Online – vs digital marketing. Når trends skifter.

trends i soegeord

Verden skifter, nye ord kommer til. Og hvad så?

Verden spinner hurtigt rundt. Særligt for tiden.

Digitale forandringer såsom i kunstig intelligens disrupter vores hverdag, igen igen.

Nye ord kommer til. Det har de altid gjort, men nu kommer ordene i hurtigere fart. Ord der skal forklare vores forandringer, vores nye begreber, vores nye virkelighed.

“Kondisko” bliver til “sneakers” “sort kaffe” bliver til ” kaffe americano”, og fra vores egen verden kender vi det også. Ord der faktisk betyder det samme, men som bare har fået et nyt ord på sig.

Før hed det for eksempel udelukkende “online marketing” det vi laver. Nu er hedder det ligeså meget “digital marketing“.

Der er stort set ingen forskel på de 2. Hvis du besøger et bureau der laver digital marketing, og et bureau der laver online marketing, vil du se at de laver nøjagtigt det samme.

Dem der laver digital marketing vil dog sige at de laver digitale ting som ikke kun er online.

Så det er mest en trend at det skal hedde “digital” i en målgruppe nu. Det lyder bedre synes de.

Den her slags skift i trends sker ret sikkert også i din branche, med de varer du sælger.

Lad os se nærmere på det.

Det kan skade din markedsføring ikke at følge med

Hvis du ikke følger med de her udviklinger i trends i sproget kan det ødelægge ret meget for den del af din forretning der beror på både SEO, og Google Ads, men også på den måde at du som skriver dine annoncer.

Hvis du bruger ord, som der ikke bruges mere fremstår du som om du er gået tabt af dansen.

Og det er aldrig godt.

SEO og forandringer i søgeords trends

Hvis du har lavet en søgeordsanalyse på din hjemmeside, så har du ikke bare brugt tid på denne søgeordsanalyse, men du har også brugt tid på onpage SEO (titletags, headertags, søgeord i brødtekster, søgeord i ankertekster i interne links med mere).

Hårdt arbejde.

Og så lige pludselig så skifter et begreb ord. Og al den tid du har brugt på det her, er spildt.

Der er kun en ting der er værre end det, og det er ikke at opdage at det der før hed noget, nu hedder noget andet. Fordi så kan du ikke rette det.

Så derfor skal jævnligt lave en søgeordsanalyse. Vi anbefaler hvert ½ år. Gerne hvert år, men ikke længere tid imellem end det.

Dine søgeord i Google Ads skal også opdateres

Du har også lavet søgeordsanalyse i Google Ads. Du går ikke nødvendigvis efter de samme søgeord, som du gør i din SEO, men du har stadig lavet en søgeordsanalyse. Og der kan ske det samme som vi lige har vendt omkring hvad der sker med din SEO trafik.

Så der skal du også holde øje.

Den positive vinkel

Den positive vinkel på det her er at du kan se nogle trends i markedet før dine konkurrenter, hvis du jævnligt holder øje med din søgeord, og om der dukker nye søgeord op.

Da Google Adwords for eksempel skiftede til at hedde Google Ads var vi et af de første Google Ads bureauer der gik i gang med opdatere vores SEO her på hjemmesiden. Og det betød at vi i 3-4 måneder lå helt i top på søgninger som Google Ads bureau København.

Dejligt.

Her kan du tjekke trends

Google Trends, og Google Søgeordsplanlægning er 2 steder vi selv bruger til at følge med i søgeordstrends.

Sådan her gør vi.

Her ser du først forskellen i USA mellem 2 ord “online marketing” og digital marketing” (USA er altid et godt sted at holde med, da de ofte er først med nye trends.

Som det ses startede “online marketing” med at være det førende ord, men “digital marketing” trækker mere og mere fra.

screenshot trends.google.com 2023.05.17 12 58 04

Og her ses den samme tendens i Danmark. Dog ikke lige voldsomt som i USA

screenshot trends.google.com 2023.05.17 12 59 52

Disse 2 ord er begge 2 gode for os at ranke på. Men vi vil faktisk hellere ranke i top på “digital marketing bureau” og “online marketing bureau“. Så lad os se på dem.

Som det ses der, så fører “online marketing bureau” faktisk over “digital marketing bureau”. Det skulle man ikke have troet, hvis man kun så på de forrige trends.

Så det er et godt eksempel på at man skal dobbelttjekke sine ord. Så bare fordi at et ord der minder meget om det du gerne vil ranke på klarer sig godt, er det ikke sikkert at det præcise ord du vil ranke på gør det samme.

screenshot trends.google.com 2023.05.17 13 03 28

Til sidst vil se på tallene inde i Google Søgeordsplanlægning. Først kan lige se hvor at du kan finde det, og hvordan du finder de tal du skal bruge.

screenshot ads.google.com 2023.05.17 13 25 28

Og her ser du så tallene. Som det ses går “digital marketing bureau” ret meget tilbage. Både set over 3 måneder, men også set over 1 år. Der er dog stadig dobbelt så mange søgninger på den søgning vs “Online marketing bureau”.

Dette er virkeligt værdifulde oplysninger for os, i forhold til hvad vi vil gå efter, men også for at holde øje med trends i markedet.

screenshot ads.google.com 2023.05.17 13 27 56

Det var det.

Jeg håber du kunne lide vores guide.

Kontakt os gerne hvis vi skal hjælpe med arbejdet.

Læs indlæg relateret til det du lige har læst

consent mode opsaetning wordpress

Consent mode v2 – i WordPress og Google Tag Manager

Hvad er “Consent mode v2”? Helt kort fortalt handler det om de oplysninger dine cookies tracker, når at der er besøg på din hjemmeside. Her har du i længere tid nu skulle overholde diverse GDPR juridiske regler. Og nu kommer der mere
google search console nede

Sænk pris per konvertering, og bevar omsætningen samtidig med Google Ads Smartshopping

Her kan du se hvordan at vi sænkede pris per konvertering (salg) for en kunde, uden at at de mistede omsætning ved hjælp af Google Ads Smart Shopping.