Remarketing på Google Ads for begyndere (eller for dig der bare gerne vil vide noget om emnet)

Lær at opsætte din egen remarketing på Google Ads

Den viden du får er baseret på vores over 14 års erfaring med online marketing med Google Ads. Og vi er et certificeret Google Ads partner bureau.

Remarketing er nemmere end du tror, og du kan også opsætte nogle regler der gør at dine kunder ikke får en remarketing annonce for et produkt de lige har lige købt.

Du kan i det hele taget meget mere med remarketing end du måske lige tror.

Jeg håber du kan bruge vores guide til remarketing til Google Ads, som altså er for dig der skal prøve at sætte en kampagne op for første gang. Eller som måske har prøvet det før, og opgivet igen.

Lad os prøve igen.

Denne her guide vil

  • Vise dig hvad Google Ads remarketing er
  • Vise dig hvordan du nemt selv kan opsætte det
  • Fortælle dig hvad du skal passe på med
  • Vise dig det på video (hvis du hellere vil se det på video, så scroll ned i bunden af siden, og se videoen der)

Hvad er Google Ads remarketing?

Det ved du sikkert godt i forvejen, men nu fortæller jeg lige det du sikkert allerede ved, og supplerer det forhåbentligt med noget du ikke har hørt om før.

Google Ads remarketing er en metode indenfor online marketing, som du kan bruge til at lave en annonce til de mennesker der allerede har besøgt din side.

Det vil sige at det er folk der har allerede har vist interesse for det du laver. Det kan næsten ikke blive bedre. Folk der allerede er interessede. Jubiii.

Nu skal der bare sælges til dem, før vi for alvor kan juble.

Som online marketing bureau har vi selv købt en del produkter og services efter at have set en remarketing annonce. Nogle gange når jeg surfer på nettet, så er jeg mest ude for at kigge på de forskellige muligheder der er, og jeg er ikke klar til at købe endnu.

Andre gange er jeg faktisk klar til at købe, men så ringer telefonen, jeg skal på WC, jeg glemmer at jeg har en aftale og skal hurtigt ud af døren eller jeg har surfet på så mange hjemmesider at jeg faktisk har glemt dit navn og dit produkt, selvom det var dig jeg mest interesseret i.

Og DER er det altså rart med en remarkting annonce. At man bliver mindet om noget man faktisk var interesseret i, men af forskellige årsager har glemt.

Så selvom nogle (en del) remarketing annoncer er irriterende. Så er der altså nogle af dem som ret gode. Både for brugerne, og for dig som forretningsindehaver.

Så nu håber jeg at have fjernet lidt af din modvilje mod remarketing annoncer, og at du kan se at dine brugere ikke kun bliver irriteret over dem, men faktisk også kan bruge dem til noget. Plus at du selv kan lave ekstra salg.

Lad os komme igang med selve guiden.

Opret ny kampagne

  • Først skal du logge ind i Google Ads.
  • Så skal du klikke “Opret kampagne”
opret kampagne google ads remarketing

Opret et mål for din Google Ads remarketing kampagne

Her kan du vælge forskellige mål. Men i det her eksempel vælger vi det her mål

opret mål

Vælg displaynetværket

  • Vælg “Displaynetværket”.

Displaynetværket er det som man typisk forbinder med remarketing. Det er et gigantisk netværk af milliarder af hjemmesider, hvor din annonce kan blive set på. Det er alt lige fra Ekstrabladet til en lille hjemmeside.

Når du betaler et beløb til Google for dine kliks, så deler Google de penge med deres partnere på “Displaynetværket”.

Display betyder bare at din annonce “vises” der, altså kommer på “display”

  • Indtast din hjemmesideadresse
vælg displaynetværket på google ads remarketing

Opret kampagnenavn, lokalitet og personer

Vælg et kampagnenavn der giver mening for dig. Hvis du opretter en kampagne der skal sælge din virksomhed som er et advokatfirma i København, så kan du kalde kampagnen “advokat København”. Senere kan du så oprette en kampagne der hedder “advokat aarhus”, hvis i også har en afdeling i Aarhus.

Når du opretter “Lokalitet” på din remarketing kampagne kan du vælge det ned til “byniveau” helt ned til rigtig små byer. Du kan også vælge regioner, lande, hele verdenen og mange kombinationer af det hele, som vil tage for lang tid i den her begynderguide at forklare.

