Webshop

hvad er en webshop

Hvad er en webshop ?

En webshop er en hjemmeside, hvor at der er tilknyttet en separat funktion hvor at man kan købe med sit kreditkort, Mobilepay, faktura og andre betalingsløsninger.

Denne separate funktion vil du ikke se på en almindelig hjemmeside, uden en købefunktion.

En kendt webshop er Amazon. Her er der samlet millioner af webshops under ét domæne.

Lad os se noget mere på hvad en webshop er.

Har du brug for en webshop på din hjemmeside?

Det er slet ikke sikkert at du har brug for en webshop. Vi har for eksempel ikke nogen webshop, da vi arbejder i et servicefag, og da vi ikke sælger fysiske produkter.

Vi kunne godt have en webshop, til at sælge kurser fra (et såkaldt “digitalt produkt”). Og det er ikke utænkeligt at vi får koblet en webshop på vores hjemmeside. I dette tilfælde bliver det så en Woocommerce webshop, da vores hjemmeside er lavet i WordPress.

Vi kunne dog godt koble andre webshopsystemer, såsom Shopify, til vores WordPress hjemmeside her. Men da vi godt kan lide Woocommerce ville vi vælge det.

E-commerce og webshops

At arbejde med webshops kaldes også for “e-commerce”. Det er et andet ord for e-købmandskab. Det understreger igen at det at have en webshop er mere som at have en købmandsbutik med varer på hylderne, hvorimod at være en servicevirksomhedhjemmeside som at vi selv er, er mere som at have et kontor som man så kan komme og besøge.

Du kan læse mere om hvad e-commerce er ved at besøge det her link om e-commerce.

Kan du selv lave en webshop?

Ja du kan godt lave din egen webshop, men det er markant mere kompliceret end at lave en normal hjemmeside. Der er en del flere ting som man skal højde for, udover de ting der er i en almindelige hjemmeside.

Særligt i checkout-flowet på en webshop. Opsætning af betalingsløsninger, og flere andre ting er er vigtige at have styr på.

Vi anbefaler at i får et webbureau til at hjælpe jer. Måske i kan lave noget af det selv, eller måske det meste i kan lave selv, men få hjælp udefra til at gå tingene igennem inden i for eksempel begynder at køre Google Ads kampagner.

Hvis du for eksempel bruger 20.000,- kroner på Google Ads, eller Facebook – og Linkedin annoncering og du så finder ud af at der er en krtisk fejl i checkout-flowet. Det vil du virkelig ærgre dig over.

Det er også særligt vigtigt at tænke på konverteringsoptimering i dit checkout-flow på hjemmesiden. Når folk først er i kurven osv, så er du virkelig tæt på at sælge, og det ville virkelig være skidt at miste kunder der på grund af dårlig UX for eksempel.