Martin Thorborg er en PR rockstjerne

Sådan positionerer Martin Thorborg sig medierne

Martin Thorborg er en succesfuld iværksætter med mange succeser bag sig, men han er ikke Danmarks rigeste mand, og han er heller ikke i nærheden af at være det.

På trods af at der findes en del iværksættere der har tjent meget mere end Martin Thorborg, så er han ofte at finde i medierne.

Lad os se på hvorfor at journalister synes at Martin Thorborg er så interessant at hans holdning til meget forskellige emner bliver bragt i selv de største medier.

For der er nemlig ét bestemt mønster der altid går igen.

Lad os se på hvad det er.

Positionering – Måske det vigtigste

Positionering er noget af det vigtigste du kan tænke på, når at du tænker på PR. Og i en verden af kedelige jakkesæt indenfor forretningslivet der stikker Martin Thorborg med sit sprobrug der ofte involverer ord som “røv”, “fuck” og lignende kraftford.

Disse ord skaber generelt opmærksomhed, da man forbinder det med at der er sket noget alvorligt. Og det alvorlige bliver man jo nødt til at give opmærksomhed.

Hvis at man jævnligt følger Martin Thorborg ved man at disse ord bliver brugt ofte, men for lige at genopfriske hukommelsen er her en af de mest kendte gange at Martin Thorborg var i medierne, nemlig i sagen om den forsvundne dreng Holger.

Fuck Holger

Da denne dreng havde været forsvundet i et par dage, og det fyldte meget i medierne valgte Martin at gå ud med budskabet “Fuck Holger”.

Han mente at det fyldte for meget i medierne med denne Holger, og at der skulle mere opmærksomhed på iværksættere, som han mente ikke fik nok opmærksomhed.

Men det fik de nu, med Martins udmelding.

Se videoen om “Fuck Holger” her:

Der var rigtigt mange iværksættere der gav Martin ret, men han mødte også meget modstand fra folk der mente han ikke medfølende nok overfor blandt andet Holgers forældre.

Men han kom i medierne, altså Martin. Og Holger blev også fundet.

Billigere Au pairs

En anden gang han fik meget omtale var hele “au pair” sagen, hvor han påpegede en anden vinkel i den læøn som au pairs får.

Læs mere om sagen her: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ivaerksaetter-blander-sig-i-au-pair-debat-vroevl-og-hykleri/7929656

Som det ses af linket i Ekstra Bladet her, så fik han rigtig meget medieomtale også der. Men også i mange andre medier.

Og igen fik han også meget modstand fra folk der kaldte ham for privilegieblind. Nogle mente at han som rigmand bosiddende på Strandvejen nord for København, alligevel brokkede sig over at au pairs ikke var billige nok.

Min egen artikel her er ikke for at pege fingre af Martin, ved at kun at vise kontoversielle udtalelser fra Martin Thorborg. Jeg kan sagtens se tingene fra hans side af, og jeg tror også en stor del af det er fordi han er meget passioneret og impulsiv.

Og jeg ved også at han støtter mange velgørende formål, og ofte viser en meget empatisk side.

Min pointe er at vise hvordan positionering kan skabe kæmpe PR muligheder. Fordi en kendt succesfuld rigmand der siger røv og fuck er næsten altid en god historie i medierne. At han også kan meget andet end det, er selvfølgelig også vigtigt at have med.

Men tør du / skal du det ?

Fordi at Martin gør det han gør, betyder det så at det er det som at du skal også ? Være lidt vild og have vilde holdninger, og sige “røv” og “fuck” rigtig meget ?

Nej, ikke hvis det ikke er dig. Fordi Martin er Martin, og du skal være dig.

Det er det der vil virke stærkest.

Og hvis du også mest er en lidt kedelig jakkesæts-type, som kun bruger pæne ord, og altid er diplomatisk, så har du stadig mulighed for at få gode PR muligheder.

Langt de fleste artikler og kilder til historier i medierne er nogle lidt kedelige typer såsom professorer, forskere og kedelige økonomer. Så der er også masser af muligheder for dig der.

Og man kan også lave positionering på en mere diskret måde.

Mette Frederiksen og hendes billeder af når hun spiser makrelmadder derhjemme er faktisk genial positionering.

Hun viser en side af sin hverdag som gør hende menneskelig og normal.

Hun mødte modstand på det Facebookopslag, da folk sagde det var iscenesat, og det tror jeg også det var. Men jeg tror også det er hende, som hun er.

Og hun genvandt også valget. Ikke på grund af de billeder af makrelmadder i sit hjem, men fordi hende og hendes PR rådgivere generelt er fagligt meget stærke indenfor PR.

Men Martin Thorborg, han er 100% old school rockstjerne indenfor PR.

Røv, fuck og guitarsoloer (ja ok guitarsoloerne mangler han).

Men makrelmadder tror jeg aldrig vi kommer til at se fra den evige iværksætter.