler om at man søger efter noget meget specifikt online, og så trigger det en annonce, som så tilbyder det man søger efter. Den slags marketing er ikke afhængig af 3 parts data, og kan derfor klare sig uden de data.

Google Ads annoncering indeholder dog ikke kun Search (søgekampagner). Her kan du også finde displayannoncering, remarketing, Smart Bidding og andre kampagneformer som allesammen faktisk er afhængige af 3 parts data. Så de rammes også.

Hvis man har et SEO bureau, eller et Google Ads bureau, vil vi anbefale at man skruer op for sin marketing i de her dage, da der findes nye kunder på markedet der søger efter mere profitable kanaler.

Content marketing vil også vinde frem

Content marketing som mange forbinder med at skrive tekster online (såsom de til tider udskældte “SEO tekster”), er meget mere end bare rå produktion af tekster. Det er en metode til at skabe samtale mellem virksomhed og forbruger. Denne samtale er det man kalder for branding.

Branding har haft en meget lille plads indenfor online marketing, men jeg forudsiger at dens plads vil stige endnu mere.

Både i forhold til at lave kvalitetsindhold på sin hjemmeside, i forhold til at lave Outreach Linkbuilding indenfor SEO, men særligt i forhold til at lave tekster, videoer, billeder, layout, design, infografikker, animatiosvideoer og meget andet til sociale medier for at få øget sit organiske reach, som jeg som sagt forudsiger vil stige markant de næste år.


Slut på analyse af de nye muligheder

Jeg er personligt selv splittet angående det her. Jeg elsker at brugerne får endnu nemmere ved at fravælge tracking. Men det skal gøres på et oplyst grundlag.

Folk skal forstår HVORFOR at vi har brug for de data. Det er faktisk mest til brugernes fordel, set fra vores vinkel som online marketing bureau.

Flere data = at du kun får reklamer for noget du rent faktisk har brug for.

Færre data = mere reklamestøj, og dyrere marketing for virksomheder, da de som sagt skal skyde mere bredt nu.

Dyrere marketing kan nemt blive en regning som forbrugerne skal betale.

Jeg er udemærket klar over at der har været en del dataskandaler. Primært med Facebook som hovedskyldig, og hvis Facebook ikke kan styre deres grådighed, og sælger deres data til dikatoragtige præsidenter som Trump og Cambridge Analytica skandalen, og til olieindustrien som senest har betalt Facebook milliarder for at sprede fake news om olie, så må hele online marketing industrien åbenbart betale prisen.

Fordi vi laver i hvert ikke online marketing for dikatorer og andre skumle mennesker, og det kender jeg heller ikke nogle andre danske online marketing bureauer der gør.

Så måske en dag i fremtiden man kan finde en bedre løsning hvor at os der hjælper virksomheder med at sælge kattemad, boligudlejning, revisorer og gøglere kan få lov til at hjælpe internettet med præcise reklamer der ikke generer nogen, og de onde mennesker bliver afskåret fra at bruge det.

Den fremtid ved jeg ikke om kommer, men jeg håber det, ikke mindst for forbrugerne, fordi at vi som online marketing bureau skal nok blive ved med at have masser at lave.

Faktisk giver det her os endnu flere timers arbejde for vores kunder, nu hvor alt bliver mere bøvlet.