Branding vs betalt annoncering

branding vs betalt annonering

Branding eller kolde kontanter ?

Branding er det der er tilbage når din betalte annoncering (PPC) stopper (eller sænkes).

Det vil sige at hvis man for eksempel kører en kampagne med fokus på at ændre folks opfattelse af ens produkt eller firma, og man så ser at indtjeningen er stigende, så er det ikke nødvendigvis på grund af at ens branding virkede.

Der er en stor sandsynlighed for at det er den rå synlighed der har skabt meromsætningen.

Lad mig uddybe.

Det skal måles separat

Effekten af en brandingkampagne skal ikke primært måles på en stigning i omsætning, men i hvordan folk opfatter dit brand efter at kampagnen er kørt. Stigning i omsætning kan som sagt nemt være på grund af at du simpelthen har været mere synlighed end sædvanligt i din brandingkampagne.

At måle den sande effekt af din branding kræver surveys. Og selv disse surveys kan vise data som ikke giver det sande billede.

Hvis du for eksempel ikke har nok respondenter med i dine surveys, så bliver den sample size du arbejder med simpelthen for lille.

Lad os for eksempel sige at du har 1000 respondenter i din survey, og de viser at der er en stigning på 22% i en positiv opfattelse af dit brand.

Jubiii, vores kampagne virkede.

Men hvis du testede det på 100.000 respondenter, så kunne du måske se et fald på 1% i den positive opfattelse af dit brand.

Dette er ekstremt vigtigt at forstå, da du i det første eksempel troede at du havde succes med din branding, og nu vil du så fortsætte med den nye branding de næste 5 år. Uvidende om at du konstant mister 1 % af din målgruppe.

Et stærkt brand kan betyde at du skal bruge færre penge på betalt annoncering, da dine kliks får en højere konverteringsrate.

Så det er derfor at vi siger at

Branding er det der er tilbage når din betalte synlighed ikke er der mere

Mål på dit brand i perioder uden betalt annoncering

Hvis det er muligt for dig at køre uden betalt annoncering i længere perioder, så får du et langt mere nøgternt syn på hvor at dit brand står.

  • Kan du fastholde omsætningen, uden den betalte annoncering ? (Så har du et meget stærkt brand. Få brands kan det)
  • Hvor meget falder din omsætning uden den betalte annoncering? Falder den mere procentuelt sammenlignet med andre perioder før din brandingkampagne?

Hvis din omsætning falder ekstra ordinært meget i perioder uden betalt annoncering, så er det et tegn på at dit brand ikke er så stærkt mere.

Det er et tegn på at dit brand ikke kan stå alene mere.

En case fra vores egen verden

En af vores tidligere kunder, Qvortrup Administration, har eksisteret i omkring 60 år. Det er en ejendomsadministration i København. Da de henvendte sig til os for at få lavet Google Ads og SEO, så var de fordi at de for første gang i 50 år blev nød til at betale for at få nye kunder.

I 50 år havde de fået kunder udelukkende på grund af deres stærke brand, og ingen betalt annoncering. Jeg har aldrig hørt om et firma der har klaret sig så lang tid, på et stærkt brand alene. Men de findes.

Deres konkurrenter havde dog været langt mere progressive i den digitale omstilling, og havde derfor udnyttet internettet til at skabe både synlighed, men også til at vise deres brand frem.

Det går bedre for Qvortrup nu, de ansætter nye medarbejdere og har klart fået mere styr på hvad det betyder at have online synlighed.

Det er ikke den endelige konklusion

At måle 100% nøjagtigt på hvordan man opfattes i ens målgruppe er stadig ikke en eksakt videnskab (selv med de eksempler jeg nævner her). Folks opfattelse af dig foregår inde i deres hoveder, og selvom vi kan måle på meget i surveys og diverse trackingsoftware, så har vi stadig ikke adgang til folks tanker og følelser.

Men vi kan komme tættere på, med de rette redskaber, og viden.

Skal vi assistere dig på vej mod bedre branding og betalt annoncering? Så kontakt os for en uforpligtende gennemgang af jeres muligheder.