Det mest normale er at man i Danmark vælger : Danmark, en region eller en by. Vælg det der giver mest mening for dig og dit produkt. Hvis din økonomi er begrænset, så kan det være et godt sted at spare, ved kun at vælge nogle få byer, så at man ikke laver annoncer til hele Danmark. Hvis du for eksempel har et produkt med en meget snæver målgruppe, for eksempel Ferrari-biler, så får du sikkert ikke så meget ud af kun at målrette til en by med 100 indbyggere. Så får du ingen kliks. Og du har trods alt lyst til kliks. Eksperimenter med det, og find ud af hvad der virker bedst for dig.

Personer – er din mulighed for at vælge at din anonnce skal vises til personer der for eksempel søger efter “google ads bureau københavn“, men som søger fra Aarhus.

Du kan også vælge at din annonce kun skal vises til personer der søger efter “google ads bureau københavn”, som rent faktisk ER i København, mens de søger. Teorien er at den sidsnævnte søgning har større sandsynlighed for at blive til en kunde. Jeg er enig. Men test selv.

vælg lokalitet

Sprog, budstrategi og budget

Når du skal vælge sprog til din remarketing kampagne, så vælger du det sprog som dem der søger efter dit produkt bruger når de bruger Google.

Her er det åbenlyse selvfølgelig at vælge dansk, men hvis du gerne vil sælge til folk der taler engelsk, tysk eller arabisk, men som er er i Danmark, så er det her at du skal vælge et andet sprog.

At vælge den rette budstrategi  til sin Google Ads remarketing kampagne kan være en kompliceret sag. Men da det her er en begynder guide, så vælger vi den nemme, og sikre løsning. Og det er: “ Manuel CPC —> Udvidet CPC” . Her skriver du så en pris du er klar til at betale per klik.

Det er også lidt kompliceret at forklare hvordan man gør det bedst, men den nemme løsning igen, er at tænker over  at hvis du får 100 kliks, og du kun får 1 kunde ud af det, hvor meget har du så råd til at betale per klik ? Det beløb du når frem til, taster du ind her.

At sætte sit budget på en Google Ads konto er nok noget af det absolut vigtigste. Det er meget vigtigt at du gør det der står her nu.

  • Oppe i højre hjørne af din Google Ads konto er der et ikon der ligner en værktøjsnøgle. Klik på den.
  • Gå til “Delt samling”
  • Gå til “Delt budget”
  • Indtast et beløb du har råd til at betale hver dag.
  • Tilføj alle de kampagner der skal med i det budget.

Bemærk at hvis en kampagne IKKE kommer med ind under det budget, så kan det løbe løbsk, hvis du ikke holder øje med kontoen løbende. Det kan blive utroligt dyrt.

Sådan nu har du sat et budget for din Google Ads konto, og kan fortsætte din opsætning.

budstrategi og budget på google ads

Sæt en slutdato på dine kampagner

Igen er det at sætte en slutdato på sine kampagner næsten ligeså vigtigt som at sætte et budget. Fordi hvis du ikke holder øje med dine kampagner løbende, så kan dit budget løbe løbsk.

Så hvis du ved at kun skal køre en kampagne i en begrænset periode, så er det her at du sætter en slutdato. Så behøver du ikke holde øje, og Google vil automatisk stoppe din kampagne.

slutdato

Skriv annoncegruppenavn og opret målgruppe

Når du skal oprette dit navn til annoncegruppen, skal du vælge et navn der giver mening for dig, når du ser det. Inden i “Indstillinger” i annoncegrupperne kan man indstille det sådan at jeg vil have min annonce til kun at blive vist til folk der har besøgt min hjemmeside og samtidig har søgt på Google efter “Google Ads bureau“. På den måde finder jeg en bedre målgruppe.

Og derfor kalder jeg min annoncegruppe der jeg gør i screenshottet. Men du vælger bare et navn der giver mening for dig. Des mere erfaring du før med Google Ads bliver du bedre og bedre til at navngive dine kampagner og annoncegrupper. Men det her er en begynderguide, så tag det ikke så tungt. Det er ikke så vigtigt hvad den annoncegruppe hedder.

