Hvordan fungerer SEO ? Er der en hemmelighed ?

Er der nogle hemmelige SEO tricks?

Er der nogle hemmelige SEO tricks?

Og hvad betyder SEO– egentlig?

Efter vores mening som seo bureau betyder det – at man tweaker (indstiller), justerer, tilpasser, tilretter og sammenligner indtil man har den rette lþsning.

Personer der aldrig har prĂžvet det – vil sandsynligvis bruge rigtig langt tid pĂ„ en sĂžgemaskineoptimerings opgave, mens andre der har mange Ă„rs erfaring kan gĂžre det relativt hurtigt – ud fra en fornuftig analyse af hvad man gerne vil opnĂ„.

Lad det lige vĂŠre et faktum, at hvis du har en side der omhandler for eksempel kjoler, og du Ăžnsker at rangere rigtigt godt pĂ„ sĂžgningen “Lilly Bryllupskjole” – og du allerede nu ligger #2, kun overgĂ„et af Lilly.dk – som jo ligesom er forhandler og producent af denne kjole er det svĂŠrt – men absolut ikke umuligt.. Et godt eksempel er bryllupsklar.dk som overgĂ„r lilly.dk (se billedet)

lilly-brudekjoler

Noget kan tyde pÄ at lilly.dk, godt kunne tÄle at fÄ noget sÞgemaskineoptimering.

Noget der umiddelbart fĂ„r mig til at stoppe op, er at der i linket markeret med rĂžd pil, ikke indgĂ„r termen ”lilly brudekjoler” i en sammenhĂŠngende streng – det gĂžr linket nedenunder, men den side er Ă„benbart ikke sĂ„ autoritĂŠr som #2 pĂ„ sĂžgningen fra samme domĂŠne.

Jeg vil ikke tage udgangspunkt i denne sides indhold, omend det er meget nérliggende at komme med forslag til den. I dette tilfélde har Bryllupsklar.dk bare ramt mere rigtigt – og sandsynligvis en mere optimeret side til netop denne sþgeforespþrgsel.

Det kribler dog lidt i fingrene pĂ„ mig, at finde min skruetrĂŠkker frem og begynde at lave nogle timers finjusteringer – og det i sig selv, er jo hvad optimering er – finjusteringer, som ofte fortsĂŠtter Ă„r efter Ă„r.

De vigtigste faktorer ved Onpage SEO (websites sĂžgemaskineoptimering)

De absolut vigtigste faktorer ved onpage SEO (sĂžgemaskineoptimering pĂ„ din side), er faktisk mange ting – men der er dog nogle fĂ„ ting der er knaldhamrende vigtige


For det fĂžrste – sĂ„ har Google ALTID sagt, at indhold er konge (Content is king) – hvilket jo egentlig giver sig selv
 Hvis du har en side som omhandler kjoler, og du kun har haft tid til – eller har gidet – at skrive 50 ord om hvad en kjole egentlig er (og det tror jeg nu de fleste ved – ogsĂ„ jeg selvom jeg vist nok er en mand), sĂ„ skal du ikke forvente at rangere ret hĂžjt pĂ„ den.

Der er dog undtagelser til den regl, et eksempel kan vĂŠre hvis en super autoritĂŠr side som DR.DK, Ekstrabladet.dk, CNN.Com eller andre sider, har lavet et direkte link til dig uden der er sat “Nofollow” pĂ„ den (Nofollow forklares senere), og du kun har 50 ord, men som ellers er 95% optimeret i alle andre aspekter, kan du sagtens ligge i nummer 1-10 i sĂžgemaskinerne uden at have voldsomt meget indhold (for fremtiden skriver jeg ordet nummer som en havelĂ„ge #).

Men til gengÊld er der temmelig stor chance for at du bliver overhalet af andre sider, med en skribent som rent faktisk gider sÊtte sig ned og skrive en temmelig lang artikel som folk gider lÊse igennem (let lÊseligt), og resulterer i at folk bliver pÄ siden et stykke tid.

For at opsummere nogle af de vigtigste elementer i sĂžgemaskine optimering er det blandt andet fĂžlgende: Indhold (Utroligt vigtigt, uden indhold har du intet)

Sidens titel (Det du gerne vil rangere pÄ skal gerne indgÄ i sidens titel)

Sidens beskrivelse (Det du vil rangere pĂ„ skal helst – gerne med en omskrivning – indgĂ„ i beskrivelsen)

Headings h1 – Du skal kun have en heading h1, og dit sĂžgeord skal indgĂ„ i denne.

Headings h2-h6 – Du skal have en hĂ„ndfuld headings h2-h6 (h2-h3 bruges mest), men kun svarende til din tekst mĂŠngde, og altsĂ„ ikke hele lange sĂŠtninger i en heading.

Multidevice – Den enkelte side fungerer pĂ„ tvĂŠrs af alle typer enheder – dvs pĂ„ tablets, desktop, mobiltelefoner (bĂ„de Android og iPhone) og tv desktops, og nĂ„r man siger fungerer – sĂ„ er det, at den tilpasser sig automatisk til enhedens viewport (synsfelt) – sĂ„ elementerne pĂ„ skĂŠrmen, f.eks. knapper og lignende skalerer sig og eventuelt ĂŠndrer sig – sĂ„ de fungerer godt for brugeren.

Brugervenlighed – Det er yderst vigtigt, at din side er brugervenlig, og at den er nem at navigere rundt i.

Keyword (nĂžgleord) tĂŠthed (Hvor mange % keywords har du i hele din side indhold pĂ„ ordet) eksempelvis pĂ„ ordet “kjoler” er siden nelly.com pĂ„ nuvĂŠrende tidspunkt #1 pĂ„ det ord:

Checker man siden igennem med keyword-density checker er sidens nÞgleords tÊthed pÄ kjoler altsÄ 1.88%

Sociale metatags – bliver sandsynligvis mere og mere vigtige.

Meta keyword – bruges meget lidt, sĂ„ lad vĂŠre med at spilde tid pĂ„ at skrive tons af keywords ind i det meta tag