E-E-A-T

e e a t er eksperter i seo

Hvad er Google E-E-A-T ?

E-E-A-T er en del af Googles algoritme som de bruger til at finde ud om det content der er skrevet på nettet er skrevet af en autoritet.

Det er et akronym der står for “Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness”.

Det er en del af Googles SEO-algoritme der skal finde ud af om det indhold der lægges op på nettet er skrevet af en ekspert med erfaring , som andre vurderer som en autoritet og en troværdig kilde.

Måden de finder ud af hvem der er en ekspert med erfaring som du kan stole på vil vi komme ind på i den her guide til E-E-A-T.

Er E-E-A-T en rankingfaktor?

Det er det spørgsmål som alle der arbejder med SEO altid stiller sig selv inden de går i gang med en ny opgave. I følge Google er det ikke en direkte rankingfaktor. Det kan du læse om her: https://developers.google.com/search/blog/2022/12/google-raters-guidelines-e-e-a-t (det står i bunden af teksten).

Det skal nævnes at Google ikke altid har interesse i at fortælle om hvad der i virkeligheden er en rankingfaktor.

Årsagen til at de ikke vil dette, er fordi de ikke vil afsløre for meget af hvordan deres algoritme er sat sammen. Det er en forretningshemmelighed. Deres algoritmer er selve årsagen til at de er den foretrukne søgemaskine, og dermed årsagen til at de tjener så mange penge som de gør.

Når det er sagt, så kan det sagtens være at E-E-A-T ikke er en direkte rankingfaktor. Men det er ret sikkert en inddirekte rankingfaktor.

Forskellen ligger i om de signaler E-E-A-T kigger efter giver direkte, eller inddirekte, effekt i rankings.

Direkte betyder at din hjemmeside med det samme ranker bedre, når Google har set at din E-E-A-T score er god

Inddirekte kan betyde at hvis du har en god E-E-A-T score, så har du nemmere ved at tiltrække links til din hjemmeside, få flere delinger på sociale medier, få en bedre UX og så videre. Altsammen noget der i sidste ende gavner din SEO, men ikke mindst din forretning. Og det er den der først og fremmest er målet.

Er du anerkendt som en ekspert med masser af troværdighed, så sælger du bedre. Helt simpelt.

Så E-E-A-T er altså super vigtig for dig at lære om, om du så ranker direkte eller inddirekte på det, er nærmest ligegyldigt. Hvis du ikke anses som en troværdig hjemmeside, så har du et problem der er større end SEO.

Sådan rater Google dit content

For at finde ud af mere om hvad E-E-A-T egentlig består af, må vi se på hvordan Google rater dit content, og dermed bedømme om det lever op til E-E-A-T standarderne.

Google arbejder ud fra en protokol der hedder : Google Search Quality Rater Guidelines. Se en PDF fil med dem her

Dette er et meget stort dokument, men det vigtigste er at forstå at hvis dit content ranker helt nede i bunden af skalaen, så bliver du betragtet som en svindler.

Det kan for eksempel være folk der ved hjælp af manipulation prøver at få dig til at købe noget. Det findes der en anden del af algoritmen der hedder “YMYL” (Your Money or Your Life”), som tager sig af. Og hvis du ryger ind i den kategori kan Google fjerne dig fuldstændigt fra deres indeks.

Hvis du ranker helt i top indenfor E-E-A-T skalaen bliver du betragtet som en af de største eksperter der findes indenfor emnet.

Det er et meget stort emne at beskrive hvad der skal til for at ranke i top på E-E-A-T (bare se den PDF fil jeg lige linkede til). Men dybest set burde du selv vide om du er en af de største eksperter i Danmark på et emne, eller om du er ny eller middel-erfaren på området.

I bunden af artiklen her har jeg linket til flere artikler der yderligere beskriver hvad E-E-A-T er, og hvordan du kommer i top der.

Her kan man også se et patent som Google har, som er en del af deres algoritme. Dette patent henviser til at de kan se om en artikel er skrevet af en anerkendt ekspert, eller en person med knap så meget erfaring.

SEO tekster lavet af kunstig intelligens

SEO tekster der er lavet af kunstig intelligens, uden at der har været en menneskelig hånd indover bliver af Google betragtet som værende skrevet af en “ikke-autoritet”. da det jo er et stykke software der har skrevet artiklen. Og det kan godt være at det så ikke direkte skader din SEO, men inddirekte gør det så.

google ai content is not bad 649b0034d2ab9 sej

Der findes folk der arbejder med SEO der siger at Google ikke kan spotte om en tekst er skrevet af kunstig intelligens eller et menneske. Vores vinkel på det er at alt man laver efterlader et aftryk, og vi føler os overbeviste om at Google godt kan se om en SEO tekst er skrevet af kunstig intelligens eller ej. Hvordan ved vi ikke, og Google forklarer det heller ikke.

Hvis du dog ønsker at satse din SEO på det, er det naturligvis en chance du kan tage.

Lær mere om E-E-A-T her:

https://www.searchenginejournal.com/google-e-e-a-t-how-to-demonstrate-first-hand-experience/474446/

https://developers.google.com/search/blog/2022/12/google-raters-guidelines-e-e-a-t