Derefter skal du til at vælge en målgruppe vi skal vise vores remarketingannoncer til.

opret remarketing målgruppe google ads

Opret målgruppe i Google Analytics

Nu skal du åbne Google Analytics i et andet vindue på computeren. Fordi nu skal vi koble Google Ads og Google Analytics sammen, så at Google Ads kan bruge de målgrupper som man skal lave i Google Analytics først. Det lyder mere kompliceret end det er.

Når du er inde i Google Analytics, på din egen konto der, så går ind i “Administrator”, over i kollone 2 nr 2 der hedder “Ejendom”, og klikker på “Målgrupper”

opret remarketing målgruppe i google analytics

Klik på “Ny målgruppe”

  • Klik på “Ny målgruppe”
ny målgruppe

Vælg “Alle websitedata”

Vælg “Alle websitedata” og fortsæt oprettelsen af din Google Analytics remarketing målgruppe.

opret ny målgruppe

Sæt varighed af medlemskab

Vælg alle brugere, så kommer alle brugere der har besøgt din hjemmeside til at se din remarketing annonce.

Derefter sætter du din varighed af medlemskab. Lad mig lige forklare hvad det betyder.

Et medlemskab af en målgruppe, betyder at det indeholder en bestemt gruppe af mennesker der skal opfylde nogle kriterier for dette medlemskab.

I det her tilfælde er kriteritet for medlemskabet at de har besøgt hjemmesiden indenfor de sidste 30 dage.

Hvis de har besøgt hjemmesiden for 31 dage siden ser de ikke dine annoncer.

Man kan sætte medlemskabet til over 500 dage.

Der er ikke nogle gyldne regler man skal overholde her, men en tommelfingerregel er at målgrupper med lang tids medlemskab, for eksempel et ½ år, er gode hvis du sælger varer der er dyre. Som for eksempel en diamantring, eller hvis man overvejer at ansætte et Google Ads bureau.

De 2 eksempler er typisk eksempler hvor man over flere måneder kan overveje hvilken diamantring, eller Google Ads bureau, man vil vælge. Så hvis en person der søgte efter et af de 2 produkter her for et ½ år siden, de besøgte din hjemmeside for et halvt år, men glemte dig, så kan du stadig efter et halvt år gøre opmærksom på at du eksisterer.

Og det er godt.

De kortere medlemskaber er gode for folk der sælger såkaldte “Fast Moving Consumer Goods”(FMCG). Altså varer der ikke kræver så meget betænkning. For eksempel et tilbud på en liter mælk fra et online super marked. Her giver det ikke mening at lave en retargeting annonce, der minder folk om at søgte efter en liter mælk for en måned siden. De har købt den.

Til sidst skal du give målgruppen et navn. Et godt eksempel kunne være “Alle besøgende 30 dage”. Når målgruppen har fået et navn, er det nemmere senere at se hvilke målgrupper der performer bedst for dig.

varighed af medlemskab

Vælg “Målgruppedestinationer”

Målgruppedestinationer er de destinationer du vil sende dine data hen til. I det her tilfælde Google Ads. Her kommer din Google Ads til at dukke frem, hvis du har linket Google Analytics og Google Ads sammen. Hvis du har det skal du bare klikke i den boks der viser din Google Ads konto.

Hvis du ikke har linket Google Ads og Google Analytics sammen, så viser jeg hvordan man gør det nedenunder her.

målgruppedestinationer

Link Google Ads til Google Analytics

Gå tilbage til Google Ads, hvis du stadig har det vindue åbent hvor du var ved at oprette en remarketing kampagne, så behold det vindue åbent, åben Google Ads i et nyt vindue. Og klik der hvor screenshottet her viser.

forbind google ads med google analytics

Klik dig videre her

linkede konti klik her

Til sidst gør du det her

linkede konti klik her2

Hvis det her giver dig udfordringer, er det vigtigt at du før det løst, da det ikke kan lade sig gøre at lave remarketing med Google Ads uden at det her fungerer.

Google har også en guide til at linke Google Ads og Google Analytics sammen, som du kan se ved at klikke her

Når du kan se at dine kontoer er linket sammen, kan du gå tilbage i Google Analytics og færdiggøre det vi var i gang med.

Og det fortsætter vi med i guiden, så bare scroll ned her, så kommer næste trin.

