Reputation Management

reputation management

Mere om historien bag Reputation Management

Reputation management udsprang fra SEO-miljøet indenfor online marketing, da man for cirka 15 år siden fandt ud af at man kunne tilbyde det som en service at få dårlige anmeldelser til at forsvinde fra Googles første sider.

Indtil da havde man mest kun fokuseret på at få sin egen side frem i søgeresultaterne ved hjælp af SEO , og særligt ved hjælp af linkbuilding.

Kort sagt kan man sige at reputation management stort set kun bruges af folk der har noget de vil skjule. Hvis de ikke havde det, så ville de aldrig betale et SEO bureau mange tusinde kroner for at få nogle søgeresultater i Google til at forsvinde længere ned i søgeresultaterne.

Reputation management ses også som en del af branding, da man via reputation management gerne vil re-brande sig selv.

Der er flere cases med brug af reputation management, som viser den skumle side af det. Her kan du læse en artikel på journalisten.dk om hvordan at en erhvervsmand har købt reputation management for at skjule en del dårlige forretninger han har lavet (Klik og læs den her)

Er det etisk forsvarligt at bruge reputation management?

Den kyniske forretningsmand ville sige at etik er noget der ikke er lovgivning for, så derfor kan vi bryde de etiske regler uden at blive straffet for det. Den normale koncensus i samfundet er dog at hvis man har lavet en fejl, så kommer man kun i et endnu dårligere lys ved at prøve at skjule den bagefter.

Så vores råd som marketing bureau er at man “lægger sig fladt ned” og indrømmer sine fejl, hvis at man tages i dem. At benægte det der er åbenlyst får dig blot til at se endnu mere mistænkelig ud.

Hvad så hvis man ER uretfærdigt omtalt?

Hvis nogen har skrevet noget løgnagtigt om dig på nettet, og det er særdeles krænkende eller skadeligt for din forretning, så skal du snakke med en advokat om at sagsøge de personer der gør det. Det gør man ved hjælp af injurielovgivningen (læs om den her).

Du skal dog altid give modparten en mulighed for at kunne trække sine udtalelser på nettet tilbage først. Dette vil også gavne dig, da du dermed kan slippe for en langvarig retssag.

Hvis du har fået en masse dårlige omtaler på Trustpilot eller andre steder hvor at man kan få anmeldelser til sit firma, så er det vigtigt at du svarer de personer der skriver om dig. Igen hvis du bare stikker hovedet i busken, så virker det bare endnu mere skummelt.

anmeldelser på nettet illustration

Konklusion på reputation management

Internettet er kommet for at blive, og folk vil tale om dig hvis du har et firma, eller en person som ofte selv kan ses kan på nettet. Derfor vil anbefale at du følger med i hvad folk skriver om dig online. Forhold dig til det, lær af det, svar venligt igen og sørg for at de gode anmeldelser du også har fået er tydelige at se på din hjemmeside.

Hvis du først er ude i at betale et SEO penge for at lave reputation management for dig, så er du højst sandsynligt ude i noget snavs. Og i stedet for at prøve at gemme dig hele tiden, så anbefaler vi at du begynder at sige undskyld og starter forfra med at lave en sund forretning.

Hvis du gerne vil købe anmeldelser til din Trustpilot side, så kan det du gøre det her: Køb Trustpilot anmeldelser

Hvad er Reputation Management?

Reputation management er en metode som at nogle SEO bureauer bruger for at kunne “styre deres kunders omdømme på nettet”.

Hvis for eksempel man har lavet noget der ikke er så godt, og aviserne eller andre medier har skrevet om det, så sker det ofte at disse artikler hvor at der står dårlige ting om dig ranker højt i Google, når at man søger på dit firmanavn, eller dit personlige navn.

Ved hjælp af SEO, og særligt brug af linkbuilding, så kan disse SEO bureauer få nogle andre sider der taler godt om dig til at afløse de “dårlige sider”. På den måde styrer man et omdømme online, eller i hvert fald i Google.

Se mere i vores guide her nedenunder for at få en uddybelse på hvad Reputation management er.