Sæt navn på din linkgruppe

Nu hvor du har linket Google Ads og Google Analytics sammen, så kan vi komme tilbage til det vi kom fra, nemlig at oprette en linkgruppe.

Og nu skal vi give den linkgruppe et navn. Du kan bare kalde den dit firmanavn. Det betyder ikke så meget.

Aktiver “Alle websitedata”

Til sidst klikker du bare på “Link Konti”

sæt navn på din linkgruppe 2

Vælg målgruppe i Google Ads

Nu er dine 2 konti endelig linket sammen. Tillykke. Det er et stort øjeblik.

Nu kan du nemlig gå tilbage til Google Ads, og finde den målgruppe du lige har oprettet i Google Analytics. Du finder den ved at klikke her.

vælg remarketing målgruppe

Vælg din nye målgruppe.

I Google Analytics lavede vi en målgruppe der hed: “Alle besøgende – 30 dage” (eller hvad du nu selv har valgt at kalde den)

Den kan du nu se i Google Ads.

Vælg den.

vælg alle besøgende google ads

Vælg demografi og udvidelser

De 3 næste muligheder er valgfrie. Kig på dem og vælg dem hvis det giver mening for dig.

Men hvis du bare gerne vil fortsætte den helt simple måde at sætte en retargeting kampagne op, så fortsæt nendenunder her.

Fordi nu er vi færdige med det tekniske, og vi skal til oprette selve annoncerne med tekst og billeder ( det går hurtigt, og guiden her er snart slut)

opret demografi google ads

Opret tekst og billeder til annoncer

Nu er vi i slutningen af guiden til opsætning af remarketing for Google Ads.

Og her skal du selv finde på noget tekst, og nogle billeder du vil bruge i dine annoncer.

Det er ret simpelt at finde ud af, men her er nogle screenshots.

opret annonce remarketing google ads

Fortsæt her

tilføj billeder og tekst til google ads annonce

Og til sidst klikker du bare “Føj til annoncegruppe” og “Opret kampagne”

Tjek om dine kampagner er oprettet

Nu skulle kampagnen gerne køre. Her er en guide til at du kan se om det er rigtigt.

Gå tilbage til dine kampagner, og se om de er der. De vil stå som “Under gennemgang” til at starte med. Efter nogle timer vil de blive godkendt, med mindre du har forbrudt dig mod Googles retningslinjer i din tekst og billeder. Men så retter du bare det.

Efter en dag eller 2 kan du komme tilbage og se om du har fået kliks og eksponeringer. Hvis du har det, så er din kampagne 100 & oppe at køre.

Hvis den står som “Aktiv”, men du ingen kliks, og heller ingen eksponeringer har fået, så er det højst sandsynligt fordi du byder for lidt.

Gå tilbage til “Indstillinger” i Google Ads, gå til budstrategi og hæv dit bud per klik. Husk at vi allerede har sat et budget for meget du samlet set vil bruge, så vær ikke bange for at justere på din CPC (Cost Per Click /klikpris)

kliks og eksponeringer google ads retargeting

Tillykke – Du klarede det !

Tillykke!

Du har nu gennemgået et mini-kursus i Google Ads remarketing. Det er faktisk ret godt gået. Jeg kan huske da jeg selv startede, jeg blev ret træt i hovedet af at skulle lære så meget. Men nu er det ligesom at køre på cykel, og sådan bliver det også for dig en dag.

Google Ads og Google Ads remarketing kan meget mere end den her basale opsætning af remarketing, så fortsæt med at lære, og bliv bedre til at ramme din målgruppe, samtidig med at du bliver bedre til at opnå dine mål med et lavere budget.

Men tag ikke fejl, det du har lavet lige nu er super godt for din forretning. Så hvis du aldrig får dykket mere ned i remarketing, så har du allerede opnået en del.

Hvis du synes jeg har bidraget med noget brugbart her, er du velkommen til at linke til guiden fra din egen hjemmeside, eller dele den på de sociale medier, så at flere folk kan få gavn af det her gratis mini-kursus i Google Ads remarketing.

Tak fordi du læste med. Og tillykke.

Se mig forklare det på video.

Her kan du se mig tale om emnet på video. Hvis du ønsker den mest grundige gennemgang af emnet, så læs teksten.